زنجیره‌ تولید دارو در کشور مختل شد

    کد خبر :92171

رئیس سندیکای دارویی کشور با اشاره به فعالیت ۱۵ درصد داروسازان در مراکز تحقیقاتی‌ و صنعتی از طلب ۶ هزار میلیاردی داروخانه‌ها از بیمه‌ها خبر داد و گفت: عدم پرداخت بدهی بیمه‌ها باعث بروز مشکل در چرخه تولید دارو و توزیع آن در بین بیماران شده است.

عباس کبریایی‌‌زاده در گفت‌وگو با  تسنیم، با اشاره به اینکه در طرح تحول نظام سلامت منابع مالی‌ مسئله بزرگی است‌ و باید برای ادامه اجرای این طرح یک سری از مسائل شفاف‌سازی شود، اظهار داشت: در حال حاضر 85 درصد از فارغ‌التحصیلان در داروخانه‌های سراسر کشور مشغول فعالیت هستند و فقط بین 10 تا 15 درصد از آنها در مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و یا صنعتی‌ کار می‌کنند و خوشبختانه باید بگویم که صنعت داروسازی بسیار وسیع است‌ و این حوزه بالاترین خدمت را به جامعه و بیماران ارائه می‌دهد، اما تعرفه خدماتش‌ کم است.

کبریایی‌زاده عنوان کرد: امروزه 97 درصد داروهای مورد نیاز بیماران به وسیله‌ شرکت‌های داخلی‌ تولید می‌شود که این مسئله نشان‌دهنده تلاش‌ کارخانجات داروسازی‌ کشورمان است و به نظرم‌ مهمترین‌ نقش دانشکده‌های داروسازی‌ تربیت داروسازان‌ محسوب می‌شود.

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تأکید کرد: در بین گروه‌های پزشکی داروسازان‌ در تولید علم سرآمد بوده و با تربیت داروسازان‌ در دانشکده‌های زیرگروه‌ پزشکی باعث ارتقاء صنعت دارو در کشور می‌شود.

کبریای‌زاده اظهار کرد: عدم پرداخت مطالبات بیمه و بیمارستان‌های دولتی به شرکت‌های پخش‌ باعث ایجاد مشکلاتی‌ در چرخه‌ زنجیره‌ تولید دارو و پخش آن می‌شود بطوریکه بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان داروخانه‌ها از بیمه‌ها طلبکارند‌ و بیمارستان‌ها نیز باید بدهی خود را به شرکت‌های پخش دارویی بدهند.

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ادامه داد: سرانه مصرف دارو در ایران 60 دلار است که این میزان مصرف در کشورهای‌ مشاور در حدود 100 دلار است که پایین بودن سرانه مصرف دارو در ایران بخاطر تولید بیش از 95 درصد داروها به‌وسیله‌ شرکت‌های داخلی و قیمت ارزان این اقلام‌ است و بخاطر قیمت کم میزان مصرف سرانه ایران کمتر از سایر کشورهای‌ دنیا است.

کبریایی‌زاده در خصوص میزان تجویز و مصرف دارو در بین ایرانیان، عنوان کرد: مردم ایران برای برخی از بیماری‌ها بسیار بد و غیرمنطقی‌ دارو مصرف‌ می‌کنند و در خوردن داروهای آنتی‌بیوتیک‌، فرآورده‌های تزریقی و ضد درد بیش از حد مجاز و همچنین برای بیماری‌هایی مانند دیابت کمتر از مورد نیاز بدن دارو مصرف می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید