قارچ بکار، ۵۰میلیون سود ببر

قهاری سالانه نزدیک به ۷۰ تن قارچ تولید می کند و هر کیلو را به قیمت ۵هزار تومان می فروشد. وی می گوید: سود خالص از پرورش قارچ برایم سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون است.با پیشنهاد خواهرم وارد این حوزه شدم.

در شرایطی که دربیکاری یکی از بحران های اصلی در جامعه است، هستند افرادی که با سرمایه ای اندک بدون آنکه منتظر وعده های دولت باشند برای خود کاری دست و پا می کنند.

علی قهاری، تولید کننده ای است که  از تولید قارچ سالانه 50 میلیون تومان درآمد دارد. وی اهل شهر خرم دره استان زنجان است که با ایجاد واحد تولید و پرورش قارچ  کار تولیدی خود را شروع کرده است.

وی از سال 87 کار خود را با سرمایه ای بالغ بر 3 میلیون تومان آغاز کرد. اما شرکتش را از سال 90 ثبت کرد.  او قبل از آنکه وارد کار تولیدی شود، کارهای زیادی را تجربه کرده است. رشته تحصیلی وی کاردانی الکترونیک و کارشناسی مدیریت بازرگانی است.

قهاری سالانه نزدیک به 70 تن قارچ  تولید می کند و هر کیلو را به قیمت 5هزار تومان می فروشد. وقتی درباره نحوه کارکرد خود صحبت می کند می گوید: انجمن کشوری قارچ هزینه  تولید هر کیلو قارچ را 5 هزار و 600 تومان برآورد کرده است اما من بدون محاسبه استهلاک دستگاه و مکان و بدون محاسبه اجرت خودم، هزینه تولید هر کیلو قارچ را 4 هزار تومان برآورد کردم. قیمت قارچ ظرفیت افزایش تا 10 هزار تومان را دارد. اما در حال حاضر چنین کشش قیمتی برای خرید وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه سود خالص از پرورش قارچ برایم سالانه بین 40 تا 50 میلیون است افزود:با پیشنهاد خواهرم وارد این حوزه شدم و با پرورش قارچ آشنا شدم. به دنبال کار تولیدی بودم که امکانات زیادی نداشته باشد که در بررسی ها به پرورش قارچ رسیدم. این کار بین کارهای تولیدی کم ریسک ترین است.

این کارآفرین گفت: در یک مقطعی بازاریاب نداشتم و قارچ هایم را خودم می فروختم. محصولاتم را به کیش می فرستادم.

وی درباره تناوب در سود خالص خود می گوید: در برخی مقاطع تمام فصل های سال تولید داریم و در برخی مقاطع خط تولید غیر فعال است. در تولید قارچ همواره واسطه ها و دلالان سود می برند. کارگاه های خانگی نیازی به کارگر ندارند، خودشان می توانند محصول خود را بسته بندی و در فروشگاه ها توزیع کنند.کارخانه های بزرگ هم که کلاً نوع فعالیتشان متفاوت است و میزان سوددهی تولیدشان بالاست. در این میان تنها کارخانه هایی می مانند که نه بزرگ هستند و نه خانگی. این دسته از کارخانه ها همواره در تولید دچار ضرر هستند چرا که باید هزینه کارگر بپردازند.

قهاری گفت: ویزیتورها هنگام کار کردن با کارخانه های نسبتاً بزرگ سود می برند چرا که منتظر محصول از یک کارخانه نمی شوند. به طور مثال اگر همیشه محصول خود را از “کارخانه من” تأمین کنند در صورتی که مشاهده کنند من محصول ندارم منتظر نمی مانند و سریعاً از کارخانه دیگری محصول تأمین می کنند و در این میان تولید کنندگان هستند که محصولشان با پایین ترین قیمت به فروش می رسد. یکی دیگر از دلایلی که تولیدکنندگان در اکثر مواقع متضرر هستند این است که تعداد کارخانه هایی که بدون مجوز فعالیت می کنند زیاد است. همین موضوع باعث عدم توازن در عرضه و تقاضای محصول می شود. در یک مقطع قارچ به دلیل عرضه بالا کاهش قیمت و در مقطع دیگر به دلیل عرضه کم افزایش قیمت پیدا می کند.

قهاری با بیان اینکه اگر خانواده ام نبودند نمی توانستم با پیچیدگی کار تولید کنار بیایم و احتمال اینکه بعد از چند ماه کار را رها کنم وجود داشت گفت:پدرم بخشی از سرمایه در گردش را در اختیارم گذاشته است.

وی با بیان اینکه مدتی برقکار ساختمان بودم گفت: در این زمینه کارهای بسیاری را انجام دادم.  در زمینه پرورش قارچ یک بار با شکست مواجه شدم اما نا امید نشدم و دوباره شروع کردم و در حال حاضر شغلم به ثبات و سود دهی رسیده است. علاقه در کار مهمترین شاخص است، به خاطر علاقه ای که داشتم محکم سرکارم ایستادم . زمانی که چندین روز و چندین ماه وقت صرف کنی و نتیجه تلاشت را در یک محصول ببینی، لذتی وصف ناشدنی است. من حتی بسته بندی قارچ ها را خودم انجام می دهم. تا کنون 6نفر به صورت مستقیم و  10 هم بازاریاب دارد.

قهاری معتقد است که قارچ مواد غذایی مفیدی است  و ویتامین هایی مانندویتامین B ویتامین K، آهن، فسفر، منیزیوم، منگنز، روی و مواد آنتی اکسیدان ضد سرطان را در خود دارد.

وی در ادامه به نبود صنایع تبدیلی قارچ در استان ها  اشاره کرد و گفت: در مرحله اول باید نظارت درستی در استان ها باشد و مشخص شود که افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند برای کدام بخش و به چه میزان باید تولید کنند. علاوه بر این موضوع، اکنون مشاهده می کنیم که صنایع تبدیلی که می تواند علاوه بر ایجاد شغل در کشور سود آور باشد در استان ها وجود ندارد. دولت می تواند با حمایت از تولید کنندگان در این بخش و پرداخت تسهیلات دراز مدت با نرخ سود کم به تولید کنندگان کمک کند تا آنها بتوانند صنایع تبدیلی پودر قارچ، قارچ خشک شده،مربای قارچ و ترشی قارچ را تولید کنند که علاوه بر اشتغال زایی سود آور است.

این کارآفرین گفت: اکنون یک جوان با سرمایه ای بالغ بر 6 تا7 میلیون می تواند یک کارگاه خانگی تولید قارچ داشته باشد که برایش توجیه اقتصادی دارد. در این صورت نیازی به کارگر هم ندارد و می تواند تمام امورات مربوط به تولید و توزیع قارچ را به تنهایی انجام دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید