جدیدترین اخبار
۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۹ اجتماعی کد خبر :93440

برخی دلایل ترس از مدرسه در کودکان

یک مدرس دانشگاه از تاثیر مثبت پیش‌دبستانی بر کاهش ترس کودکان از مدرسه خبرداد.

حسن سطوت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نقش مثبت آموزش پیش دبستانی در زمینه کاهش ترس از مدرسه در کودکان گفت: با توجه به اینکه آموزش در مراکز پیش دبستانی بیشتر مبتنی بر بازی و ارتباط با گروه همسالان است و تکالیف آن چنان جدی وجود ندارد لذا حضور در این دوره علاوه بر تأثیرات مثبتی که در فرایند آموزش مدارس دارد در ترس از مدرسه نیز مؤثر است.

وی افزود: کودکانی که دوره آموزش پیش دبستانی را گذرانده‌اند معمولا ترس از مدرسه کمتر در آن ها بروز می کند.

سطوت گفت: انتقال پیام‌های هیجانی منفی به کودک به واسطه رفتاهایی همچون تحقیر وی و مقایسه او با سایر همسالان می­‌تواند تأثیرات منفی جبران ناپذیری در روان کودک برجای گذارد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد والدین، خود در بروز ترس از مدرسه در فرزندانشان مؤثر هستند تصریح کرد: والدینی که در تربیت فرزندشان بیش از اندازه سهل گیر و یا سخت گیرند زمینه ترس از مدرسه را در کودک خود فراهم می کنند و باید در سبک های فرزندپروری خود بازنگری کنند.

همچنین افزود: زمان باقی مانده تا بازگشایی مدارس فرصتی برای بالابردن سطح تعاملات روابط اجتماعی کودک از سوی والدین است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به نقش والدین در ترس از مدرسه «اضطراب جدایی» را عامل اصلی این اختلال عنوان کرد و افزود: کودکانی که خانوده­‌هایشان بیش از اندازه از آن ها حمایت می کنند بیشتر دچار اینگونه رفتارهای اضطرابی و در نتیجه ترس از مدرسه می­‌شوند.

وی همچنین نبود مهارتهای ارتباطی، ناتوانی در برقراری ارتباط با گروه همسالان و فقدان مهارت­های خودمراقبتی همچون ناتوانی در استفاده از سرویس‌­های بهداشتی مدارس را از دیگر عوامل مؤثر در بروز ترس از مدرسه در دانش آموزان برشمرد.

وی با بیان اینکه ترس از مدرسه اختلال شایعی در بین دانش ­آموزان ابتدایی به ویژه پایه اول بوده به مدارس توصیه کرد تا قبل از شروع سال تحصیلی جلسات آموزش خانواده را برای خانواده ها به ویژه والدین پایه‌­های اول برگزار کنند تا والدین با ماهیت این اختلال و شیوه های مواجهه با آن بیشتر آشنا شوند.

سطوت در ادامه در مورد نقش مدارس در اختلال ترس از مدرسه اظهار کرد: عواملی همچون تعامل و برخورد معلم با دانش‌­آموز، رفتار دانش آموزان باهم، ساختار برنامه آموزشی مدارس و وجود تکالیف سنگین و نیز محیط فیزیکی مدارس در بروز یا بهبودی ترس از مدرسه تأثیر بسزایی دارد.

وبگردی

روی خط خبر

  • رتبه اول تا سوم جهانی ایران در تولید ۴ محصول خشکباری
  • تخلیه تدریجی حباب بازار خودرو
  • معاون موگرینی: مصمم تر از همیشه در صدد حفظ برجام هستیم
  • صالحی از خروج شتابزده برخی شرکتهای اروپایی انتقاد کرد
  • بادامچیان: امضاکنندگان “تسلیم‌نامه” ننگی ابدی برای خود ثبت کردند
  • پشت پرده حمایت‌ منافقین و ضدانقلاب از رامین حسین‌پناهی
  • وزیر دادگستری: همه گرانی را به ترامپ ربط ندهید
  • کرباسچی، از تدارک نامه ذلت تا کی بود کی بود من نبودم!
  • اظهارنظر ضدایرانی جدید وزیر خارجه آمریکا
  • «سورپرایز بولتون برای ایران» دروغ بود
  • تسلیم فرانسه مقابل آمریکا نمی‌توانیم با ایران همکاری کنیم
  • مرزهای کرمانشاه بالاترین حجم صادرات به عراق را دارد
  • سیاهچاله ترامپیسم
  • وضع تعرفه بر کالاهای آمریکائی از ۲ روز آینده اجرائی می‌شود
  • پارلمان مقدونیه توافق تغییر نام این کشور را تصویب کرد
  • پیشنهاد مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی پذیرش حقارت است
  • افشاگری آسوشیتدپرس درباره شکنجه و تعرض جنسی به زندانیان یمنی توسط افسران اماراتی
  • ترامپ عکس‌های “اون” را جای ماکرون گذاشت
  • زاخارووا: حضور خارجی در سوریه مانعی در برابر راه حل سیاسی است
  • عربستان دو فعال زن دیگر را بازداشت کرد
  • فقط نام یک اصلاح‌طلب در لیست ۱۰۰ نفره مذاکره با آمریکاست
  • نماینده آبادان فروش آب در این شهر را تکذیب کرد
  • ارایه درخواست اعاده دادرسی برای پرونده مرتضوی
  • همکاری‌های اقتصادی و فناوری ایران و اروپا بررسی می‌شود
  • شیر از مهر امسال در مدارس توزیع می‌شود
  • خبر مهم واعظی؛ شخصیت های جدید در راه کابینه
  • جزییات ثبت‌نام کارت‌بلیت خبرنگاران/ ۶ تیر آخرین مهلت ثبت‌نام
  • آیا میان علی لاریجانی و جامعه مدرسین اختلاف افتاده است؟
  • جام جهانی با اقتصاد روسیه چه می‌کند؟
  • همتی انتصاب بعنوان «سفیر ایران در چین» را تایید کرد