بی‌توجهی خودروسازان اروپایی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران

  • سیاسی
  • جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۶ ۱۸:۴۶
    کد خبر :90728

یک مجله انگلیسی در گزارشی به اشاره به سقوط صنعت خودرو با سیاست های پوپولیستی احمدی نژاد و در نتیجه آن تحریم های غرب علیه اقتصاد ایران به ورود خورو سازان اروپایی به بازار کشورمان علی رغم تحریم های آمریکا اشاره کرد و نوشت:بخش خودرو یکی از منابع مهم ایجاد اشتغال برای جوانان ایرانی است و بیش از ۸۰۰ هزار نفر در کمپانی‌های سازنده قطعات و ساخت خودرو مشغول به کار هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از فایننشال تایمز، خودروسازان اروپایی در راه بازگشت به بازار ایران بعد از برجام هستند.

این مجله انگلیسی در گزارش خود به یک خریدار ایرانی اشاره کرده که اگر امروز تصمیم به خرید خوردو در تهران بگیرد دیگر با گزینه‌های محدود مواجه نیست.

در این گزارش گفته شده در دوران تحریم‌ها تنها خودروسازی که در ایران کار می‌کرد رنو فرانسه بود که تنها یک مدل از آن در ایران منتاژ می‌شد. چند خوردو نیز در این دوره وارد ایران می‌شد اما این خودرو‌ها با مالیات گمرکی ۱۰۰ درصد مواجه بودند و بر همین اساس خرید این خودروها از بودجه بسیاری از ایرانی‌ها برنمی‌آمد.

این گزارش به یک استاد ایرانی ۳۹ ساله در تهران اشاره کرده که بالاخره بعد از چهار سال می‌تواند خودروی تیبای خود را با یک مدل اروپایی عوض کند.

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با فایننشال تایمز گفته: خودروی بعدی من پژو ۲۰۰۸ خواهد بود.

بر اساس این گزارش صنعت خودرو در ایران یکی از معدود بخش‌هایی است که خارج از نفت شکل گرفته و پس از برجام سرمایه‌گذاری‌های زیادی در آن صورت پذیرفته است. رنو یک قرارداد ۶۶۰ میلیون دلاری با ایران امضا کرده که قرار است بر اساس این قرارداد ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار اتومبیل به طور سالانه در سال آینده تولید داشته باشند. پژو که در سال ۲۰۱۲ به دلیل تحریم‌ها بازار ایران را ترک کرده بود هم قراردادی به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو برای سالخت ۲۰۰ هزار خودروی جدید تا سال ۲۰۲۰ با ایران امضا کرده است.

این مجله نوشت: فولکس واگن نیز قرار است بعد از ۱۷ سال به بازار ایران برگردد.

«احمد نعمت بخش» رییس انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با فایننشال تایمز گفته: من معتقدم بخش خودرو اولین صنایعی است که توانست ثمره برجام را بچیند. مردم از مدل‌های قدیمی خودرو نظیر پراید، کیا کره جنوبی یا پژو ۴۰۵ راضی نیستند. با قراردادهای جدید جاده‌های ایران تصویر متفاوتی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش سرمایه‌گذاری سازندگان اتومبیل در ایران در دوران حسن روحانی و توافق هسته‌ای تقویت شد. همین مساله توانست به موفقیت او در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری هم کمک شایانی کند. بسیاری از تحریم‌های بین‌المللی به واسطه برجام برداشته شد اما کمپانی‌های غربی همچنان به دلیل جریمه‌های ناشی از تحریم‌های باقی مانده آمریکا علیه ایران از ورود به بازار ایران و سرمایه‌گذاری در این کشور پرهیز می‌کنند.

به گزارش این مجله بریتانیایی همین مساله تنش‌ها بین ایران و دولت ترامپ را بیشتر کرده است اما سازندگان اتومبیل اروپایی به نظر توجه چندانی به این تحریم‌ها ندارند.

«تیری بالور» یکی از مقامات شرکت رنو ایران را یک شریک منحصر به فرد و استراتژیک خوانده و گفته: با توجه به توسعه سریع بازار ایران ایجاد پایگاه و مراکز فروش و مهندسی در این بازار امری ضروری است.

او درباره قرارداد جدید با ایران نیز گفته این تفاهم‌نامه ما را قادر خواهد ساخت که رشدمان را در این کشور تقویت کنیم.

بر اساس گزارش این مجله، بخش خودرو یکی از منابع مهم ایجاد اشتغال برای جوانان ایرانی است و بیش از ۸۰۰ هزار نفر در کمپانی‌های سازنده قطعات و ساخت خودرو مشغول به کار هستند. ایران نزدیک به ده کارخانه سازنده خودرو و صدها کمپانی ساخت قطعات دارد که برخی از سازندگان خوردو تنها تعداد معدودی خودرو تولید می‌کنند. اما این صنعت با سیاست‌های پوپولیستی احمدی‌نژاد و در نتیجه آن تحریم‌های غرب علیه اقتصاد ایران با بحران جدی مواجه شد و بسیاری از شاغلان در این دوره بیکار شدند و این بخش با سقوط مواجه شد.

بر اساس این گزارش در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد ایران به سمت قطعات و خودروهای چینی کشیده شد و نزدیک به ۱۰۰ هزار خودروی چینی سالانه در ایران تولید می‌شوند.

فایننشال تایمز نوشت: با این شرایط کسب و کار در ایران و جایابی کمپانی‌های جدید با توجه به بروکراسی‌های داخلی و بدهکاری‌های سنگین بخش بانکی کار ساده‌ای نیست. اما ایرانی‌ها بعد از سال‌ها تحریم به شدت تشنه کالاهای غربی هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید