اولین واکنش مجلس به درخواست کمیته امداد برای قطع یارانه

    کد خبر :92397

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش مستمری مددجویان در بسیاری از مناطق روستایی باعث کاهش تمایل به اشتغال شده که این آسیب باید بررسی شود.
کاظم جلالی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 6 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان ارائه گزارش عملکرد کمیته امداد امام خمینی (ره) از سوی پرویز فتاح یکی از اشکالات اساسی ایجاد اشتغال را عدم سنخیت آموزش با موارد موجود شغلی دانست و گفت: پیشنهاد می‌شود کمیته امداد در این خصوص با سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش همکاری کند.

به گزارش بازتاب، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه وام خود اشتغالی مددجویان کمیته امداد با هزار میلیارد تومان افزایش به 2 هزار و صد میلیارد تومان رسیده است، گفت: مجلس در قانون برنامه یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه برای رفع محرومیت از روستاها و مناطق محروم درنظر گرفته است.

وی با اشاره به عملکرد کمیته امداد در سال‌های 94 و 95 یادآور شد: با توجه به رشد اعتبارات، جذب خوبی در منابع از سوی کمیته امداد صورت گرفته و به 700درصد رسیده که تخصیص داده شده است.

جلالی افزود: کمیته امداد با پالایش مددجویان و حمایت از آنها با ایجاد 200 هزار شغل برای سرپرست خانوار باعث خروج 160 هزار خانواده‌ مددجو از چرخه حمایتی این کمیته شده است البته کمیته امداد باید از بانک‌های اطلاعاتی نظیر هدفمندی یارانه‌ها استفاده کند که از ابتدای امسال این کار را آغاز کرده است همچنین کمیته با شورای عالی اشتغال برای سیاست‌های اشتغالزایی باید هماهنگ باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به مبحث بیمه‌های اجتماعی عنوان کرد: برخی اقدامات کمیته نقصان قانونی دارد که با تفاهم‌نامه با مجلس برطرف می‌شود، همچنین برای مسکن مددجویان با سپاه قراردادی برای ساخت و تعمیر مسکن مددجویان تحت پوشش منعقد شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به ساخت بخش زیادی از مسکن مهر از طریق اعتبارات دولتی، کمیته امداد نیز می‌تواند با دولت در همین خصوص همکاری کند. همچنین مجلس برای افزایش مستمری مددجویان کمیته در بودجه 96 و برنامه توسعه برنامه داشته که البته با این افزایش باعث شده مناطق روستایی از رفتن به سمت اشتغال تا حدی خودداری کنند که این مورد از آسیب‌ها است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد:از سوی دیگر دولت مستمری را به صورت مستقیم به حساب سرپرست خانوار واریز می کند که خلاف قانون است و باید از طریق کمیته و بهزیستی انجام شود؛چرا که بسیاری از سرپرستان خانوار زندانی و یا معتاد هستند که اثرات پرداخت مستمری پایین می آید.

منبع: خانه ملت

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید