ایران مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن می شود

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به تفاهم نامه ایران و چین گفت: شهریور امسال ایران مهمان ویژه نمایشگاه کتاب 2017 پکن می شود. نمایشگاه کتاب امیر مسعود شهرام نیا در نشست روابط نمایشگاهی ایران و چین و معرفی کتاب جهان سرامیک افزود: از صبح امروز دو دیدار برای تدوین تفاهم نامه مهمان شدن ایران در پکن میان نمایندگان دو کشور انجام شده است.
شهرام نیا گفت: پیشتر در مورد کلیات تفاهم نامه به توافق رسیده ایم و به زودی در خصوص جزییات نیز به تفاهم دقیق دست خواهیم یافت.
وی همچنین افزود: در سوی دیگر این تفاهم نامه، چین در سال 2019 مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه تا کنون چندین تفاهم نامه همکاری بر همین مبنا با کشورهای مختلف امضا شده است گفت: کشور ایتالیا که مهمان ویژه امسال نمایشگاه کتاب تهران است از همین نمونه هاست.
قائم مقام نمایشگاه کتاب با اشاره به اینکه حضور مهمان ویژه در نمایشگاه ها بستر مناسبی برای گسترش روابط فرهنگی است خاطر نشان کرد: حضور در نمایشگاه پکن زمینه ای برای فعالیت و معرفی فرهنگ ایران در چین است.
به گفته وی، همانطور که جاده ابریشم تعاملی فرهنگی تاریخی را در گذشته برای این دو کشور فراهم کرد امروز نیز باید با تبادل فرهنگ به گسترش روابط دو کشور کمک کنیم.
غلامرضا نوعی مدیر کمیته بین المللی سی امین نمایشگاه کتاب تهران حضور ایران در نمایشگاه پکن را بهبود توسعه روابط دو کشور دانست و گفت: افق جدیدی از فعالیت های دو کشور در این نمایشگاه فراهم خواهد شد.
وی افزود: برنامه های متعددی را در این زمینه پیش بینی کرده ایم.
همچنین در این نشست مسئول معرفی سفالینه چین به جهان با بیان اینکه ایران و چین همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته اند تصریح کرد: نخستین هدف ما از حضور در ایران آشنایی با ناشران ایرانی بود.
وی با بیان اینکه هدف دوم و اصلی ما فعالیت های فرهنگی در خصوص سفال و سفالینه ها است مدعی شد که خاستگاه سفال چین است و افزود: سفالینه نه تنها یک اثر هنری است بلکه یادگاری ماندگار در دنیا محسوب می شود.
یک قطعه سفال ده هزار ساله در غاری واقع در مازندران نزدیک بهشهر به دست آمده است. قدیمی‌ترین چرخ سفالگری و کوره پخت سفال در جهان در شوش -کشف شد و قدیمی‌ترین ظروف سفالی منقوش از دره سیلک کاشان ایران به دست آمده است.
سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از امروز به مدت 10 روز در شهر آفتاب برگزار می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید