جدیدترین اخبار
۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۹ اجتماعی کد خبر :93440

برخی دلایل ترس از مدرسه در کودکان

یک مدرس دانشگاه از تاثیر مثبت پیش‌دبستانی بر کاهش ترس کودکان از مدرسه خبرداد.

حسن سطوت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نقش مثبت آموزش پیش دبستانی در زمینه کاهش ترس از مدرسه در کودکان گفت: با توجه به اینکه آموزش در مراکز پیش دبستانی بیشتر مبتنی بر بازی و ارتباط با گروه همسالان است و تکالیف آن چنان جدی وجود ندارد لذا حضور در این دوره علاوه بر تأثیرات مثبتی که در فرایند آموزش مدارس دارد در ترس از مدرسه نیز مؤثر است.

وی افزود: کودکانی که دوره آموزش پیش دبستانی را گذرانده‌اند معمولا ترس از مدرسه کمتر در آن ها بروز می کند.

سطوت گفت: انتقال پیام‌های هیجانی منفی به کودک به واسطه رفتاهایی همچون تحقیر وی و مقایسه او با سایر همسالان می­‌تواند تأثیرات منفی جبران ناپذیری در روان کودک برجای گذارد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد والدین، خود در بروز ترس از مدرسه در فرزندانشان مؤثر هستند تصریح کرد: والدینی که در تربیت فرزندشان بیش از اندازه سهل گیر و یا سخت گیرند زمینه ترس از مدرسه را در کودک خود فراهم می کنند و باید در سبک های فرزندپروری خود بازنگری کنند.

همچنین افزود: زمان باقی مانده تا بازگشایی مدارس فرصتی برای بالابردن سطح تعاملات روابط اجتماعی کودک از سوی والدین است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به نقش والدین در ترس از مدرسه «اضطراب جدایی» را عامل اصلی این اختلال عنوان کرد و افزود: کودکانی که خانوده­‌هایشان بیش از اندازه از آن ها حمایت می کنند بیشتر دچار اینگونه رفتارهای اضطرابی و در نتیجه ترس از مدرسه می­‌شوند.

وی همچنین نبود مهارتهای ارتباطی، ناتوانی در برقراری ارتباط با گروه همسالان و فقدان مهارت­های خودمراقبتی همچون ناتوانی در استفاده از سرویس‌­های بهداشتی مدارس را از دیگر عوامل مؤثر در بروز ترس از مدرسه در دانش آموزان برشمرد.

وی با بیان اینکه ترس از مدرسه اختلال شایعی در بین دانش ­آموزان ابتدایی به ویژه پایه اول بوده به مدارس توصیه کرد تا قبل از شروع سال تحصیلی جلسات آموزش خانواده را برای خانواده ها به ویژه والدین پایه‌­های اول برگزار کنند تا والدین با ماهیت این اختلال و شیوه های مواجهه با آن بیشتر آشنا شوند.

سطوت در ادامه در مورد نقش مدارس در اختلال ترس از مدرسه اظهار کرد: عواملی همچون تعامل و برخورد معلم با دانش‌­آموز، رفتار دانش آموزان باهم، ساختار برنامه آموزشی مدارس و وجود تکالیف سنگین و نیز محیط فیزیکی مدارس در بروز یا بهبودی ترس از مدرسه تأثیر بسزایی دارد.

مطالب مرتبط

روی خط خبر

  • سقوط مرگبار تابلوی تبلیغاتی در تبریز
  • آتش سوزی مهیب در ایالت کالیفرنیا
  • کنسرت هنرمندان اروپا در حمایت از زلزله‌زدگان ایران
  • سرویس‌دهی اتوبوسرانی به زائران پیاده امام رضا(ع)
  • تکذیب فوت ۱۰۰ نفر در مسکن مهر کرمانشاه
  • خارج کردن اثاث زلزله زدگان از خانه‌های ناایمن
  • علت حادثه تیراندازی قزوین از سوی پلیس اعلام شد
  • دستگیری برداشت کنندگان غیرمجاز شن و ماسه در رودبار گیلان
  • بانک های عامل پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان مشخص شد
  • یک تست شخصیت شناسی جالب
  • حمام نفت ویژه ثروتمندان/عکس
  • پایان سکوت ۳ ساله گروه موسیقی«ایلیا»
  • قطعه مشترک خواننده شیعه و سنی به مناسبت هفته وحدت/عکس
  • پنتاگون خبر داد: بیش از ۲۰ هزار تجاوز جنسی نظامیان آمریکایی
  • پولی که با معامله ۲ پیتزا جهانی شد / بانک‌مرکزی: ریسک بیت ‌کوین بالاست
  • گزارش المانیتور از کسب و کار در رسانه‌های اجتماعی در ایران؛ از ویدیوهای بی‌کیفیت و مضحک تا مهاجرت فروشندگان برندها از مزون ها به تلگرام و اینستاگرام
  • آغاز فعالیت تشکیلات خودگردان در گذرگاه مرزی رفح
  • کشته‌های مسکن مهر به ۱۰۰ نفر رسید/ ۱۵ هزار واحد روستایی و ۴ هزار واحد شهری تخریب کامل شدند
  • آلودگی ۶۰ درصدی “بن‌سای” و “لاکی‌بامبو”های چینی و تایلندی
  • استقرار و راه‌اندازی بالن اینترنت پرسرعت در سرپل‌ذهاب
  • کشف لاشه گاو دریایی عجیب در روسیه
  • دریادار خانزادی: نیاز امروز نیروی دریایی حضور در دریاهاست
  • نویسنده‌ای که در سینما مشهورتر است
  • احترام برومند: چرا روحیه مردم را تضعیف می‌کنید؟
  • نهضتی برای آمریکا/ دولتی که استکبارستیزی را بی‌ادبی می‌دانست!
  • درمان مصدومان زلزله رایگان است/ هشتمین بیمارستان صحرایی فردا راه‌اندازی می‌شود
  • سردار پاکپور: سپاه روزانه هزاران پرس غذای گرم برای زلزله‌زدگان تهیه و توزیع می‌کند
  • دیدار سعد الحریری با امانوئل ماکرون
  • ارسال سومین محموله امدادی شهرداری تهران به مناطق زلزله‌زده
  • ریاض المالکی: زیر بار سیاست فشار و باج گیری آمریکا نمی رویم