اعراب همچنان نگران افزایش قدرت منطقه‌ای ایران /گرایش محسوس ترکیه و قطر به سمت ایران /خط و نشان جدی ایران برای عربستان

    کد خبر :92066

نفوذ منطقه ای ایران، اعراب خلیج فارس را نگران کرده است.

خلاف احمد الهبطور کارشناس و تحلیلگر عرب، در یادداشتی در «عرب نیوز» به نگرانی اعراب از افزایش نفوذ منطقه ای ایران پرداخته و می نویسد؛ نمی خواهم هشدار بدهم اما زمانی که تیکه ها را کنار هم می گذاریم نمی توان انکار کرد که استراتژی بلند مدت ایران کشورهای منطقه است.

به گزارش نامه نیوز، وی در ادامه می نویسد؛ در ماه می سال جاری، حسین دهقان وزیر دفاع وقت ایران گفته است اگر عربستان سعودی کاری از روی نادانی کند، ما منطقه ای را به جز مکه و مدینه سالم نخواهیم گذاشت. از سوی دیگر محمد بن سلمان ولی عهد عربستان سعودی در واکنش به این حرف گفته است «ما میدانیم که هدف اصلی ایران عربستان است. ما منتظر نخواهیم ماند که مبارزه در عربستان آغاز شود بلکه کاری می کنیم مبارزه در ایران انجام شود»

اعراب همچنان نگران افزایش قدرت منطقه‌ای ایران /گرایش محسوس ترکیه و قطر به سمت ایران /خط و نشان جدی ایران برای عربستان

من می خواهم به رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از یک خطر پیش رو آگاه کنم که امکان دارد ایران تعادل قدرت را در خاورمیانه تغییر دهد. در حال حاضر تهران بر سر کشورهای عراق و سوریه برتری دارد. از طرف دیگر قدرت ایران روز به روز افزایش پیدا کرده است. به طوری که در جواب دونالد ترامپ برای از بین بردن توافق هسته ای، حسن روحانی اعلام کرد که اگر آمریکا بخواهد این توافق را خراب کند، ایران در عرض چند ساعت مجدد کارهای هسته ای خود را آغاز خواهد کرد

از سوی دیگر ایران توجه دوستان سابق ما ترکیه و قطر را به سمت خود جلب کرده است. قطر در روزهای گذشته روابط دیپلماتیکی خود را با ایران از سر گرفت و ترکیه نیز سرمایه گذاری های مشترکی را با ایران دارد.

ایران در دهه گذشته با استفاده از سیاست هایی که پیش گرفته نفوذ خود را در منطقه افزایش داده است. به نظر می رسد که کشورها باید طرف خود را مشخص کنند و سرمایه گذاری ها باید محدود شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید