خوشحالی سفیر امارات در آمریکا از موضع ترامپ در قبال ایران

  • سیاسی
  • سه شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ ۹:۱۲
    کد خبر :92928

«یوسف العتیبه» سفیر امارت در آمریکا، در مصاحبه با نشریه آتلانتیک به مسائلی همچون قطع رابطه کشورش با قطر و موضع امارات و دیگر اعراب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس در قبال ایران پرداخته است.

سفیر امارات در آمریکا با رضایت می‌گوید که دولت ترامپ ایران را بخشی از راه‌حل نمی‌داند بلکه بخشی از مشکل خاورمیانه می‌داند و مشکل فلسطین هم باید با سازش طرفین حل شود تا گروه‌های مقاومت، فلسفه وجودی خود را از دست بدهند.
العتیبه در این مصاحبه تلاش بسیاری کرده که راهبرد قطع رابطه با قطر را راهبردی موفق نشان دهد ولی سوالات خبرنگار و گاهی جواب‌های خود سفیر اماراتی‌ها، نشان از تفاوت واقعیت موجود با آرزوهای شورای همکاری خلیج‌فارس دارد.

العتیبه در ابتدا سعی کرده که نشان دهد استانداردهای اعراب با استانداردهای جهانی در خصوص تروریست‌پرور بودن ایران و قطر مشابهت دارد.

وی در این خصوص گفت: «بعد از ایران، قطر دومین میزبان بزرگ تروریست‌های جهان است و 59 نفر که در فهرست تروریستی امارات نامشان برده شده، در این کشور آزادانه تردد می‌کنند. 14 نفر از این میان در فهرست تروریستی سازمان ملل و 12 نفر در فهرست تروریستی آمریکا هستند.»

خبرنگار آتلانتیک در ادامه پرسید که آیا نزدیک شدن قطر به ایران، در جهت معکوس مسیر اهداف منطقه‌ای امارات است؟

عتیبه باز هم اصرار داشت که بر اساس استانداردهای جهانی، کار امارات و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری درست بوده است. وی در این خصوص گفت: «هدف اعلام شده امارات عبارت است از تغییر رفتار قطر چون بنظر ما، آنها بیش از حد به ایران و به افراط‌گرایان نزدیک شده‌اند. نیامدن قطر در پای میز مذاکره (با شورای همکاری خلیج‌فارس) و تأکید آنها به گرم‌تر کردن روابط با ایران، صحیح بودن موضع ما را ثابت می‌کند.»

خبرنگار در خصوص دورنمای هدف مدنظر امارات از قطع رابطه با قطر سوال داشت و پرسید که «آیا از طولانی شدن مدت قطع رابطه با قطر هراس ندارید؟‌ اگر هدف از قطع رابطه با قطر، جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه بود، آیا این سیاست حالا نتیجه عکس نداشته است؟»

سفیر امارات پاسخ داد: «نه اصلاً. اگر قطر رفتار خود را تغییر بدهد که عالی است و ما از بازگشت آنها به خیمه (اعراب حاشیه جنبوی خلیج‌فارس) استقبال می‌کنیم. اما اگر آنها رابطه با ایران و حماس و شبه نظامیان سوریه و لیبی را در اولویت قرار دهند و رابطه با این‌ها برایشان مهم‌تر از رابطه با ما باشد، آنگاه برای قطر آرزوی توفیق خواهیم داشت ولی نمی‌توانیم با کسی که چنین کاری می‌کند، دوست باشیم.»

خبرنگار پرسید «کدام تهدید برای شما جدی‌تر است، قطر یا ایران؟»

سفیر امارات بدون ارائه پاسخی مشخص گقت: «یکی از تهدیدات پیش روی ما در منطقه، رفتار ایران است که به ضرر منطقه کار می‌کنند و از تروریست‌هایی که ثبات را از خاورمیانه می‌گیرند، حمایت می‌کند. تهدید بعدی افراط‌گرایی سنی است که از داخل خود ما برآمده است. اخوان‌المسلمین مصر و حماس فلسطین در این گروه قرار دارند. این تهدید سعی دارد که دین ما را از ما برباید و برای مقاصد سیاسی و کسب قدرت از آن بهره بگیرد.»

العتیبه از موضع دولت جدید آمریکا در قبال ایران هم خوشحال بود.

سفیر امارات برای نشان دادن این خوشحالی گفت: «ترامپ در مسیر مقابله با این دو تهدید، رویه تهاجمی‌تری (نسبت به دولت قبلی آمریکا) پیش گرفته است و بهمین خاطر است که دولت وی تمایلی ندارد که ایران را بخشی از راه‌حل بداند بلکه این کشور را بخشی از مشکل قلمداد می‌کند. البته ما مواضعمان را هیچ‌گاه بر اساس مواضع دولت آمریکا تنظیم نکرده‌ایم و موضع ما درباره ایران، همیشه به همین ترتیب بوده است.»

یوسف العتیبه به مسئله فلسطین هم پرداخت. سفیر امارات عقیده داشت که حل نشدن مسئله فلسطین باعث می شود که ایران و دیگر گروه‌های مقاومت بتوانند عرض اندام کنند. عتیبه همچنین صراحتاً گفت که امارات با راهکار مورد قبول بخشی از ساختار قدرت در اسرائیل یعنی راهکار 2 دولتی توافق دارد.

سفیر امارات گفت: «درخصوص مسئله فلسطین، نوعی ابتکار عربی برای رسیدن به صلح وجود دارد. ما باید مسئله فلسطین را حل کنیم چون این مسئله 60 سال است که به تومور بدخیم تبدیل شده و به ایران اجازه دخالت می‌دهد؛ آنها می‌آیند و می‌گویند “ما مدافع فلسطین هستیم” و بهمین خاطر است که گروه‌هایی مانند حماس و حزب‌الله وجود دارند. اگر یک دولت فسلطینی ایجاد شود، آنگاه دلیل وجود حزب‌الله چه خواهد بود.»

خبرنگار آمریکایی پاسخ سفیر امارات را داد و گفت: «حزب‌الله با موجودیت اسرائیل مخالف است و موجودیتش نیز به همین خاطر است. بهمین دلیل بود که حتی پس از خروج اسرائیل از لبنان، حزب‌الله حیات خود را ادامه داد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید