عملیات غیرممکن در ۳۰ کیلومتری پایتخت

    کد خبر :91549

در حالی مطابق قرارداد، ساخت ترمینال زیارتی سلام باید یکساله (دیماه امسال) به پایان برسد که در ۸ ماه سپری شده از این قرارداد فقط ساختمان وی آی پی این پروژه تخریب شده، با توجه به وضعیت کنونی اتمام این طرح تا دیماه ۹۶ بعید به نظر می‌رسد.

به گزارش تسنیم، گرچه زمان ساخت ترمینال سلام به دولت اواخر دهه گذشته و دولت قبل باز می‌گردد، اما عملیات اجرایی این پروژه از اوایل سال 94 و در دولت یازدهم آغاز شد. خردادماه دو سال پیش وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری ترمینال سلام طی 14 ماه خبر داد. اما در زمان وعده داده شده نه تنها ترمینال مذکور به اتمام نرسید که تابلو روزشمار آن منفی شد.

در ادامه پروژه مذکور به دلایلی متوقف شد، توفقی که حدود 8 ماه تداوم داشت. نکته جالب توجه این‌که مدیران شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با رد خبر توقف ساخت ترمینال سلام وعده‌هایی در خصوص زمان اتمام آن می‌دادند. فتاحی تیرماه سال گذشته در این‌باره گفته بود: ساخت ترمینال سلام متوقف نشده و کارها در دست انجام است. در رابطه با این ترمینال نیازمند تامین منابع مالی هستیم که این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. ترمینال زیارتی سلام برای کمک به ترمینال یک فرودگاه به زودی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. اگر تامین منابع مالی مورد نیاز که حدود 300 میلیارد تومان برآورد می‌شود، محقق شود در این ترمینال فروردین یا اردیبهشت سال آینده (سال 96) تکمیل می‌شود.»

اواخر مردادماه سال گذشته و در فاصله حدود دو ماه پس از اظهارات فتاحی،‌ مدیرعامل وقت شهر فرودگاهی امام خمینی با اشاره به مذاکره با 3 سرمایه‌گذار خصوصی برای ساخت و تکمیل ترمینال سلام گفته بود: تا پایان شهریور نتایج مذاکرات با این سرمایه‌گذاران داخلی مشخص و با یکی از آنها به تفاهم نهایی می‌رسیم.

نویدی از آماده بودن ترمینال سلام برای ورود به مرحله نازک‌کاری خبر داد و افزود: در صورت تامین منابع، ترمینال سلام شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تا 9 ماه آینده (اردیبهشت سال جاری) به بهره‌برداری می‌رسد که با تکمیل آن 3 تا 5 میلیون نفر به ظرفیت مسافری فرودگاه اضافه می‌شود.

وی با اعلام این‌که اعتبار سالانه 20 میلیاردی برای ساخت و تکمیل ترمینال سلام کافی نیست، اظهار کرد: همه ساخت و سازهای ترمینال سلام با درآمد فرودگاه و شرکت فرودگاه‌ها انجام شده است. بزرگترین مشکل ما برای جذب سرمایه تضمین مالی است و برای همین نمی‌توانیم به سراغ سرمایه‌گذار خارجی برویم.

این در حالی بود که معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان اوایل زمستان گذشته با اشاره به توقف 8 ماهه ساخت ترمینال سلام به دلیل مشکلات مالی از امضای قرارداد بی ال تی این پروژه با حجم سرمایه‌گذاری آن 500 میلیارد تومانی خبر داد.

خواجه دلویی گفته بود: ترمینال سلام، ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی است که یکی از شرکت‌های بنیاد پیمانکار آن بود که به دلیل مشکلات مالی حدود 8 ماه قبل کار ساخت آن متوقف شد.

وی با بیان این که طی هشت ماه اخیر برای یک مدل پیگیری شد و در این زمینه جلساتی با وزارت راه داشتیم تا منابع مالی این ترمینال تامین شود، تصریح کرد: در نهایت مدل BLT (اجرا، اجاره، واگذاری) برای این پروژه تعریف شد و امیدواریم ظرف یکسال آینده (دیماه امسال) به بهره‌برداری برسد.

به گزارش تسنیم، 5 ماه به پایان قرارداد بی ال تی برای ساخت ترمینال سلام باقیمانده است، اما با این حال خبرهای امیدوارکننده‌ای از 30 کیلومتری جنوب غربی پایتخت به گوش نمی‌رسد. بر اساس پیگیری‌های خبرنگار تسنیم طی ماه‌های اخیر تخریب ساختمان وی آی پی تمام کار انجام شده در ترمینال سلام بوده است. با وضعیت کنونی اتمام ساخت و بهره‌برداری از طرح مذکور آنهم دو ماه به پایان سال بعید به نظر می‌رسد. احتمالا اگر اتفاق خاصی نیفتد ترمینال سلام سال آینده و دو سال پس از وعده وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم و در دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد. البته در این بین هر چه زمان ساخت و بهره‌برداری ترمینال زیارتی سلام طولانی شود، به سود مشاور خارجی این طرح است، چراکه حقوق و مزایای خود را بدون کم و کاست به صورت ارزی دریافت می‌کند. از سوی دیگر تطویل پروسه ساخت نیز باعث تحمیل خسارت‌های متعددی به طرح‌های توسعه‌ای زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی کشور و فرودگاه‌ بین‌المللی امام خمینی (ره) می‌شود.

به نظر می‌رسد یکی از اقداماتی که می‌تواند روند کُنونی ساخت ترمینال سلام را تسریع کند، تعیین تکلیف مدیریت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است. اواخر تیرماه سال جاری در اقدامی ناگهانی نویدی مدیرعامل این شرکت از سمت خود استعفا داد. از این رو وزیر راه و شهرسازی باید هرچه سریعتر با هدف سرعت بخشیدن به پروژه‌های توسعه‌ای فرودگاه امام از جمله ترمینال زیارتی سلام دست به قلم شده و مدیرعامل شهر فرودگاهی را منصوب کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید