شهریه متغیر دانشگاه آزاد افزایش می یابد

    کد خبر :91015

رهبر با اشاره در پیش بودن آغاز سال تحصیلی گفت: ما امسال در شهریه دانشجویان، شهریه ثابت را تغییر ندادیم و شهریه متغیر نیز به میزان ۱۰درصد افزایش یافته است.

نخستین نشست خبری رئیس جدید دانشگاه ازاد اسلامی به همراه معاونان این دانشگاه صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه ازاد اسلامی برگزار شد. فرهاد رهبر در ابتدای این نشست گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک خانواده بزرگ است. امروز بیش از پنج و نیم میلیون نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

وی افزود: حدود یک و نیم میلیون نفر در این دانشگاه در حال تحصیل هستند که با این حساب دانشگاه با هفت میلیون خانوار در ارتباط نزدیک است.

رهبر گفت: دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به عموم مردم است و خصوصی نست. امروزه مردم از تیم دانشگاه انتظار دارند که مشکلات جامعه را حل کند. یک زمانی در برهه پس از انقلاب اسلامی مشکل تحصیلات تکمیلی بود و وزارت علوم به دلیل محدودیت ها امکانات افزایش تحصیلات تکمیلی را نداشت و آن زمان دانشگاه ازاد اسلامی با کمک مردم این مشکل را حل کرد.

وی ادامه داد: نسل اول اول دانشگاه با رویکرد تربیت کادر بوده است. در نسل دوم تولید علم مد نظر گرفته است و در نسل های بعد باید علم تولید شده نافع نیازهای مردم باشد.

رهبر با اشاره به نرخ بیکاری گفت: نرخ بیکاری در جامعه ۱۲ درصد است اما باید بدانیم نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان بیش از ۳۰ درصد است. مردم از دانشگاه ازاد اسلامی انتظار دارند این مسئله را حل کند.

وی با مطرح کردن این مسئله که ایران کشوری غنی است اما مردم فقیر هستند گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می تواند این موضوع را روشن سازی کند و در پیدا کردن پاسخ به این مسئله کمک کند. نه تنها به این موضوع پاسخ دهیم بلکه راه حل ها را پیدا کنیم و آن چیزی جز ثروت آفرینی از علم نیست.

وی افزود: باید بدانیم چطور با شرکت های دانش بنیان نخبگان و صاحبان ایده محصول تولید و علم را به ثروت تبدیل کنیم.

فرهاد رهبر گفت: ثروت ها در دنیای امروز دیگر فقط منابع و سرمایه فیزیکی نیست. سرمایه انسانی با استعداد و با هوش سرمایه کشورها هستند و کشور ما از هر دو بهره مند است و تنها مدیریت تلفیق این دو را کم دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از مشکلاتی که مردم از آن رنج می برند سیاسی کاری در دستگاه های اجرایی نهادها و سازمان ها است. چپ و راست قبیله ای است که در جهت منافع قبیله ای خود هم تلاش نمی کند و این اتلاف منابع است و سیاسی‌کار سهم مهلکی است. در کشور آنقدر کار هست که اگر همه توان ملی را به کار بگیریم باز هم کار باقی مانده است.

وی با اشاره به نیاز به وحدت ملی گفت: استفاده از تمام توان کشور بدون توجه به گرایش های سیاسی در دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار ماست. ما از توان ملی به جای توان حزبی استفاده خواهیم کرد.

فرهاد رهبر با یاد کردن از روسای پیشین این دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نهالی بود که امروز درخت تنومندی شده و ما می خواهیم از محصولات آن برداشت کنیم. از همه روسای پیشین این دانشگاه تشکر می کنم و ما از ظرفیت های دانشگاه در رفع فقر، محرومیت و بیکاری استفاده خواهیم کرد.

رهبر با اشاره در پیش بودن آغاز سال تحصیلی گفت: ما امسال در شهریه دانشجویان، شهریه ثابت را تغییر ندادیم و شهریه متغیر نیز به میزان ۱۰درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به شهریه دانشجویان پزشکی گفت: مصوبه ای مربوط به اسفند سال گذشته بود که آن را اصلاح کرده ایم و دیگر این مصوبه شامل ورودی های سال ۹۵ و قبل از نمی شود.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: برای بعضی از رشته ها ۵۰ درصد تخفیف قائل شدیم و در برخی مناطق محروم تخفیف های ویژه در نظر گرفته ایم.

فرهاد رهبر با اشاره به اینکه زمانی اوج تقاضا برای ورود به تحصیلات عالی بود و امروز این موج جمعیتی رو به پایان است، گفت: ما یک مشکل اساسی داریم. درآمد ناشی از شهریه دانشگاه آزاد بیش از ۸۰ درصد است. طی یک برنامه ریزی در نظر داریم که درآمدهای غیر شهریه ای را افزایش دهیم و تا سال ۱۴۰۴ درامد غیر شهریه ای دانشگاه آزاد اسلامی را به ۴۰ درصد برسانیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره ادغام برخی از معاونت ها گفت: ریاست این دانشگاه با بیش از ۴۰ واحد اداری مرتبط است که زمانی تعداد آن بیش از ۵۰ واحد بوده که یک ساختار افقی گسترده است‌ ایم ساختار مشکل آفرین است و اصلاح آن را در دستور کار داریم.

وی افزود: زمانی فعالیت ساخت و ساز دانشگاه آزاد اسلامی به قدری گسترده بود که نیازمند یک معاونت مستقل بود اما امروز این فعالیت ها به حداقل رسیده است.در جلسه ای که مهندس هاشمی هم حضور داشتند با این اتفاق هم نظر بودند. این معاونت حذف نمی شود و در معاونت عمران به کار خود ادامه میدهد.

فرهاد رهبر در پاسخ به اینکه از محسن هاشمی در دوره مدیریتی خود استفاده ه خواهد کرد، گفت: ما به همه معاونان سابق اچمن جمله اقای مهندس هاشمی دست نیاز دراز می کنیم. ایشان اطلاعات خوبی درباره وضعیت عمرانی دانشگاه دارند البته اگر فرصتی داشته باشند، ایشان مشغله های زیادی در شورای شهر دارند.

وی با اشاره به پر هزینه بودن ساختار اداری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما با کاهش دریافت شهریه روبرو هستیم و باید هزینه ها را مدیریت کنیم. ساختار اداری پر هزینه است و نباید بار آن را بر دوش دانشجویان گذاشت. به اتفاق نظر به این نتیجه رسیدیم که ساختار را کوچک و کم هزینه اما چابک و کار آمد کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: این اصلاح را از ستاد دانشگاه آزاد اسلامی شروع کنیم تا واحد ها هم این جریان را آغاز کنند.

فرهاد رهبر درباره مسائل تایید کد رشته های این دانشگاه و اختلاف با وزارت علوم گفت: بنای ما تعامل با همه با توجه به مصالح دانشگاه آزاد اسلامی است‌. در مصالح دانشگاه ازاد مصالح ملی هم هست. مذاکراتی را شروع کرده ایم و فکر میکنیم در دولت دوازده مشکلات کم خواهد شد. فصل الخطاب ما قانون است و انشالله مسائلی که به وجود اومده است بزودی رفع خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید