کشورهای منطقه می‌توانند از تجربه انتخابات در ایران استفاده کنند

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۳:۳۲

یک کارشناس امور سیاسی لبنانی تاکید کرد که تجربه انتخابات در جمهوری اسلامی ایران منحصر به فرد است و کشورهای منطقه می‌توانند از آن استفاده کنند.

“انیس نقاش” کارشناس مسائل سیاسی لبنانی برگزاری انتخاب به شیوه ای که در جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود را منحصر به فرد دانست و در خصوص آن گفت: ما عادت داریم که شاهد برگزاری انتخابات مختلف در جمهوری اسلامی ایران  ودر موعد مقرر آنها باشیم به طوری که این امر حتی در زمان جنگ تحمیلی نیز صورت می گرفت، در ایران انتخابات متعددی برگزار می شود و شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراها هستیم.

وی ادامه داد: مردم با مشارکت در این انتخابات به طور مستقیم در اداره امور کشور دست دارند و در منطقه ما این مسئله منحصر به فردی است که ایران را از سایر کشورهای منطقه متمایز می کند.

او همچنین در خصوص تاثیر نتایج انتخابات جمهوری اسلامی ایران بر مسائل جاری در منطقه گفت: به عنوان کارشناس مسائل ایران گمان نمی کنم نتیجه انتخابات تغییری در سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایجاد کند، ممکن است با تغییر افراد تنها شیوه عملکرد ایران تغییر کند اما جهت گیری های کلی تغییر نخواهند کرد. غربی ها همواره تلاش می کنند در دولت ایران نفوذ کرده و فردی را بیابند که همراهی بیشتری با آنان داشته باشد اما روند امور در سال های گذشته نشان داد که تلاش هایشان بی فایده است.

وی تاکید کرد: بر همین اساس گمان نمی کنم نتیجه انتخابات تاثر چندانی بر سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، جهت گیری های ایران تغییر نخواهند کرد.

انیس نقاش در خصوص ادعای غربی های در پشتیبانی از دموکراسی گفت:  ادعای پشتیبانی غرب از دموکراسی دروغین است، آنان مدعی همراهی با دموکراسی هستند اما در عمل مشاهده می کنیم که تنها به دنبال منافعشان هستند و  اگر منافعشان با کشورهای دموکراتیک در تضاد باشد با کشورهایی که بدترین نوع دیکتاتوری در آنها جریان دارد همراه و همپیمان می شوند.

این کارشناس لبنانی ادامه داد: غربی ها با کشورهایی همپیمان شده اند که یک خانواده بر آنها حکمرانی می کند و در آنها حقوق انسان پایمال می شود، ادعای پشتیبانی از دموکراسی یک ابزار سیاسی در دست کشورهای غربی است که به وسیله آن به کشورهای مختلف فشار وارد می کنند.

وی به مناظرات انتخاباتی نیز اشاره کرد و در خصوص آن گفت: مناظرات انتخاباتی در ایران کاندید های ریاست جمهوری را به مردم معرفی می کنند. مردم به طور زنده کاندیداها را که به شرح برنامه های خود پرداخته، با یکدیگر بحث و گفتگو کرده و از برنامه های خود دفاع می کنند می بینند ودر نهایت  با استناد به مشاهدات خود تصمیم گیری کرده و رای می دهند،  این مسئله بسیار قابل توجهی است.

نقاش در خصوص اولین مناظره برگزار شده گفت: به نظر من اولین مناظره بسیار ضعیف بود زیرا هیچ راه کاری برای مسائل مطرح شده ارائه نشد و بیشتر مسائلی که ذکر شد در حد امید و آرزو بود، کاندیداها باید تلاش بیشتری کنند و راهکار های عملی برای مشکلات ارائه دهند. امیدوارم در مناظرات آینده شاهد پویایی بیشتری باشیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: برگزاری انتخابات به شیوه ای که در ایران صورت می گیرد یک مسئله سیاسی،اجتماعی، فکری و متمدنانه است، ملت های دیگر باید به این انتخابات نگاه کنند و هرآنچه که در آن برایشان مناسب است را برای خود برگزینند. به نظر من تجربه انتخابات ایران در منطقه بسیار منحصر به فرد است و باید به طور عملی آن را بررسی کرد.

انیس نقاش در پایان تاکید کرد: کشورهای منطقه که نیازمند اصلاحات هستند می توانند از تجربه انتخابات در جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید