حضور هنرمندان در مراسم معارفه وزیر جدید فرهنگ

    کد خبر :91751

مراسم تودیع و معارفه وزرای پیشین و جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سید رضا صالحی امیری وزیر سابق ارشاد و عباس صالحی وزیر جدید این نهاد آغاز شد.

در این مراسم که در تالار وحدت برگزار شد؛ جمعی از مسئولان و هنرمندان همچون حجت‌الاسلام و المسلمین علوی وزیر اطلاعات، محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، حجت‌الله ایوبی مشاور وزیر ارشاد، علی مرادخانی معاون هنری، علی نصیریان، مریم نشیبا، محمدرضا تابش، محمد اللهیاری، برزین ضرغامی، رضا ناجی، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، بیژن بنفشه‌خواه، فرامرز روشنایی، مرتضی رزاق‌کریمی حضور دارند.

مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم به طور رسمی آغاز شد.

در ادامه شهرداد روحانی پس از اجرای موسیقی، ضمن تشکر از صالحی‌امیری برای حمایت‌ها و آرزوی موفقیت روزافزون برای او گفت: هنرمندان و موزیسین‌ها همیشه سهم بزرگی در تاریخ ایران داشتند. خیلی از همکاران و دوستان من در پشت جبهه‌ها حضور داشتند و الان هم قطعات بسیاری را ساختند. قطعه‌ای که هم‌اکنون اجرا می‌کنم، در رثای رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ساخته‌ام و اجرای امروز را به یاد شهدا روی صحنه می‌برم.

در ادامه، علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون اظهار داشت: ما به تازگی با آقای صالحی‌امیری آشنا شده بودیم که این تغییر و تحولات اتفاق افتاد؛ اما اقدامات او در مدت کوتاه وزارت، نشانگر توجه جدی او به هنرمندان بود.
نصیریان: توجه به هنرهای زنده مثل تئاتر ضروری است

نصیریان گفت: صالحی امیری عید نوروز به دیدار من آمد و این اتفاق زیبایی بود. البته این تکریم‌ها، جدا از توجه‌هایی است که به زیرساخت‌های فرهنگ و هنر داشتند. امیدوارم که سید عباس صالحی بهتر از ایشان بتوانند به فرهنگ و هنر سرزمین کمک کنند؛ چرا که توجه به هنرهای زنده مثل تئاتر که تکثیرپذیر هم نیست و کار خلاقانه‌ای است؛ ضروری است. تئاتر روان، درون و روح انسان را جراحی می‌کند و تماشاگر شاهد آن است.

نصیریان گفت: دقت کنیم که وزیر فرهنگ بودن کار کمی نیست؛ ما فقط فکر می کنیم که وزارت نفت و یا اداره بخش های دیگر مهم است اما فرهنگ کشور بسیار اهمیت دارد که البته به آن در بودجه بها داده نمی شود.

وی افزود: جامعه هنری امروز گسترده شده و توسعه فرهنگی رخ داده است. مدیریت فرهنگی کاری پیچیده است؛ چرا که بسیاری از سلایق اجازه پیشرفت را به آن نمی‌دهند. فرهنگ و هنر جای فکر کردن است. برای کار فرهنگی، در وهله اول باید به فرهنگ و هنر دلبستگی داشت. بسترسازی برای ارائه و جلوبردن فرهنگ و هنر نیازمند مدیریت است. من امیدوارم که بتوانیم پشت کسانی که به کشور خدمت می‌کنند، بایستیم. جامعه ما درخواست‌کننده کارهای هنری است. مردم جامعه ما اندیشمند شده‌اند.

نصیریان گفت: اقدامات هم نباید تنها به تهران محدود شوند؛ چرا که در شهرستان ها جوانان پر استعدادی هستند. وی از قالیباف تشکر کرد و گفت: محمدباقر قالیباف خانه هنرمندان را ساخت و در سطح تهران فرهنگسراها را درست کرد.
عموزاده خلیلی: فرهنگ فراتر از سیاست است

در ادامه، فریدون عموزاده خلیلی نویسنده به روی صحنه آمد و گفت: اهالی فرهنگ و قلم همیشه دلهره نوشتن، نشر، ممیزی و … را دارند. خوشبختانه صالحی امیری جلوی اهل قلم را نگرفت.

وی افزود: بزرگترین نمایشگاه ایران به تشکل‌های غیر دولتی سپرده شد و این اطمینان درخشانی است که ظرفیت ها را شکوفا می‌کند. به همین دلیل اهل قلم و تشکل‌ها فعال شدند. فرهنگ سیاست نیست و فراتر از سیاست است. در این دوره فرهنگ بر جای خود نشست. تردید ندارم که اگر این همه فعالیت انجام شد، دکتر صالحی هم همراه بودند و شکی نیست در دوره وزارت دکتر صالحی، شکوفایی نشر و اهالی قلم تداوم پیدا می‌کند.

سپس، حجت الاسلام و المسلمین محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات اظهار داشت: من شرمنده‌ام که با وجود دوستان هنرمند قرار شد، اینجا صحبت کنم، من می‌خواهم رو به علی نصیریان بگویم که وقتی استادی هفتاد و چند ساله روی صحنه می‌درخشند، جوان‌ترها انگیزه می‌گیرند.

وی تاکید کرد: اینکه کسی موقتاً وزیر ارشاد شود، از خودگذشتگی خاصی می‌خواهد که ایشان داشتند. به هر دلیل مقرر شد که سید عباس صالحی ادامه کار را در دست بگیرد. صالحی امیری با درک و سعه صدر بالا پذیرای انتقادات بود. ما به تداوم این روند همراه با تعادل و امید داریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید