30 میلیارد دلار سرمایه خارجی در راه ایران

    کد خبر :93512

معاون وزیر امور اقتصادی ودارایی می گوید : حدود 30 میلیارد دلار تامین مالی (فاینانس) خارجی در راه است که از بانک های اروپایی و اسیایی جذب می شود.

به گزارش  ایرنا، «محمد خزاعی » روز سه شنبه در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی در مرکز همایش های صدا و سیما با اشاره به انعقاد قرارداد جذب هشت میلیارد یورو از اگزیم بانک کره جنوبی تاکید کرد که قراردادهای دیگر فاینانس تا یک ماه آینده منعقد می شود.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: تشکیل سرمایه یکی از متغیرهای مهم در رشد اقتصاد است که وجوه ناشی از فروش منابع طبیعی، پس اندازهای اجباری همچون مالیات، پس اندازهای اختیاری و شرکت های بیمه در این میان، از جمله منابع عرضه سرمایه به شمار می روند.
خزاعی با تاکید بر اینکه با تزریق سرمایه می توان به رونق تولید و اشتغال امیدوار بود، افزود: تشکیل سرمایه، جهت دهی آن و محافظت از سرمایه گذار به معنای جلوگیری از کاهش ارزش آن، اهمیت بالایی دارد.
رییس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران گفت: در تمام دنیا بانکها محل سپرده گذاری امن و دریافت سود نیستند، بلکه مخزنی هستند که آبهای پراکنده را جمع و آن را به کانال های مناسب و طراحی شده برای بهره برداری صحیح هدایت می کنند.
خزاعی ادامه داد: با این وجود در کشورهای در حال توسعه شاهد انباشت سرمایه در بانک ها هستیم.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: برای پس انداز سرمایه و نحوه توزیع آن در اسلام توصیه زیادی شده که بیشترین سهم توزیع نیز در چرخه تولید است، اما اگر نگاه دولت به بانک ها به عنوان یک خزانه برای تامین مالی طرح ها باشد، صدمه زیادی به بانک ها خواهد خورد.
وی یادآور شد: مشکلاتی چون کاهش ارزش پول ملی، سلب اعتماد از نظام بانکی، تغییرات نرخ های ارز، بیمه سرمایه گذاری، کفایت سرمایه بانکها، ریسک رتبه اعتباری کشور و مواردی از این دست، از جمله مسائل مهم در نظام بانکی کشور به شمار می روند.
خزاعی با بیان اینکه هنوز هیچ موسسه اعتبارسنجی مشهوری با ایران ارتباط ندارد، گفت: استانداردهای بین المللی مالی باید در نظام بانکی حاکم شده و شفافیت برقرار شود.
رییس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران با یادآوری آغاز تعامل بانک ها با بانک های خارجی گفت: بدون همکاری نقل و انتقال صورت نمی گیرد.
خزاعی گفت: معنای امضای قرارداد فاینانس به معنی بدهکار کردن کشور نیست بلکه به این معنی است که با اگزیم بانک کره یا اوربانک اتریش یا ملی بانک های ایتالیا، قرارداد خط اعتباری منعقد شده و ضمانت نامه های آن نیز طی شده است تا صرف طر ح های عمرانی و سرمایه گذاری شود.
وی افزود: اگر شورای اقتصاد و بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری خارجی پرداخت این تسهیلات را تائید کنند، آن گاه بنگاه ها می توانند از این هشت میلیارد یورو و ارقامی تا ۳۰ میلیارد دلار استفاده کنند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در یکماه آینده ۲۹ تا ۳۰ میلیارد دلار فاینانس که از قبل مذاکرات نفس گیر آن صورت گرفته بود، به امضا خواهد رسید.
خزاعی در عین حال گفت: البته به نتیجه رسیدن این قراردادها در شرایطی است که مشکل خاصی در عرصه بین المللی برای ایران پیش نیاید.
وی بر ضرورت همگام سازی نظام بانکی با نظام بین الملل تاکید کرد و گفت: زبان بانک ها در عرصه بین المللی متفاوت از زبان ۵ سال پیش است؛ به این معنا که یک قرارداد مالی در دوره قبل که در سازمان سرمایه گذاری خارجی حضور داشتم، حداکثر ۳۰ صفحه بود، اما اکنون ۱۰۰ تا ۱۵۰ صفحه سند تهیه می شود.
خزاعی گفت: حضور ایران در مجامع مالی بین المللی بسیار مهم است و نباید از آن غافل ماند. این در حالی است که ایران از نظر سیاسی و فرهنگی و اقتدار نظامی، در جایی قرار گرفتیم که امروز نمی شود راجع به روسیه و اتفاقات منطقه، حرف زد بدون اینکه ایران را در نظر گرفت. البته در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ ایران تلاش می کرد که در جلسات مرتبط با سوریه حضور داشته باشد، اما اکنون تا ایران نباشد، جلسه ای برگزار نخواهد شد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه از سال 1384 تا پایان 1395 معادل ۲۶ میلیارد دلار توافق نامه سرمایه گذاری امضا شده است، گفت: جای خالی بانک های سرمایه گذاری را حس می کنیم و ضرورت این اتفاق هم بیش از هر زمان دیگری است. البته برخی از بانکها هنوز نگران تصمیمات آمریکا هستند و البته در این فضای درگیری پنجره ها باز شده است.
خزاعی افزود: البته هنوز فضا گل و بلبل نشده است، اما همچون گذشته هم نیست و گشایش های زیادی برای کشور ایجاد شده است.
به گزارش ایرنا، بزرگترین قرارداد وام خارجی در دوره پسابرجام به ارزش بیش از 8 میلیارد یورو میان ایران و کره جنوبی پنجشنبه گذشته در شهر سئول پایتخت این کشور شرق آسیا امضا شد.
این قرارداد توسط محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران با چانگ مدیر اگزیم بانک کره جنوبی به امضا رسید .
بخشهای دولتی و خصوصی ایران می توانند در چارچوب مقررات موجود از این وام استفاده کنند‌. 12 بانک ایرانی به عنوان بانکهای عامل و طرف قرداداد استفاده از این وام خواهند بود.
بنا به اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، پروژه های متعددی بویژه در حوزه بهداشت، حمل و نقل و انرژی پیش از این مورد مذاکره قرار گرفته و آماده معرفی به طرف کره ای هستند که پس از امضای قرارداد وام توسط سیستم بانکی کشور و اخذ مصوبه دولت برای تضمین وام مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صدور ضمانتنامه وام اقدام خواهد کرد.
پیش از این و پس از امضای برجام نیز قرارداد وام 7/1 میلیارد دلار با اگزیم بانک چین برای برقی کردن راه آهن تهران – مشهد امضا شده بود و قرارداد 2/2 میلیارد یورو با روسیه برای بخش انرژی و حمل و نقل نیز امضا و اجرایی شده است.
به گزارش ایرنا، ضرورت بازبینی و اصلاح نظام اعتباری بانک­های کشور در راستای حمایت از تولید و اشتغال، نظارت موثر اعتباری بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید و اشتغال، فرصت­ها و چالش­های حقوقی نظام اعتباری بانک­های کشور در راستای حمایت از تولید و اشتغال، راهکارهای توسعه تعاملات بانکی بین­ الملل در راستای حمایت از تولید و اشتغال، راهکارهای عملی برای تقویت منابع اعتباری بانک­ها در راستای حمایت از تولید و اشتغال، نقش بازار سرمایه در بهبود عملکرد نظام اعتباری بانک­ها در راستای حمایت از تولید و اشتغال از محورهای بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید