اتحادیه اروپا: فاز اول مذاکرات برگزیت مسایل مالی و فاز دوم آینده روابط لندن-بروکسل است

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۱۶

اتحادیه اروپا: فاز اول مذاکرات برگزیت مسایل مالی و فاز دوم آینده روابط لندن-بروکسل است

مایکل برنیر مذاکره کننده اروپا در مذاکرات برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) گفت طی این فرآیند طرف اروپایی شفاف عمل خواهد کرد چرا که به مذاکرات سازنده کمک می‌کند.

به گزارش کمیسیون اروپا، بارنیر گفت شهروندان اروپایی که به مدت 5 سال در بریتانیا زندگی کرده‌اند باید این حق را داشته باشند که اجازه اقامت دائم به آن‌ها داده شود.

وی تاکید کرد، برای اینکه حفظ حقوق شهروندان تنها در حد وهم باقی نماند، دادگاه اروپا باید بر رعایت حقوق آنان نظارت داشته باشد.

وی تصریح کرد توافق در مسایل مالی با بریتانیا باید در اولین فاز مذاکرات برگزیت حاصل شود و تعیین هزینه برای بریتانیا نه مالیات است نه تنبیه، بلکه برای مشخص شدن حساب‌ها است.

بارنیر هشدار داد اگر بریتانیا مسایل مالی برگزیت را برعهده نگیرد، شرایط در میان دیگر کشورهای عضو اتحادیه می‌تواند به حد انفجار برسد. وی افزود، هیچ وقت سخنی از چک سفید برای بریتانیا نبوده است.

بارنیر گفت بعد از فاز اول مذاکرات خروج که مسایل مالی است، در فاز دوم می توان درباره آینده روابط بریتانیا و اتحادیه اروپا صحبت کرد.

بارنیر خاطر نشان کرد، به محض اینکه بریتانیا اعلام آمادگی کند اتحادیه اروپا هم آماده است تا مذاکرات برگزیت شروع شود.

مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا همچنین گفت برگزیت با احساسات یا خصومت پیش نمی‌رود بلکه با حقایق، آمار و قوانین بر سر میز مذاکره انجام خواهد گرفت.

مذاکره کننده بروکسل تاکید داشت، انتخابات پیش رو در بریتانیا نمی‌تواند هیچ چیزی را در رابطه با موضع اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت تغییر دهد و هیچ تاثیری بر مصمم بودن 27 کشور اروپایی در راستای دفاع از منافعشان ندارد.

وی همچنین تصریح کرد دولت بعدی بریتانیا عمر 5 ساله خواهد داشت که این مساله مهمی است و دولت فعلی این طول عمر را ندارد.

بارنیر همچنین گفت، بریتانیا مسئول 10 ماه سرگردانی 4 میلیون شهروند اروپایی است که در بریتانیا و ایرلند زندگی می‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت، آن‌هایی که در بریتانیا وانمود می‌کنند خروج از اتحادیه اروپا هیچ تبعاتی نخواهد داشت، حقیقت را نمی‌گویند چرا که صحبت از روابط 43 ساله است.

مذاکره کننده بروکسل برای گفت‌وگوهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا همچنین اظهار امیدواری کرد، طرفین روابط حسنه‌ای بعد از برگزیت داشته باشند.

مردم بریتانیا (انگلیس، ولز، اسکاتلند، ایرلند شمالی) 10 ماه پیش با شرکت در همه‌پرسی رای به خروج از اتحادیه اروپا داده‌اند و اکنون در آستانه برگزاری انتخابات سراسری هستند و این درحالیست که مذاکرات برگزیت با وجود اعلام رسمی، هنوز آغاز نشده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید