تیلرسون “نمایندگان ویژه” آمریکا از جمله نماینده امور برجام را اخراج می‌کند

  • سیاسی
  • سه شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ ۱۳:۳۸
    کد خبر :93419

وزیر امور خارجه آمریکا در کنگره گفت، در جریان بازنگری کلی در امور وزارت خارجه ‌اکثر پست‌های “نمایندگان ویژه” ایالات متحده ملغی شده و مسئولیت‌های آنان باز تعریف می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه به اعضای کنگره گفت که پست این نمایندگان ویژه از جمله پست نماینده ویژه در امور تغییرات آب و هوایی و توافق برجام حذف می‌شوند.

به گزارش نامه نیوز، وی در نامه مربوطه به باب کورکر، رئیس کمیته مجلس سنا در امور خارجه، پیشنهاد لغو ماموریت نمایندگان ویژه آمریکا در سوریه، اجرای توافق هسته‌ای با ایران، بسته شدن زندان گوآنتانامو در کوبا، تغییرات اقلیمی قطب شمال، جوانان، درگیری های منطقه‌ای و غیره را خواستار شده است.

طبق این طرح، همچنین نمایندگان ویژه در امور افغانستان-پاکستان، حقوق معلولان و بستن مرکز بازداشت در خلیج گوآنتانامو حذف می‌شود. اما دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد تا نمایندگانی در امور آزادی مذهبی، یهودی‌ستیزی و حقوق ‌همجنسگرایان را نگه دارد. با این حال منتقدان می‌گویند که واشنگتن ممکن است برای بی‌اهمیت کردن این مسائل هم تلاش کند.

قانونگذارانی از دو حزب، اندیشکده‌ها و حتی انجمن دیپلمات‌ها از مدت‌ها پیش خواستار ادغام برخی از نمایندگان ویژه و سفیران بی‌شمار آمریکا در دفاتر مرتبط شده بودند تا به کاهش تعداد کارکنان در این وزارتخانه کمک کنند. اما این ایده در بحبوحه طرح‌های دولت ترامپ برای کاهش زیاد بودجه وزارت خارجه آمریکا مورد بازبینی مجدد قرار گرفت.

گرچه مقام‌های وزارت خارجه آمریکا تاکید دارند، این تحولات لزوما به معنای تغییر در اولویت‌ها نیست، در برخی موارد پیامدهای این سیاست کاملا واضح است. حذف نماینده ویژه در امور بستن گوآنتانامو هم‌راستا با طرح‌های ترامپ برای باز نگه داشتن این زندان است. علاو بر این، ترامپ آمریکا را از توافق تغییرات آب و هوایی پاریس خارج کرده و تهدید کرده است تا همین کار را با توافق هسته‌ای ایران انجام دهد.

از مجموع ۶۶ نماینده و سفیر کنونی، ۳۰ تن از آنان باقی می‌مانند و این به معنای کاهش ۵۵ درصدی است. ۹ پست کلا حذف می‌شوند. ۲۱ پست با دفاتر دیگر ادغام، پنج پست به سایر سمت‌ها اضافه می‌شود و یک پست به آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا منتقل شده که مسئول کمک‌های خارجی دولت هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید