اقدامات فرهنگی دانشگاه آزاد در حد انتظار نبوده است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۳:۴۴

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اقدامات فرهنگی دانشگاه آزاد در حد انتظار نبوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه معارفه نوریان سرپرست موقت این دانشگاه، با بیان اینکه انسان‌سازی، ایجاد تعهد، مقابله با استکبار و… از ویژگی‌های دانشگاه اسلامی است، گفت: اگر روزی به قله‌های علم دست یافتیم، دانشگاهی اسلامی داریم. برخلاف تصور بسیاری، در دانشگاه اسلامی فضای گفت‌وگو، آزاداندیشی، نقد و… حاکم است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سابقه تاسیس دانشگاه در ایران، گفت: صد سال پس از تاسیس نظامیه‌ها در ایران، ‌اروپاییان برای نخستین بار اقدام به تاسیس دانشگاه کردند‌.بعدها تحولات بزرگی در اروپا و غرب به وجود آمد و ماهیت دانشگاه‌ها تغییر کرد، ما نیز دانشگاه را مجدداً از آنها نسخه‌برداری کردیم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها در زمان پیش از انقلاب به لحاظ فرم و محتوا دارای چند ویژگی اصلی بودند که اولین آنها ریشه‌کنی دین از کشور بود. این ویژگی هویت دانشگاه‌های غربی بود. آنها می‌خواستند، دانشگاهی لیبرالیسم را به تمام معنا نهادینه کنند.

کلانتری به ویژگی دوم دانشگاه‌ها در زمان قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: از بین بردن فرهنگ بومی و ملی، دیگر ویژگی دانشگاه‌ها بود. نهادینه کردن وابستگی در همه ابعاد وجودی کشور مانند علم، صنعت، فناوری و… نیز از دیگر خصوصیات دانشگاه‌های آن دوران بود. با وقوع انقلاب و لطف خداوند، مسیر دانشگاه‌ها کاملاً متحول شد و دانشگاه‌ها در خدمت اسلام قرار گرفت.

وی با اشاره به سابقه تاسیس انجمن‌های اسلامی در سال 1341 گفت: نخستین گروه‌های انجمن اسلامی توسط دانشجویان ناب مسلمان آن دوران تشکیل شد که با امام خمینی(ره) دیدار و بیعت کردند. متن سخنرانی آن روز امام(ره) نیز در دانشگاه‌ها منتشر شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی اظهار داشت: حضرت امام(ره) در پیام نوروزی سال 1359 در بیانیه‌ای متشکل از 11 بند از تحول همه جانبه در دانشگاه‌ها سخن گفتند و انقلاب فرهنگی برای نخستین بار توسط ایشان مطرح شد. امام(ره)‌ به اندازه یک کتاب درباره ویژگی‌های دانشگاه اسلامی سخن گفتند و آن را کاملاً تشریح کردند که همان سخنان می‌تواند سرلوحه کار ما قرار گیرد.

کلانتری تصریح کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مسائل فرهنگی گام‌های خوبی برداشته شده، اما به آن حد مطلوب و مورد انتظار نرسیده که امیدواریم با تلاش همکاران بتوانیم به سرمنزل مقصود دست یابیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید