رسیدن هواپیماهای نو به تهران چقدر آب می‌خورد؟!

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۸:۵۹

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید برای اینکه هواپیماهای جدید از کشور محل ساخت به تهران برسند، چقدر هزینه می‌شود و این هزینه شامل چه مواردی است.

در مورد ۴ فروند هواپیمای ای تی آر فرانسوی-ایتالیایی که اخیرا شرکت هما خریداری کرده، طبق برآورد کارشناسان باید ۳۲۰ میلیون تومان هزینه شود.

 فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) چند روز قبل از ورود اولین فروند از ۴ فروند هواپیماهای ای تی آر ۷۲ خریداری شده از سوی ایران ایر در دو هفته آینده به فرودگاه مهرآباد خبر داد.

بررسی جزئیات هزینه های انتقال این هواپیماها حاکی از آن است که هزینه انتقال این ۴ فروند از فرانسه به تهران ۳۲۰ میلیون تومان است. به این صورت که حجم باک سوخت هواپیمای ای تی آر ۷۲ بر اساس آنچه وب سایت رسمی این شرکت هواپیماساز به عنوان ویژگی های آن ذکر کرده، Fuel capacity: ۵,۰۰۰ kg (۱۱,۰۰۰ lb) ۵ هزار کیلوگرم یا تقریبا همین میزان لیتر است.

از سوی دیگر برد پروازی این هواپیما نیز از هزار و ۳۳۳ کیلومتر تا هزار و ۵۲۸ کیلومتر در نوسان است. از آنجایی که فاصله هوایی تهران ـ پاریس (یا تولوز در فرانسه) حدود ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر است، این هواپیما می بایست حداقل یک بار در طول مسیر در فرودگاه یکی از کشورهای مسیر پروازی (احتمالا فرودگاه آتن یونان) لندینگ، سوخت گیری و سپس تیک آف داشته باشد.

همچنین قیمت سوخت (بنزین) هواپیما در اروپا بر اساس اعلام وب سایت رسمی اتحادیه ایرلاین های دنیا (IATA) ۲.۵ دلار در هر لیتر است که به ریال حدود ۸ تا ۹ هزار تومان می شود.

بنابراین با توجه به اینکه هواپیمای خریداری شده، یک بار در فرودگاه مبدأ (تولوز فرانسه) و یک بار هم در فرودگاه طول مسیر (آتن) سوخت گیری خواهد کرد، ایران ایر مجبور است ۱۰ هزار لیتر بنزین به قیمت ۸۰ میلیون تومان خریداری کند. این روند برای ۴ فروند ای تی آر ۷۲، رقمی بیش از ۳۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

همچنین ظرفیت هر فروند ای تی آر ۷۲ هما، ۷۰ نفر است؛ اگر میانگین قیمت بلیت این هواپیما در ایران از سوی ایران ایر به طور متوسط ۱۵۰ هزار تومان و همچنین میانگین فروش تعداد صندلی های آن در هر سورت پروازی ۵۰ نفر باشد، ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد هما از هر سورت پروازی ای تی آر خواهد بود.

از سوی دیگر، اگر این هواپیما در هر ۲۴ ساعت، حداکثر ۱۰ بار پرواز کند، هما روزانه ۷۵ میلیون تومان درآمد از محل فروش بلیت ای تی آر ۷۲ به دست می آورد. این مقدار، بدون احتساب قیمت سوخت، هزینه عوارض شهرداری از هر پرواز، هزینه خدمات فرودگاهی به شرکت فرودگاه ها و سایر هزینه هاست که معمولا رقمی حدود ۲۰ درصد درآمد (۱۵ میلیون تومان) را شامل می شود. یعنی روزانه هما می تواند از هر ای تی آر خود ۶۰ میلیون تومان و از ۴ فروند، ۲۴۰ میلیون تومان به دست بیاورد.

بنابراین هزینه جابه جایی هواپیماهای خریداری شده ظرف چند روز دوباره به جیب شرکت های هواپیمایی برمی‌گردد یا به اصطلاح مستهلک می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید