جدیدترین اخبار
۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۹ اجتماعی کد خبر :93440

برخی دلایل ترس از مدرسه در کودکان

یک مدرس دانشگاه از تاثیر مثبت پیش‌دبستانی بر کاهش ترس کودکان از مدرسه خبرداد.

حسن سطوت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نقش مثبت آموزش پیش دبستانی در زمینه کاهش ترس از مدرسه در کودکان گفت: با توجه به اینکه آموزش در مراکز پیش دبستانی بیشتر مبتنی بر بازی و ارتباط با گروه همسالان است و تکالیف آن چنان جدی وجود ندارد لذا حضور در این دوره علاوه بر تأثیرات مثبتی که در فرایند آموزش مدارس دارد در ترس از مدرسه نیز مؤثر است.

وی افزود: کودکانی که دوره آموزش پیش دبستانی را گذرانده‌اند معمولا ترس از مدرسه کمتر در آن ها بروز می کند.

سطوت گفت: انتقال پیام‌های هیجانی منفی به کودک به واسطه رفتاهایی همچون تحقیر وی و مقایسه او با سایر همسالان می­‌تواند تأثیرات منفی جبران ناپذیری در روان کودک برجای گذارد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد والدین، خود در بروز ترس از مدرسه در فرزندانشان مؤثر هستند تصریح کرد: والدینی که در تربیت فرزندشان بیش از اندازه سهل گیر و یا سخت گیرند زمینه ترس از مدرسه را در کودک خود فراهم می کنند و باید در سبک های فرزندپروری خود بازنگری کنند.

همچنین افزود: زمان باقی مانده تا بازگشایی مدارس فرصتی برای بالابردن سطح تعاملات روابط اجتماعی کودک از سوی والدین است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به نقش والدین در ترس از مدرسه «اضطراب جدایی» را عامل اصلی این اختلال عنوان کرد و افزود: کودکانی که خانوده­‌هایشان بیش از اندازه از آن ها حمایت می کنند بیشتر دچار اینگونه رفتارهای اضطرابی و در نتیجه ترس از مدرسه می­‌شوند.

وی همچنین نبود مهارتهای ارتباطی، ناتوانی در برقراری ارتباط با گروه همسالان و فقدان مهارت­های خودمراقبتی همچون ناتوانی در استفاده از سرویس‌­های بهداشتی مدارس را از دیگر عوامل مؤثر در بروز ترس از مدرسه در دانش آموزان برشمرد.

وی با بیان اینکه ترس از مدرسه اختلال شایعی در بین دانش ­آموزان ابتدایی به ویژه پایه اول بوده به مدارس توصیه کرد تا قبل از شروع سال تحصیلی جلسات آموزش خانواده را برای خانواده ها به ویژه والدین پایه‌­های اول برگزار کنند تا والدین با ماهیت این اختلال و شیوه های مواجهه با آن بیشتر آشنا شوند.

سطوت در ادامه در مورد نقش مدارس در اختلال ترس از مدرسه اظهار کرد: عواملی همچون تعامل و برخورد معلم با دانش‌­آموز، رفتار دانش آموزان باهم، ساختار برنامه آموزشی مدارس و وجود تکالیف سنگین و نیز محیط فیزیکی مدارس در بروز یا بهبودی ترس از مدرسه تأثیر بسزایی دارد.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • انتقاد ستاره اسکندری از بی‌مهری تلویزیون به تئاتر
  • فکر می‌کردید روزی البرز هم کانون ریزگرد شود؟!
  • علت درگذشت همسر زیبا بروفه چه بود؟
  • کهن‌ترین جنگل‌های دنیا با انتقال آب خزر چه بلایی سرش می‌آید؟
  • «حلقه دوم طرح ترافیک» آلودگی هوا را کاهش نمی‌دهد
  • گراهام: آمریکا نبود، ظرف یک هفته همه در عربستان فارسی حرف می‌زدند
  • آشنا در دانشگاه تهران: تا رفع حصر یک پوسته مانده است
  • لودریان خطاب به ترامپ: در امور داخلی فرانسه دخالت نکنید
  • دولت بلژیک در آستانه بحران قرار گرفت
  • صهیونیستها فردا در جنوب حیفا رزمایش برگزار می‌کنند
  • در تمام نظرسنجی‌های قبل از رای گیری، آراء هیچکس غیر از قالیباف نزدیک به روحانی نبود
  • روسیه آماده تحقیق درمورد اسکریپال است اما انگلیس، اجازه نمیدهد
  • رفتاری که ملک سلمان با هیات قطری در ریاض انجام داد
  • پاریس: اعتراض جلیقه‌زردها فاجعه‌ای برای اقتصاد فرانسه است
  • قالیباف: شادی مردم را گرفتید، سرمایه‌شان را هم یک شبه نصف کردید!!
  • پرونده عراقچی ۹ متهم دارد
  • موضع خصمانه ملک سلمان علیه ایران
  • BISU هم مشمول ممنوعیت واردات خودرو می شود؟
  • هند و امارات برای استفاده از ارزهای ملی توافق کردند
  • کرجی‌ها بیخیال BRT شوند
  • اقدام کم‌سابقه دختر پوتین
  • وقتی عبور از خط قرمز‌های وزارت ارشاد، فروش فیلم‌ها را بالاتر می‌برد
  • کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج کلیه فروشی می‌کنند؟
  • تصادفی زنجیره‌ای که ساختگی از آب درآمد
  • جلیلی: حفظ برجام با جیب ملت ایران، خوابی است که تعبیر نخواهد شد
  • همکاری کاوه یغمایی و کاوه آفاق
  • سفر رهبر کره شمالی به سئول در هاله‌ای از ابهام
  • طرح واگذاری ۵۰ هزار واحد مسکن مهر به مددجویان امداد کلید خورد
  • چگونه از میزان بدهی طرح ترافیک خود آگاه شویم؟
  • اکران در سینمای ایران هیچ قانونی ندارد
  • Ad