ژست حقوق بشری خانم صدراعظم!

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۳:۳۶

اظهارات صدراعظم آلمان درباره «عدم اعتقاد به راه حل نظامی در یمن» در شرایطی مطرح می‌شود که برلین یکی از صادرکنندگان عمده سلاح به ریاض محسوب می‌شود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در جریان سفر اخیر خود به عربستان سعودی، خواستار پایان حملات هوایی عربستان  در یمن شده است. مرکل در این خصوص اظهار نموده است: «ما بر یک راه حل دیپلماتیک تحت رهبری سازمان ملل تاکید داریم. ما اعتقاد نداریم که یک راه حل نظامی برای این درگیری‌ها می تواند وجود داشته باشد. باید از این مسئله جلوگیری شود که همچنان انسان‌های بیشتری در یمن فقر زده در یک شرایط بد انسانی گرفتار شوند. عربستان سعودی در این بحران تنها بازیگری نیست که باید توافق کند. آلمان آماده است سهمی را در پایان این درگیری‌ها ایفا کند! ما می‌توانیم مطمئنا تخصص خود را اینجا به کار ببریم. آلمان تجربیاتی در یمن دارد. اما هرگونه اقدامی باید تحت رهبری سازمان ملل انجام شود».

اظهارات صدراعظم آلمان در حالی مطرح می‌شود که آلمان یکی از صادرکنندگان عمده سلاح به عربستان سعودی محسوب می‌شود. به عبارت بهتر، میان رویکرد اعلامی و رویکرد عملی مقامات آلمانی در قبال بحران یمن تفاوتی کاملا آشکار وجود دارد. آنچه مسلم است اینکه آنگلا مرکل و همراهانش در دولت ائتلافی آلمان، از استمرار جنگ و بحران در یمن استقبال می‌کنند. صدراعظم سرزمین ژرمنها به خوبی می‌داند که اگر جنگی در منطقه نباشد، در آن صورت توجیهی برای فروش سلاح‌های آلمانی به عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وجود ندارد. در چنین شرایطی ادعای مرکل برای ایجاد صلح در یمن کاملا مخدوش است.

حدود سه هفته قبل، نشریه آلمانی دی سایت، رویکرد دولت مرکل در صادرات سلاح به عربستان سعودی را به باد انتقاد گرفت و برلین را در کشتارمردم بی‌گناه یمن توسط عربستان شریک دانست. همان گونه که این نشریه تاکید کرده است، صادرات تسلیحات آلمان روندی صعودی داشته و اکثر این تسلیحات به کشورهای عربستان سعودی و امارات عربی متحده صادر می‌شود. دقیقا همان کشورهایی که کشتار وسیع زنان و کودمان و مردم بیگناه در یمن را رقم زده‌اند.

دولت آلمان مجوز صادرات تسلیحاتی به ارزش 6.88 میلیارد یورو را در سال 2016 برای شرکت های تسلیحاتی این کشور  صادر کرده است .این میزان، حدود 3 میلیارد دلار از سال 2015 میلادی بیشتر بوده است. به راستی دولت ائتلافی آلمان و مخصوصا سوسیال دموکرات‌های مدعی صلح که در دولت مرکل حضور دارند، چه توضیحی برای این فاجعه دارند؟

مرکل در حالی از پایان جنگ در یمن و آمادگی کشورش برای «اقدام سازنده» در این خصوص خبر داده است که خود نیز در کشتار مردم یمن دست دارد. صدر اعظم آلمان باید به عنوان یکی از حامیان تروریسم در منطقه مورد بازخواست قرار گیرد و اساسا وی در مقام و مسندی قرار ندارد که بخواهد بر لزوم ایجاد صلح در یمن تاکید کند. سوال دیگر اینکه چرا صدراعظم آلمان پس از دو سال کشتار بی‌وقفه سعودی‌ها در یمن، به یاد صلح و آرامش در این کشور افتاده است. چندی پیش فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حوادث تلخ در یمن را غیر قابل تحمل دانست و بر لزوم پایان درگیری‌ها در این کشور تاکید کرد. گویا مقامات اروپایی طی دو سال اخیر اساسا متوجه جنایاتی که با سلاح های ساخت آنها علیه مردم یمن صورت گرفته است نبوده‌اند.

در نهایت اینکه ژست حقوق بشری مرکل در قبال کشتار مردم بیگناه در یمن دقیقا به مانند حمایت وی از تروریسم کاملا محکوم است. بدون شک ملت یمن جنایات سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در حمایت از کشتار زنان و کودکانشان را فراموش نخواهند کرد. بدیهی است که در این خصوص افرادی مانند زیگمار گابریل و فرانک والتر اشتاین مایر (که در کابینه مرکل حضور دارند) نیز باید پاسخگو باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید