ریش‌سفیدان جلوی تیراندازی در مراسم‌ها را بگیرند/ورود شورای تامین و فرمانداری‌ها

    کد خبر :92165

 

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای بر لزوم فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از تیراندازی در برخی از مراسم‌های شادی و عزا تاکید کرد.

علی ساری، نماینده اهواز در مجلس در گفت‌و‌گو با  ایلنا درباره تیراندازی در مراسم‌های شادی و عزا در برخی نقاط کشور و حوادث ناشی از آن، گفت: مواردی که برگرفته از سنت‌های مردم است، باید به صورت عاقلانه بررسی شود. تجربه ثابت کرده هر جا که از ارکان قدرت برای جلوگیری از حوادث این چنینی استفاده شده، اصل موضوع حل نشده و به قوت خود باقی مانده است.

ساری با تاکید بر اینکه کار فرهنگی و تغییر برخی رسوم در این زمینه تاثیرگذار است،‌ گفت: برای جلوگیری از تیراندازی در آیین‌های سنتی و رفتارهای خشونت آمیز کار فرهنگی باید انجام شود، البته کار فرهنگی هم باز به خود این قوم‌ها بازمی‌گردد. به طور مثال در برخی از اقوام و طوایف رسم تیراندازی ممنوع شده و اگر در مراسمی این اتفاق وجود داشته باشد، این قوم یا طایفه در آن شرکت نمی‌کند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین تصمیم جمعی برای جلوگیری از این مسائل بسیار مهم است و اگر این موضوع تسری پیدا کند، می‌توان امیدوار بود که اینگونه مراسم دیگر اجرا نشود. ما نباید این بار را فقط بر دوش دولت بگذاریم، و این مسئله نیز تنها توسط کلانتری‌ها حل نمی‌شود.

او افزود: دولت باید نسبت به جمع کردن سلاح اقدام کند و نباید اجازه دهد، سلاح به راحتی در دسترس مردم قرار گیرد. متاسفانه اسلحه و جابه جایی آن در سطح استان خوزستان زیاد است و دولت باید جلوی این مسئله را بگیرد.

ساری با اشاره به اینکه کار فرهنگی باید از دل این قبایل ایجاد شود، گفت: افرادی برای فرهنگ‌سازی باید ساماندهی و برای رسیدگی به امور فرهنگی عشایری به قبایل اعزام شوند. از طرفی مسئله جمع‌کردن اسلحه است. در نهایت کار فرهنگی توسط جوانان همین عشایر و قبایل بیش از هر امر دیگری در این موضوع تاثیرگذار است.

او ادامه داد: تعداد اندک و به صورت پراکنده در این مناطق هنوز به برپایی این رسوم اعتقاد دارند و نمی‌توان گفت که این سنت و رسوم به صورت کامل و همگانی در فضای زندگی مردم در این مناطق برقرار است.

شورای تامین و فرمانداری‌ها برای حل مسئله ورود کرده‌اند

همچنین علی گل‌مرادی، نماینده مردم امیدیه در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: نهادهای ذیربط باید از بروز این حوادث جلوگیری کنند، البته در این رابطه نسبت به سال‌های اخیر کنترل بیشتری شده است، از همین‌رو این موارد بسیار کمتر شده‌است، البته شورای تامین و فرمانداری‌ها نیز اخیرا در این باره ورود کرده‌اند.

او ادامه داد: مردم نیز به این نتیجه رسیده‌اند که این گونه مراسم‌ها با توجه به حوادث احتمالی جایگاه و وجاهت خاصی ندارد. البته این موارد بسیار اندک است و از جانب بزرگان طوایف نیز مورد سرزنش نیز قرار می‌گیرد.

گل‌مرادی تصریح کرد: بزرگان طوایف و عشایر نیز تلاش بسیاری در این زمینه داشتند و تذکرات زیادی به افرادی که فکر می‌کنند، این رفتارها پسندیده‌ است، داده‌اند. معتقدم در گام اول باید افراد ریش‌سفید عشایر و طوایف در این‌باره ورود کنند و مردم را توجیه کنند تا این رسوم غلط برگزار نشود.

گفتنی است؛ عصر روز چهارشنبه، اول شهریور در یکی از محلات اهواز هنگام بدرقه حجاج بیت الله الحرام و تکرار رسم تیر اندازی در مراسمات، دختر بچه‌ای یازده ساله از ناحیه صورت مورد اصابت گلوله اسلحه کلاش قرار گرفت و قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید