۱۶ استان در مرز هشدار تامین «آب» هستند

  • سیاسی
  • یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ ۸:۵۴
    کد خبر :91471

رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت‌ملی مجلس از سفر اعضای این کمیته به استان‌های کم‌آب کشور خبر داد.

ابوالفضل حسن‌بیگی رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با  تسنیم، با بیان اینکه طی 16 سال اخیر با بحران کم‌آبی مواجه شده‌ایم، اظهار داشت: 250 میلیون متر مکعب از منابع آبی ما کاسته شده، از طرفی همزمان با کاهش نزولات آسمانی، جمعیت کشورمان نیز افزایش پیدا کرده که طبیعتاً با افزایش مصرف آب روبرو هستیم و پیش‌بینی می‌شود 16 استان کشور در سال‌های آینده با وضعیت هشدار برای تامین آب مصرفی روبرو خواهند شد.

وی با اعلام اینکه کمیته‌ای با همکاری کارشناسانی از وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر صاحب‌نظران داخلی که در این زمینه دارای تخصص هستند، در مجلس تحت عنوان کمیته تامین آب تشکیل شده است، ادامه داد: در این کمیته 3 راهکار برای پیشگیری از رسیدن به وضعیت هشدار در کشور ارائه شد.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره به راه‌کارهای ارائه شده تصریح کرد: اولین راهکار این بود که آب‌های موجود در سطح کشور را با احداث سد در مسیر رودخانه‌ها مهار کنیم، چرا که بخش عظیم نزولات آسمانی به دریا سرازیر شده و نمی‌توان از این منابع در تامین آب شرب بهره گرفت.

حسن‌بیگی ادامه داد: دومین راهکار، استفاده از دستگاه‌های آب شیرین‌کن برای تبدیل حداقل 50 میلیارد متر مکعب از آب دریا به آب مصرفی برای مصارف خانگی و کشاورزی است، همچنین باید توجه ویژه‌ای به بحث آموزش افکارعمومی در بهینه مصرف کردن از منابع محدود آب در دسترس داشته و از تکنولوژی‌های مدرن در آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده کنیم.

وی با اشاره به جلسات کمیته تامین آب که ریاست آن نیز بر عهده خود اوست، تصریح کرد: از 2 ماه پیش که کار کمیته تامین آب به شکل جدی آغاز شد، سفرهایی را به برخی استان‌های در معرض هشدار کم‌آبی داشته‌‌ایم که در این سفرها طی جلساتی با استانداران، مسئولان وزارت جهادکشاورزی، نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست استان‌ها اطلاعات دقیقی از منابع آب موجود و مشکلات تامین آب استان به دست آوردیم.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس خاطرنشان کرد: راهکارهای پیشنهادی کمیته تامین آب پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی در قالب طرح در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید