نتایج نگران کننده مصرف «الکل» بین جوانان و نوجوانان

    کد خبر :92155

یک متخصص اعصاب و روان کشور تاکید کرد: اگر آگاهی اقشار جامعه نسبت به اعتیاد و عوارض آن افزایش یابد و افراد بدانند که مواد مخدر چه خطراتی دارد، قطعا در کاهش و جلوگیری از اعتیاد موثر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی حمدیه با بیان اینکه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر بی‌شک از راه‌های موثر و نتیجه‌بخش در این عرصه می‌باشد، گفت: اینکه آگاهی همه اقشار جامعه نسبت به این اعتیاد و عوارض آن بالا برود و افراد جامعه بدانند که مواد مخدر چه خطراتی دارد و هشدارها را جدی بگیرند قطعا در کاهش و جلوگیری از اعتیاد موثر خواهد بود.

 

وی در ادامه با اشاره به نتایج یک تحقیق با موضوع مصرف موادمخدر و الکل در بین جوانان گفت: این تحقیق در میان 8000 دختر و پسر تهرانی در رده سنی 15 تا 35 سال تهرانی صورت گرفت و پرسشنامه‌ها نیز در اماکن مختلف همچون ورزشگاه‌ها، دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها دانشجویی که جمعیت آماری حضور داشتند به صورت تصادفی توزیع شد و آنان به سوالات پاسخ دادند.

 

این متخصص اعصاب و روان کشور بیان کرد: نتایج تحقیق بسیار نگران کننده بود مثلا مصرف الکل در بین جوانان و نوجوانان 18 درصد بود و 4 درصد آنان به الکل وابستگی داشتند، همچنین میزان مصرف سیگار، حشیش و مواد محرک مخدر در بین آنان دارای درصد بالایی بود.

 

حمدیه با بیان اینکه متأسفانه افراد فکر می‌کنند با استفاده یک بار از مواد مخدر و محرک مشکلی پیش نمی‌آید، گفت: حتی استفاده یک بار از این مواد باعث به خطر افتادن عمر فرد می‌شود.

 

وی با بیان اینکه رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر طی این سال‌ها باعث شده اطلاع‌رسانی‌ها در این حوزه بیشتر شود،‌ تاکید کرد: رسانه‌های جمعی همچون صدا و سیما، مجلات، روزنامه‌ها و فضاهای آموزشی دانشگاه ها هر چه بیشتر نسبت به این قضیه جدی تر شوند نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، این متخصص اعصاب و روان کشور تاکید کرد: جوانان ما اکثراً مشکل جرات دارند و توانایی “نه” گفتن را مخصوصاً در گروه همسالان و دوستان خود ندارند و غالبا به خاطر این نگفتن ” نه ” رفتارهای منفعاله‌ای از خود نشان می‌دهند.

 

حمدیه گفت: اکثر معتادان به خاطر نداشتن اعتماد به نفس و جرات “نه” گفتن به اعتیاد روی آورده‌اند، لذا باید با آموزش توانایی ” نه ” گفتن را در مخاطره با آسیب‌ها در جوانان تقویت کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید