جدیدترین اخبار
۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۹ اقتصادی کد خبر :91519

تولید اتومبیل‌های تک ستاره از سال ۹۷ متوقف می‌شود

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: براساس سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت از پایان سال ۹۶ هیچ خودرو تک ستاره‌ای نباید در سبد تولیدی شرکت‌های خودروسازی کشور وجود داشته باشد.

به گزارش  تسنیم، اشکان گلپایگانی با اشاره به محدودیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودروهای تک ستاره در پایان امسال افزود: شرکتهای خودروساز درحال برنامه ریزی هستند تا با انجام اصلاحات کیفی و بهبود محصولات در خطوط تولید، طراحی پلت فرم‌های جدید و جایگزینی محصولات جدید با خودروهای قدیمی در سطوح بالاتری از کیفیت و رقابت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه حداقل سطح کیفی خودروهای تولیدی در سال ۹۷ دو ستاره خواهد بود گفت: براساس سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت از پایان سال ۹۶ هیچ خودرو تک ستاره‌ای نباید در سبد تولیدی شرکت‌های خودروسازی کشور وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حتما خودروهایی داریم که حداقل‌های لازم را برای تولید ندارند و نباید تولید شوند گفت: ما از جایی وارد فضای امتیاز تک ستاره به خودرو‌ها می‌شویم که حداقل‌های استاندارد ایمنی را پاس کنند، خودروهایی که قادر به پاس کردن استانداردهای ایمنی نباشند نه تن‌ها در جداول کیفی ما قرار نمی‌گیرند بلکه از شماره گذاری آن‌ها جلوگیری می‌شود.

گلپایگانی افزود: خودروهایی که در رده تک ستاره به بالا قرار می‌گیرند به معنی این است که حداقل‌های تعریف شده در استانداردهای ایمنی در آن‌ها رعایت شده است و از این مقطع به بعد سطوح کیفی آن‌ها بررسی و با شاخص‌های موجود در دنیا مقایسه می‌شود که چه ستاره‌ای به این خودرو‌ها تعلق می‌گیرد.

وی گفت: در ستاره‌های کیفی البته قیمت، شاخص مهمی است، هرچه سطح قیمت خودرو‌ها بالاتر می‌رود شاخص‌های کنترلی سختگیرانه‌تر می‌شود به این معنی که یک خودرو تک ستاره زیر ۲۵ میلیون تومان با یک خودرو تک ستاره بالای ۱۰۰ میلیون تومان به لحاظ کیفی تفاوتهای زیادی دارد و هرچه قیمت بالاتر باشد این شاخص سختگیرانه‌تر خواهد بود.

گلپایگانی افزود: حدود ۶۸ درصد خودروهای دارای تیراژ تولید بالا و حدود ۴۶ درصد خودرو‌ها به لحاظ نوع و مدل، در سطح کیفی تک ستاره قرار دارند به این معنی که ما در خودروهای با قیمت کمتر از ۲۵ و حتی ۵۰ میلیون تومان سهم بازار گسترده تری داریم و تک ستاره بودن این گروه از خودرو‌ها تاثیر زیادی روی کیفیت کل سبد محصولات خودروسازان دارد.

وی با بیان اینکه خودروسازان باید متعهد به خروج خودروهای تک ستاره از چرخه تولید شوند گفت:: ما بعنوان بازرس و با در نظر گرفتن حقوق مصرف کننده و تولیدکننده تلاش می‌کنیم این موضوع را بطور دقیق رصد، پیگیری و اطلاع رسانی کنیم، بنظرم شرکتهای خودروساز هم با جدیت تغییر سطوح کیفی خودرو‌ها را در دستور کار دارند چرا که برای فروش محصولات خود و عقب نماندن از چرخه رقابت نیازمند ارتقاء سطوح کیفی تولیداتشان هستند.

گلپایگانی افزود: در حال حاضر با تغییر الگوی مصرف مشتریان خودرو، سهم بازار خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان به سمت خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان تغییر پیدا کرده و این روند می‌تواند به رده‌های قیمتی بالاتر هم تغییر پیدا کند.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان اینکه در همه جای دنیا مسئولیت کیفیت خودرو با خودروساز است و طبیعتا کشور ما هم کم کم باید به این سمت حرکت کند گفت:: خودروسازان خودشان باید سطوح کیفی را تعیین کنند البته در این سال‌ها موانعی، چون تامین مالی، مباحث کیفی و ارتباطات بین المللی آرام آرام درحال حل شدن است.

گلپایگانی افزود: همچنین قطعه سازی باتوجه به تاثیری که در کیفیت خودرو دارد مورد توجه قرار گرفته و لازم است قطعه سازان با فناوریهای روز جهان آشناو قابلیت صادرات داشته باشند که بتواند خودروسازی ما را به سمت کیفیت سوق دهد.

وی گفت:اعطای ستاره کیفی به خودرو‌ها از اواسط سال ۹۴ در دستور کار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران قرار گرفت و درحال حاضر براساس نتایج بررسی‌ها در خطوط تولید، ستاره‌های کیفی و سطح کیفیت خودرو‌ها براساس گزارش کارشناسان این شرکت تعیین و اطلاع رسانی می‌شود.

گلپایگانی با بیان اینکه بسیاری از خودروهای ما در سطح کیفی یک و دو ستاره قرار دارند افزود: حداکثر ستاره تعیین شده برای خودرو‌ها ۵ ستاره است که متاسفانه بالاترین سطح کیفی که به آن دسترسی پیدا کردیم ۴ ستاره بوده است که این خودرو‌ها سهم کوچکتری از بازار ما را در اختیار دارند.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • انحلال یک شبکه صهیونیستی قاچاق انسان در کلمبیا
  • رئیس‌ جمهوری اوکراین قانون لغو پیمان دوستی با روسیه را امضا کرد
  • تولید کیسه‌های خرید با استفاده از پلاستیک بازیافتی
  • افتتاح نیروگاه هرمز با توربین دست دوم فردا با حضور جهانگیری و اردکانیان
  • فیلم «آکوامن» همه رقبا را کنار زد
  • پیمان مهاجرتی سازمان‌ملل به تصویب رسید
  • احیای زاینده‌رود شدنی است؟
  • اعطای ۲۷۰۰ فقره وام ارزان قیمت کارآفرینی از سوی بنیاد مستضعفان
  • تدوین برنامه کاهش خطرپذیری محلات تهران با ارزیابی ۳۸ شاخص
  • مرکز پژوهش‌های مجلس: خط فقر در سال ۹۷، ۲۵ درصد رشد کرد
  • نتانیاهو از مجوز عمان برای عبور پروازهای این رژیم خبر داد
  • روند کاهش نرخ ارز ایجاد شده است
  • علی مطهری: اگر شهید مطهری بود اجازه اشغال سفارت آمریکا را نمی‌داد
  • سخنگوی وزارت خارجه: مردم تا اطلاع ثانوی از سفر به گرجستان خودداری کنند
  • سفیر ایران در عمان با همتای آلمانی خود دیدار کرد
  • جزئیات جلسه دیشب فولادی ها با بانک مرکزی
  • «مارموز» سینمای ایران به روی پرده می آید
  • تهیه لباس و لوازم‌التحریر برای کودکان کم‌برخوردار در پویش «لبخند مهربانی»
  • توافق رسمی بیش از ۱۵۰ کشور جهان با پیمان جهانی مهاجرت
  • پاسخ تند آشنا به کسانی که مسئولان را خائن می دانند: تکفیری‌های ‌جدید بدنبال خلق تصویر پریشان از نظام هستند
  • جمیله علم‌الهدی، همسر حجت الاسلام رییسی: اگر رییسی در انتخابات پیروز می‌شد، وضعیت کشور بهتر بود
  • نیکی هیلی: حتی یک دلار نباید به پاکستان کمک کرد
  • ماکرون با نمایندگان اتحادیه‌های کارگری دیدار می‌کند
  • روایت زندگی هولناک «روشنک» ۱۳ ساله
  • قاسمی:شورای همکاری خلیج فارس پوششی برای بیان مواضع چند عضو آن است
  • استرالیا جایگزین قطر به عنوان بزرگترین صادرکننده ال‌ان‌جی جهان شد
  • طرح انگلستان برای کاهش آلودگی هوا در کشاورزی
  • توضیح تهیه کننده «بانوی عمارت» پیرامون حاشیه ایجاد شده
  • وزیر کشور دستورالعمل اجرایی ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری را ابلاغ کرد
  • شورای اروپا ۹ نفر را در ارتباط با انتخابات دونتسک تحریم کرد
  • Ad