پیگیری مطالبات زنان کارگر رسما آغاز شد

    کد خبر :91145

کمیته زنان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران به منظور پیگیری مطالبات و صیانت از حقوق زنان کارگر فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، سمیه گلپور در نشست تبیین برنامه‌های کمیته بانوان اظهار کرد: به دلیل مظلومیتی که در حوزه زنان کارگر وجود داشت و به جهت عدم اجرای صحیح قانون و اجرا نشدن برخی مواد قانونی کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با هدف رسیدگی به مطالبات صنفی کارگران و احقاق حقوق آنها تشکیل شد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات زنان کارگر در خصوص استفاده از مرخصی زایمان است که با وجود آنکه مجلس رسما تصویب کرده زنان می‌توانند تا ۶ ماه از مرخصی زایمان استفاده کنند ولی می‌بینیم که بسیاری از زنان از سوی کارفرمایان اخراج می‌شوند و عده‌ای هم ناچار برای احقاق حق به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

گلپور تصریح کرد: ما زبان گویای زنان خواهیم بود تا با همراهی آنها مطالباتشان را پیگیری کنیم و معتقدیم که اگر بتوانیم به این هدف حداقلی برسیم که رسما از کسانی که می‌خواهند حق قانونی خود را بگیرند دفاع کنیم یک دستاورد بزرگ برای زنان جامعه کارگر خواهد بود.

رییس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: یکی از برنامه‌هایی که دنبال خواهیم کرد، دعوت از اندیشمندان و اساتید دانشگاه و صاحبنظران حوزه زنان و خانواده است تا به این طریق نظرات و پیشنهادات خود را در راستای حمایت از حقوق زنان آماده و به فراکسیون زنان مجلس ارسال کنیم تا با نگاه تخصصی آنها به قانون تبدیل شود.

وی یکی دیگر از برنامه‌های کمیته زنان را حضور در مجامع ملی و بین المللی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در بحث زنان کارگر به طور مستقل ورود نکرده‌ایم و هیچ نماینده زنی برای این منظور در مجامع ملی و بین المللی نداریم به همین دلیل درصدد هستیم تا در شروع کار به این نقطه برسیم و از این پتانسیل به منظور تعامل و آشنایی بیشتر و بهره‌گیری از الگوهای دیگر کشورها استفاده کنیم.

گلپور خاطرنشان کرد: نگاه ما به زنان نگاه فمنیستی نیست بلکه نگاه فراجنسیتی است و قایل به این امر هستیم که زنان کارگر دوشادوش مردان کار می‌کنند و حضور پررنگ آنها در عرصه اجتماع و اقتصاد غیرقابل انکار است.

وی گفت:با توجه به استانداردهای بین المللی و در چارچوب قوانین ملی خود انعقاد پیمانهای دسته جمعی به شکل ملی وبین المللی را در دستور کار قرار خواهیم داد.

رییس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در عین حال از عدم حضور نماینده زنان کارگر در برخی مجامع و سازمانها انتقاد کرد و گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که دنبال خواهیم کرد تلاش برای حضور نماینده زن در هیات امنای صندوق تامین اجتماعی و بعضی از شوراها است.

گلپور در عین حال با اشاره به وجود ۷ میلیون کارگر زن و مرد مشمول قانون کار در کشور بر اساس آمار رسمی کانون انجمن‌های صنفی کارگران، اظهار کرد: از این تعداد دو تا سه میلیون کارگر زن رسمی و غیر رسمی در کشور داریم و معتقدیم که قانون باید به روزرسانی شود و اگر بر مبنای قانون حرکت کنیم بسیاری از حقوق کارگران اجرا می‌شود.

رییس سابق شورای اسلامی کار شرکت دخانیات، آشنا کردن زنان کارگر با وظایف کمیته بانوان، همکاری با تشکل‌های عالی کارگری و کارفرمایی از جمله کانون شورای اسلامی کار و سازمانهای بین المللی برای همگرایی بیشتر، ارائه آموزش به صنوف کارگری، حمایت و دفاع از منافع صنفی و حقوق کارگران زن، تهیه گزارش و پیگیری مطالبات ، برگزاری نشست‌های تخصصی و اقامه دعوا در دفاع از حقوق زنان کارگر را از دیگر برنامه‌های کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اعلام کرد.

وی از زنان کارگر کشور خواست تا از طریق تشکل‌های کارگری خود با کمیته کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ارتباط برقرار کرده و با وظایف و ماموریتهای آن آشنا شوند.

در این نشست مهناز آقامحمدی ـ نماینده وزارت کار در فراکسیون زنان مجلس نیز، آغاز فعالیت کمیته بانوان را در پیگیری هرچه بهتر مسایل و مشکلات زنان کارگر و انتقال آن به فراکسیون زنان موثر خواند.

وی با اشاره به رد مصوبه بازنشستگی پیش از موعد زنان توسط شورای نگهبان، گفت: در تلاشیم تا این مصوبه را مجدد به تصویب برسانیم.

آقامحمدی افزود: متاسفانه اخیرا دیوان عدالت اداری با این استدلال که امنیت شغلی زنان به مخاطره می‌افتد و بازار کار از حضور زنان خالی می‌شود، دستورالعمل وزارت کار در خصوص ممنوعیت اخراج زنان دارای فرزند شیرخوار تا دو سال را باطل کرد.

وی گفت: این دستورالعمل صراحتا اعلام می‌کرد که کارفرمایان حق اخراج زنان تا پایان دو سالگی فرزند شیرخوار را ندارند ولی دیوان عدالت اداری آن را رد کرد و باید ببینیم که دلیل ابطال آن چه بوده و پس از عارضه‌یابی برای آن راهکارهای جدیدی برای آن پیش‌بینی کنیم.

زهره غلامی ـ نایب رییس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران نیز از راه اندازی سایت و کانال ارتباطی کمیته بانوان خبر داد و گفت: با پتانسیلی که در اختیار داریم می‌توانیم در جهت پیگیری امور و مطالبات زنان کارگر گام برداریم و اگر این کمیته در تهران فعال شود و جان بگیرد زنان به پیگیری مطالباتشان امیدوار می‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید