شهرداری تهران با 500 هزارمیلیارد ریال بدهی به معضل کشور تبدیل شده است

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۲۱:۱۰

یک فعال بخش خصوصی از جریان یافتن وام های گرفته شده از سیستم بانکی به سوی ساخت و ساز در منطقه 22 تهران انتقاد کرد و گفت: اکنون شهرداری تهران با 500 هزارمیلیارد ریال بدهی یکی از معضلات کشور را به بار آورده است. وحید شریعتمداری عصر امروز (چهارشنبه) در همایش «بررسی وضعیت اقتصادی ایران در سال 96» که به میزبانی دانشگاه خوارزمی برگزار شد، افزود: سیستم پولی- مالی، شریان کشور به شمار می رود که با تحول آن همه مشکلات اقتصادی رفع می شود.
شریعتمداری ادامه داد: هنوز سیستم مالی و بانکی خوبی در ایران بنیانگذاری نشده است و در این زمینه باید با دو جبهه خارجی داخلی و (بویژه آمریکا) جنگید.
این فعال اقتصادی تدوین قراردادهای نفتی جدید را بر رشد اقتصادی این بخش موثر دانست و یادآورشد: در دولت نهم و دهم 700 میلیارد دلار درآمد از نفتی به دست آمد که هربشکه آن 100 دلار فروخته شده بود اما 200 میلیارد دلار از آن سند ندارد که بخشی از آن به دلیل اعمال تحریم ها، بر ایران تحمیل شد.
به گفته وی پس از توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) کم کم سوئیفت و ارتباط های بانکی ایران با کشورهای خارجی در حال شکل گرفتن است.
این فعال اقتصادی جذب دانش و فناوری از شرکت های خارجی را لازم برشمرد و بیان داشت: اکنون در عمق یک هزار متری دریای خزر به نفت رسیده ایم اما نمی دانیم برای استخراج آن چگونه لوله گذاری کنیم.
شریعتمداری همچنین درباره وضعیت میدان های نفتی غرب کشور هشدار داد و گفت: میدان چنگوله به عنوان بزرگترین میدان نفتی و گازی غرب کشور با عراق مشترک است اما برخی کشورها به ایران خیانت کردند و اکنون مطالعات زمین شناسی و لرزه شناسی آن را به عراق فروخته اند.
به گفته وی اکنون شرکت های خارجی با بکارگیری فناوری های استخراج عمودی و افقی از این میدان مشترک روزانه 120 هزار بشکه نفت استخراج می کنند اما به گفته وزیر نفت جمهوری اسلامی، از میدان آذر حتی 10 هزار بشکه در روز استخراج نمی شود.
شریعتمداری ادامه داد: در سلیمانیه و اربیل عراق نیز بزرگ ترین منابع نفتی دست نخورده دنیا قرار دارد که ایران می تواند از ظرفیت آن استفاده کند.
این فعال اقتصادی صنایع نفت و پتروشیمی، فرودگاهی و گردشگری را در توسعه اقتصادی کشور بسیار مهم دانست و بر لزوم خرید هواپیماهای کوچک تاکید کرد.
به گفته شریعتمداری درآمد یک میلیارد دلاری گردشگری سلامت، با سرمایه گذاری و ساخت مجمع های اقامتی تا 20 میلیارد دلار قابل افزایش است.
وی افزود: 90 درصد اقتصاد ایران در دست دولت است و رانت ها و حقوق های نجومی در همین بستر شکل می گیرد. خصوصی سازی چه معنایی دارد وقتی هتل ها را به شرکت های وابسته به نیروی انتظامی واگذار می کنیم؟ اکنون ایران به فعال سازی بخش خصوصی واقعی نیازمند است.
شریعتمداری یادآوری کرد: در ایران پنج میلیون جمعیت دانشگاهی حضور دارند و شرکت های بزرگ در عرصه های مهم اقتصادی مانند تامین تجهیزات نفتی در حال فعالیتند. از این رو، همکاری دولت و بخش خصوصی می تواند بسیاری از گره ها را باز کند.
اجرای برجام از 26 دی ماه 1394 آغاز شد که به موجب آن در ازای برخی تعهدات هسته ای ایران ، بخش زیادی از تحریم های بخش نفت ، بازرگانی، حمل و نقل ، بیمه و بانکی برداشته می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید