در کدام کشور اروپایی می‌توان رایگان تحصیل کرد؟

    کد خبر :92439

می‌خواهید بدانید در کدام کشورهای اروپایی می‌توانید رایگان تحصیل کنید؟

با وجود افزایش روز افزون شهریه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های مختلف دنیا، ممکن است فکر کنید کسب مدرک معتبر از دانشگاه‌های خارجی، بدون داشتن یک حساب بانکی درست و حسابی کاری غیرممکن است. اما لزوما این ‌طور نیست. کشورهایی هستند که امکان تحصیل رایگان یا با شهریه‌ی بسیار اندک برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد کرده‌اند. اگر می‌خواهید در اروپا تحصیل کنید، باید بدانید که دانشگاه‌های رایگان بسیاری در کشورهایی چون نروژ، سوئد و آلمان وجود دارند که می‌توانید با خیال آسوده برای تحصیل در آن‌ها اقدام کنید. پس در صورتی که علاقه و توانایی لازم برای تحصیل در خارج از کشور را دارید در ادامه با ما باشید و بخوانید کدام کشورهای اروپایی امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان بین‌‌المللی فراهم می‌کنند.

سوئد

دانشگاه رایگان

سوئد یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است؛ برخی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین کالج‌های جهان نیز در این کشور قرار دارند. بیش از ۹۰۰ دوره‌ی آموزشی در ۳۵ دانشگاه این کشور اسکاندیناویایی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. تا سال ۲۰۱۰، سوئد یکی از کشورهای اروپایی بود که هیچ‌‌گونه شهریه‌‌ی تحصیلی از دانشجویان دریافت نمی‌کرد. مهم نبود شما چه ملیتی دارید، تحصیل برای همه رایگان بود. اما بالاخره آن دوران خوش به پایان رسید و در سال ۲۰۱۰، مجلس سوئد قانونی تصویب کرد که به موجب آن هزینه تحصیل و اپلای در دانشگاه‌ها از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا گرفته می‌شود. اما، همزمان با اجرای این قانون، دانشگاه‌های سوئد برنامه‌های متنوع بورسیه تحصیلی برای این دانشجویان ارائه دادند. اگرچه در سوئد هیچ دانشگاه رایگانی وجود ندارد، تعداد زیادی از موسسات آموزشی برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌‌ی تحصیلی کامل در نظر گرفته‌اند.

در سوئد تنها برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی امکان تحصیل رایگان وجود دارد؛ در برخی از دوره‌‌های تحصیلی حتی به دانشجویان بین‌المللی کمک هزینه تحصیلی می‌شود. با این وجود، دانشجویان باید این مسئله را در نظر بگیرند که تامین هزینه بالای زندگی در سوئد ممکن است برای آن‌ها دشوار باشد، حتی اگر هیچ هزینه‌ای برای تحصیلات خود پرداخت نکنند.

بهترین دانشگاه‌ها در سوئد که می‌توانید در آن‌ها رایگان تحصیل کنید:

دانشگاه لوند (Lund University)

دانشگاه هالمستاد (Halmstad University)

دانشگاه اوپسالا (Uppsala University)

دانشگاه استکهلم (Stockholm University)

دانشکده اقتصاد استکهلم (Stockholm School of Economics)

دانشگاه یونشوپینگ (Jonkoping University)

آلمان

دانشگاه رایگان

دانشگاه‌های آلمان اخیرا دریافت شهریه‌ی تحصیلی از دانشجویان دوره‌‌ی لیسانس را آغاز کرده‌اند. در حال حاضر، تنها ۴ تا از ۱۶ ایالت فدرال آلمان (بادن-وورتمبرگ، بایرن، هامبورگ و نیدر ساکسونی) هزینه تحصیلی اندکی، کمتر از ۵۰۰ یورو در هر ترم، برای دانشجویان در نظر گرفته‌اند. تمام ایالت‌های فدرال دیگر تنها مبلغ کوچکی در حدود ۵۰ یورو به عنوان شهریه از دانشجویان دریافت می‌کنند.

اما برای دوره‌های کارشناسی ارشد شهریه‌ی تحصیلی در نظر گرفته شده است. شهریه‌ها از ۶۵۰ یورو تا ۳,۰۰۰ یورو برای هر ترم متغیر است. هزینه تحصیل و زندگی در آلمان به طور متوسط خیلی کمتر از نروژ و دیگر کشورهای شمال اروپا است. دانشجویان در آلمان تقریبا ۸۰۰ یورو برای مسکن، حمل و نقل، خورد و خوراک و دیگر مخارج صرف می‌کنند. در نظر داشته باشید که برای اخذ ویزای دانشجویی آلمانی باید درآمد سالیانه شما در حدود ۸,۷۰۰ یورو در سال باشد.

دو مورد از بهترین مقاصد تحصیلی در آلمان، مونیخ و برلین هستند که در رتبه‌بندی دانشگاه‌های QS در سال ۲۰۱۷، جزو ۲۰ شهر مقرون‌به‌صرفه جهان برای تحصیل انتخاب شدند.

دانمارک

دانشگاه رایگان

اکثر دانشکده‌ها در دانمارک آموزش رایگان برای شهروندان دانمارکی، اتحادیه‌ی اروپا، افرادی با ویزاهای خاص و غیره ارائه می‌دهند. دانشگاه‌های اصلی دانمارک دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه کیل هستند که از بهترین‌ دانشگاه‌‌ها در اروپا به شمار می‌روند.

شهریه لیسانس و فوق لیسانس در دانمارک بین ۶,۴۲۰ تا ۱۷,۱۱۵ دلار آمریکا در سال است. اما دوره‌های دکتری در این کشور به طور کامل رایگان است و کاندیداهای دکتری اگر صلاحیت لازم را داشته باشند می‌توانند بدون پرداخت هر گونه هزینه‌ای در رشته مورد نظر خود تحصیل کنند و حتی مبلغی را به عنوان حقوق دریافت کنند.

فنلاند

دانشگاه رایگان

در سال‌های گذشته هیچ شهریه‌ای برای تحصیل در فنلاند از دانشجویان گرفته نمی‌شد. از سال ۲۰۱۷، دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید هزینه تحصیل برای دوره‌های ارائه شده به زبان انگلیسی پرداخت کنند. هر دانشگاه سیستم شهریه خاص خود را دارد. در دانشگاه هلسینکی و دانشگاه تورکو که دو دانشگاه‌ برتر فنلاند هستند، دانشجویان اگرچه بورسیه می‌شوند باید هزینه‌های زندگی را خود تامین کنند.

نروژ

دانشگاه رایگان

سالانه، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای یک تجربه‌ی تحصیلی با کیفیت بالا و البته رایگان، راهی کشور نروژ می‌شوند. دولت نروژ هزینه تحصیل دانشجویان را با پرداختی‌های مالیات دهندگان تامین می‌کند، بنابراین دانشجویان بین‌المللی و بومی می‌توانند در دانشگاه‌های دولتی از تحصیل رایگان لذت ببرند. اما آنچه در مورد تحصیل در نروژ ممکن است شما را مردد کند، هزینه‌ی بالای زندگی در این کشور است که می‌تواند حدود ۸,۹۰۰ کرون برای خرید کالای ضروری برای هر ماه باشد؛ یعنی هزینه مسکن، پوشاک، خدمات بهداشتی، حمل و نقل و سایر هزینه‌ها.

در نروژ، هشت دانشگاه، بیست کالج دولتی و شانزده کالج خصوصی وجود دارد. دانشگاه اسلو، دانشگاه برگن، دانشگاه استاوانگر، دانشگاه علوم انسانی نروژ (UMB)، دانشگاه آدرر (UiA) و دانشگاه نوردلند، برخی از دانشگاه‌های رایگان این کشور اسکاندیناویایی هستند.

فرانسه

دانشگاه رایگان

در حالی که قطعا تمام دوره‌های آموزشی در فرانسه رایگان نیستند؛ به طور کلی، هزینه‌های تحصیل به مراتب کمتر از موسسات آموزشی انگلیسی است و هزینه‌های زندگی در پایتخت فرانسه نیز بسیار ارزان‌تر از لندن است. در گذشته، دانشجویان باید به زبان فرانسه مسلط می‌بودند. اما، امروزه دیگر چنین توانایی لازم نیست. چرا که بسیاری از دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فرانسه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند معمولا چند صد دلاری در سال با توجه به سطح تحصیلی و برنامه مطالعاتی پرداخت می‌کنند.

در فرانسه حداقل ۷۶ دوره کارشناسی به زبان انگلیسی وجود دارد. اما تعداد زیادی از این دوره‌ها در دانشگاه‌های خصوصی ارائه می‌شوند و گران هستند. با این حال، بسیاری از دورههای تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان انگلیسی زبان طراحی شده‌اند و یکی از هر سه دکترای فرانسوی به یک دانشجوی خارجی اهدا می‌شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید