مخالفت با پوشش آنلاین کنسرت حاشیه‌ساز شد

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مدیر سامانه کنسرت آنلاین «حام» هرکدام توضیحات خود را درباره دلیل پخش نشدن آنلاین کنسرتی که از قبل خبر آن اعلام شده بود، ارائه دادند.

در حالی که از چند روز پیش اعلام شده بود کنسرت ۱۳ اردیبهشت ماه گروه «دال» در تالار وحدت به صورت آنلاین و رایگان پخش می‌شود ولی دیشب خبر رسید که با پخش آنلاین موافقت نشده است. برای پیگیری موضوع مساله را از مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی و همچنین مدیر سامانه کنسرت آنلاین «حام» پیگیری کردیم.

بدون هماهنگی ما بود

علی اکبرصفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی وضیح داد: چندی پیش خبری بدون اطلاع ما در رسانه ها مبنی بر پوشش آنلاین کنسرت «دال» در تالار وحدت توسط سامانه «حام» منتشر شد که با توجه به اینکه از سوی مدیران این سامانه هیچ گونه هماهنگی با بنیاد فرهنگی هنری رودکی صورت نگرفته بود و باید پروسه اداری این ماجرا به جریان می افتاد ما از پوشش آنلاین این برنامه جلوگیری کردیم.

وی ادامه داد: سامانه کنسرت آنلاین «حام» از سال گذشته در پوشش برخی از کنسرت های برگزار شده در تالار وحدت با مجموعه ما همکاری داشت و ما مشکلی با این روند نداریم اما لازم است که درباره استمرار اجرای این پروژه در سال ۹۶ بررسی ها و هماهنگی هایی اتفاق بیفتد که این امر نیازمند مذاکره، بررسی و انجام عملیات کارشناسی است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در پاسخ به این پرسش که آیا درخواست برای افزایش سهم مالی بنیاد در سال جدید برای پوشش آنلاین کنسرت ها دلیل دیگری برای جلوگیری از پوشش آنلاین کنسرت گروه «دال» بوده است؟ توضیح داد: ما اصلا به این مراحل نرسیدیم که بخواهیم بر اساس آن نسبت به اجرا شدن یا نشدن پروژه در تالار وحدت اقدام کنیم بنابراین شائبه اینکه ماجراهای مالی در پس ممانعت از پوشش آنلاین کنسرت «دال» وجود دارد اصلا درست نیست و فقط باید در این زمینه هماهنگی ها و کارشناسی های بیشتری صورت گیرد و هفته های بعد نتایج لازم را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

توضیحاتی درباره مذاکرات و نتایج آن

در پی صحبت‌های مدیرعامل بنیاد رودکی با حامد عنقا مدیر سامانه کنسرت آنلاین «حام» گفتگویی داشتیم که وی توضیح داد: مجموعه سامانه «حام» از شهریور ماه سال گذشته مشغول مذاکره با مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی برای استمرار انجام این پروژه در تالارهای وحدت و رودکی بوده و ما پیش نویس قراردادی برای انجام این کار آماده کرده و با آقای عمیدی به عنوان نماینده آقای صفی پور مذاکراتی را انجام دادیم که نشانه های این توافق پوشش آنلاین چندین برنامه به صورت رایگان در تالار وحدت از جمله نکوداشت استاد فضل الله توکل، نکوداشت استاد ناصر فرهنگ فر و کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهداد روحانی بود.

وی ادامه داد: پوشش آنلاین برنامه های برگزار شده در تالار وحدت به برگزاری این چند برنامه ای که به آن اشاره داشتم محدود نشد چراکه ما با در نظر گرفتن تمامی مجوزهای صادر شده از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت بسیار جدی آقای مرادخانی در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره موسیقی فجر رسیدیم و طی تفاهمنامه ای که قرارداد آن با انجمن موسیقی ایران امضا شد نسبت به پوشش آنلاین تعداد زیادی از کنسرت های سی و دومین جشنواره موسیقی فجر با وجود تمام سنگ اندازی ها اقدام کردیم.

عنقا اضافه کرد: سامانه کنسرت آنلاین حام تنها سامانه ای بوده که بدون هیچ گونه مشکل فنی و حتی حاشیه های مختلف نسبت به پوشش آنلاین کنسرت ها اقدام کرده است. مضاف بر اینکه وقتی چنین جریانی با سرمایه میلیاردی توسط بخش خصوصی و با طی طریق در مراجع قانونی اتفاق می افتد به لحاظ مفاهیم موجود در قوانین حقوقی، پروژه «طریقیت» پیدا می کند.

ماجرا در نهایت به گونه ای پیش رفت که آقای صفی پور بعد از این زمان طولانی اعلام کردند که این برنامه تحت هیچ شرایطی نباید پوشش آنلاین داشته باشدمدیر سامانه کنسرت آنلاین «حام» درباره برنامه «دال» نیز عنوان کرد: درخواست پوشش برنامه «دال» توسط آقای حمید رضوی مدیر اجرایی این گروه به ما ارائه شد و جالب اینجاست که از همان اولین روزهای ارائه این درخواست که ما وارد پروسه های اداری شدیم، بنیاد رودکی اعلام کرد ما نمی خواهیم این کنسرت به صورت آنلاین پوشش داده شود به همین جهت شروع به رایزنی کردیم اما تا سه روز امکان پاسخگویی از طرف مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی وجود نداشت. حتی بنده یکی از مدیران مجموعه خودمان را در اتاق انتظار آقای صفی پور مستقر کرده بودم اما متأسفانه موفق به دیدار با ایشان نشدیم. ماجرا در نهایت به گونه ای پیش رفت که آقای صفی پور بعد از این زمان طولانی اعلام کردند که این برنامه تحت هیچ شرایطی نباید پوشش آنلاین داشته باشد و اگر قرار است کارهایی از این دست توسط سامانه «حام» برگزار شود منوط به برگزاری جلسات بعدی است.

عنقا افزود: من باز هم به این موضوع تاکید می کنم که ما با توجه به درخواست گروه «دال» به عنوان یک مجموعه خصوصی نسبت به پوشش آنلاین شب آخر این کنسرت اقدام کردیم. به عبارتی گروه «دال» در قالب یک مجموعه خصوصی که تالار وحدت را اجاره کرده با سامانه «حام» به عنوان بخش خصوصی دیگر که نهادهای دولتی نظارت کاملی در چارچوب قوانین روی آن دارند، قرارداد بسته تا به صورت رایگان در قالب سرمایه گذاری مجموعه ما در اعیاد شعبانیه و سالگرد تشکیل این گروه تسهیلاتی را برای مخاطبان شهرستانی ایجاد کند بنابراین فرآیند ایجاد شده قراردادی در بخش خصوصی است که گزارش عملکرد آن کاملا مورد توجه آقای مرادخانی به عنوان معاون هنری وزیر ارشاد و مدیریت محترم دفتر موسیقی قرار گرفته است.

وی با اشاره به تماس و دستور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد به مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی خاطرنشان کرد: در حالی که آقای مرادخانی بارها از حمایت سامانه کنسرت آنلاین حام صحبت هایی را داشته اند اما بعد ازظهر دیروز از طریق دفتر آقای صفی پور به ما اعلام شد که یک سری گزارش که بخش هایی از آن مربوط به امور مالی است به دفتر ارائه دهیم که بنده باز هم در اینجا اعلام می کنم وقتی مجموعه ای چون سامانه «حام» کارهایی را در تالار وحدت با نظارت دقیق مراجع دولتی انجام داده و به اصطلاح حقوقی، طریقیت ماجرا را نیز کسب کرده پس چرا باید ما وارد چنین فضایی شویم که با مخالفت آقای صفی پور همراه باشد.

عنقا با بیان اینکه تمامی سوءتفاهم‌های موجود در چنین فضاهای فرهنگی باید مرتفع شود، تصریح کرد: با حمایت ها و تلاش هایی که انجام گرفته بود معاونت هنری، دفتر موسیقی، انجمن موسیقی و دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر پوشش آنلاین تعدادی از کنسرت های موسیقی این دوره از جشنواره را که بدون هیچ گونه درآمد مالی انجام می گرفته جزئی از افتخارات جشنواره نام برده است. من باز هم تأکید می کنم که سامانه کنسرت آنلاین حام بدون هیچ گونه درآمد مالی به نمایندگی از بخش خصوصی وارد مقوله موسیقی شده است و خیلی متأسفیم یک بخش فرهنگی که زیرمجموعه ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است به جز سنگ اندازی کار دیگری نمی کند. این گونه برخوردها موجب می شود شائبه هایی پیرامون برخی از منافع، گروه ها، سامانه های فروش بلیت و اشخاص خاص مطرح شود.

وی در پایان بیان کرد: ما تا به امروز احساس می کردیم که به عنوان سربازان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران به سهم خودمان خدمت فرهنگی برای اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین انجام داده ایم اما این موضوع  بسیار ناراحت کننده است که مدیرعامل محترم بنیاد فرهنگی هنری رودکی حاضر به پاسخگویی ما نبود. ما در همه حال حاضر بودیم و هستیم که مسایل مختلف را حل کنیم اما در یک جایی دستمان بسته است. به هر ترتیب بنده از گروه «دال» و همه مخاطبانی که در جریان پوشش آنلاین کنسرت این گروه قرار گرفته بودند پوزش می خواهم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید