آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: کره شمالی روی تولید قطعات راکتور جدید کار می‌کند

  • سیاسی
  • شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۶ ۱۶:۲۳
    کد خبر :91163

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد: کره شمالی در تلاش است تا قطعات یک راکتور هسته‌ای جدید را تولید کند.

به گزارش بازتاب  به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سالانه خود اعلام کرد: کره شمالی تلاش‌های خود را برای تولید قطعات یک راکتور هسته‌ای جدید که در حال ساخت آن است، شدت بخشیده است.

این در حالی است که پیونگ یانگ به اداره راکتور اصلی موجود که سوخت بمب اتمی‌اش را تامین می کند، ادامه می‌دهد.

پیونگ یانگ با یک آزمایش موشکی در ماه گذشته، آمریکا را در تیررس خود قرار داد. کره شمالی سپس اعلام کرد که قصد دارد به سوی جزیره گوام واقع در اقیانوس آرام که متعلق به آمریکا است، موشک شلیک کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرد با هر گونه تهدیدی به شدت مقابله خواهد شد.

به گزارش رویترز، هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که آیا کره شمالی می‌تواند یک بمب هسته‌ای را روی موشک سوار کند یا خیر و به طور گسترده گمان می‌رود که این کشور همچنان نمی‌تواند از چنین کلاهک هسته‌ای در برابر گرمای تولید شده زمانی که موشک مجددا وارد جو زمین می‌شود، محافظت کند.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نشانه‌هایی درباره افزایش فعالیت‌ها در محوطه ساخت راکتور آب سبک وجود داشت که سازگار با ساخت برخی قطعات راکتور جدید است.

در ادامه این گزارش آمده است: آژانس نشانه‌هایی از انتقال یا نصب قطعات اصلی راکتور به داخل ساختمان محفظه راکتور مشاهده نکرده است.

همچنین پیش بینی می‌شود که راکتور جدید، بزرگ‌تر از راکتور آزمایشی فعلی در یونگبیون باشد.

آژانس افزود: در عین حال، در یک سال گذشته نشانه‌ای دال بر این وجود نداشته است که کره شمالی از آزمایشگاه نزدیک راکتور اصلی خود جایی که معمولا از میله‌های سوخت مصرف شده، پلوتونیم تولید می‌کند، استفاده کرده باشد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرد که نشانه‌هایی مبنی بر این وجود دارد که راکتور آزمایشی به فعالیت خود ادامه داده است.

اطلاعات کمتری نیز درباره تلاش‌های کره شمالی برای تولید ماده دیگر، یعنی اورانیوم با غنای بالا که می‌تواند سوخت تسلیحات هسته‌ای را تامین کند، وجود دارد ولی این گزارش حاکی از آن است که این فعالیت‌ها در یونگبیون ادامه داشته است.

رویترز در ادامه آورده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کره شمالی دسترسی ندارد و عمدتا از طریق تصاویر ماهواره‌ای، فعالیت‌های این کشور را رصد می‌کند.

کره شمالی از ابتدای سال گذشته با بی اعتنایی به قدرت های جهان و قوت بخشیدن به نگرانی ها در خصوص وقوع جنگ در شبه جزیره کره، دو آزمایش هسته‌ای و ده‌ها آزمایش موشکی انجام داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید