کاهش نرخ رشد جمعیت در سال های اخیر

    کد خبر :91005

محمودی گفت: در سال‌های اخیر با افزایش زاد و ولد مواجه بودیم، اما در مقابل با کاهش نرخ رشد جمعیت همراه بوده ایم، چون زاد و ولد بازای هر هزار نفر کاهش یافته است که این رقم از سال ۹۰ از ۱، ۶ به ۱، ۲۴ در سال ۹۵ رسیده است.

محمدجواد محمودی در استودیو بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: اگر وارد فاز سالمندی جمعیت شویم پیامدهای اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی به همراه خواهد داشت.

او در بیان پیامدهای اقتصادی چنین گفت: افراد در سن کار یا جمعیت فعال کاهش خواهند یافت و به تبع آن مالیات دهندگان به دولت هم کم خواهند شد، وقتی افراد بازنشسته افزایش یابند در ادامه با افزایش هزینه‌های بهداشتی، درمانی روبرو می‌شویم.

محمودی ادامه داد: در سال‌های اخیر با افزایش زاد و ولد مواجه بودیم، اما در مقابل با کاهش نرخ رشد جمعیت همراه بوده ایم، چون زاد و ولد بازای هر هزار نفر کاهش یافته است که این رقم از سال ۹۰ از ۱، ۶ به ۱، ۲۴ در سال ۹۵ رسیده است.

او گفت: زاد و ولدهای سال‌های اخیر ربطی به سیاست‌های جدید ما ندارد و می‌توان گفت: این افزایش به توان درونی جمعیت فعلی ارتباط دارد البته افزایش تولد‌ها در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ حدود ۴۳ هزار نفر کمتر شده است.

محمودی افزود: راهکار این عدم توازن جمعیت پرداختن به سیاست‌های کلی نظام است که به تأیید رهبری هم رسیده است، اولویت اول رفتن به سمت سیاست‌های افزایش باروری است.

او گفت: اگر نرخ باروری به زیر خط جانشینی برسد (که البته در ایران به این مرحله رسیده ایم) بعد از دو نسل نرخ جمعیتی ایران صفر خواهد شد یعنی حدود ۵۰ سال آینده.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید