مرگ مشکوک کارگردان آمریکایی سازنده فیلم های ترسناک

    کد خبر :92139

توبی هوپر کارگردان فیلم‌های ترسناک که بیش از همه برای فیلم‌های “کشتار با اره‌برقی در تگزاس” و “ارواح خبیثه” شهرت داشت، شنبه در شرمن اوکس در کالیفرنیا از دنیا رفت. او 74 ساله بود.

به گفته مامور تحقیق در مرگ‌های مشکوک در منطقه لس آنجلس، دلیل مرگ او هنوز مشخص نیست.

به گزارش ورایتی، فیلم اسلشر “کشتار با اره‌برقی در تگزاس” (1974) به خاطر نگرش واقع‌گرایانه و نگاه دیوانه‌وار خود به یک فیلم ترسناک اثرگذار بدل شد. این فیلم که با بودجه کمتر از 300 هزار دلار ساخته شد، درباره چند دوست است که به خانه پدربزرگ یکی از خودشان می‌روند و در آنجا گرفتار یک قاتل زنجیره‌ای یا همان “صورت‌چرمی” می‌شوند، قاتلی مجنون که سلاح مورد علاقه‌اش اره‌برقی است و نقابی از پوست انسان به چهره دارد.

هرچند “کشتار با اره‌برقی در تگزاس” به خاطر خشونت فراوان در چند کشور ممنوع شد، اما یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های مستتقل دهه 1970 در ایالات متحده بود. شخصیت “صورت‌چرمی” اقتباسی آزاد از اد گین قاتل زنجیره‌ای بود.

هوپر در 1986 دنباله این فیلم را با نام “کشتار با اره‌برقی در تگزاس 2” کارگردانی کرد که بیشتر نگاهی کمدی داشت. “کشتار با اره‌برقی در تگزاس” تاکنون هفت دنباله به همراه داشته است.

در 1982 فیلم ترسناک “ارواح خبیثه” (Poltergeist) به کارگردانی هوپر نیز به یکی از آثار کلاسیک این ژانر بدل شد. این فیلم که فیلمنامه‌اش را استیون اسپیلبرگ نوشت و خودش فیلم را تهیه کرد، داستان خانواده‌ای در حومه شهر است که وقتی ارواح خبیثه خانه آن‌ها را تسخیر می‌کنند و کوچک‌ترین دخترشان را با خود می‌برند، برای نجات او کنار هم قرار می‌گیرند. جوبث ویلیامز و کریگ تی. نلسن در “ارواح خبیثه” بازی کردند. فیلم در گیشه بسیار موفق بود و هشتمین فیلم پرفروش سال شد.

هوپر بعد از “ارواح خبیثه” دو فیلم برای شرکت کانن فیلمز کارگردانی کرد: “نیروی حیاتی” و “مهاجمان از مریخ” که فیلم دوم بازسازی فیلمی تولید 1953 با موضوع موجودات بیگانه بود.

او در 1979 سریال کوتاه “Salem’s Lot” را بر مبنای رمان پرفروش استفن کینگ برای شبکه سی‌بی‌اس کارگردانی کرد که از نظر خیلی از طرفداران، نقطه اوج سریال‌های تلویزیونی ترسناک بود. این سریال دو قسمتی در نهایت از نو تدوین و در سینماهای اروپا اکران شد.

هوپر در دهه‌های 1990 و 2000 نیز به کار در حوزه سینما و تلویزیون ادامه داد، اما هیچ کدام از آن‌ها تاثیر کارهای اولش را نداشتند. “Djinn” آخرین فیلم هوپر در 2013 ساخته شد که داستانش در امارات متحده عربی روی می‌داد.

“جنایت‌های جعبه ‌ابزار”، “کروکودیل” و “سردخانه” از کارهای اخیر هوپر هستند. او همچنین موزیک ویدیوی “رقصیدن با خودم” را برای بیلی آیدل ساخت. هوپر در 2011 یکی از نویسندگان رمان ترسناک پست مدرن “فیلم نیمه‌شب” بود که خودش به عنوان شخصیت اصلی ظاهر شد.

توبی هوپر با نام اصلی ویلارد توبی هوپر در آستین در تگزاس به دنیا آمد و کار خود را به عنوان مستندساز شروع کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید