هک شدن مرکز کنترل فضایی کشور را تکذیب می‌کنم

    کد خبر :89892

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با تأکید بر نوسازی سامانه‌های راداری گفت: مرکز کنترل فضای کشور بدون وقفه عملیات کنترل ترافیک را انجام می‌دهد و هر گونه شایعه هک، تکذیب می شود.

به گزارش  بازتاب  به نقل از صداوسیما، رحمت الله مه آبادی، افزود: ما در دوران پسابرجام قرار داریم و یکی از مشکلات در تحریم‌ها عدم پشتیبانی شرکت سازنده برای ما برای مشکلات نوسازی سامانه‌ها بود.

وی گفت: در دوران پسابرجام یکی از فعالیت های شرکت فرودگاه ها نوسازی سامانه بوده که در این فرآیند تاکید بر استفاده ازتوان داخلی است. مجموعه قطعات سامانه هایی که عمر مفید آنها به اتمام می رسد با مجموعه قطعات نو جایگزین می شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در باره تاخیر برخی پروازهای ظهر دیروز گفت: این عملیات در ساعاتی که ترافیک کمتر است در ساعت ۱۲-۱۵ صورت گرفت که هدف آن ارتقای سیستم مرکز کنترل فضای کشوراست.

وی افزود: برای اولین بار یو پی اس (پردازنده داده‌های راداری مرکزی کنترل فضای کشور) نوسازی و جایگزین می شود آرپی دی مغز است و تعویض یوپی اس سبب قطع جریان برق می شود و باید دوباره آپلود شود که ۲۰ دقیقه زمان می برد. در این شرایط خدمات راداری را نمی توانیم ارائه دهیم که این به این مفهوم قطع خدمات نیست بلکه نوع سرویس از راداری به سرویس دستورالعملی مبتنی بر صدا تغییر می کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در صورتی که نیاز باشد سیستم کاملا خاموش شود این فرمان هم طولانی می شود. تغییرات به عمل آمده متوجه برخی پروازهای داخلی خروجی بوده و اکنون جریان ترافیکی همه پروازها عادی است. تا استقرار کامل این رادار ممکن است یکی دو بار اختلال یا تأخیر ایجاد شود که جریانی عادی است.

وی تأکید کرد: دستورالعمل های ناظر بر ایمنی اجازه هیچ گونه ریسکی به مجموعه هوانوردی نمی دهد و عملیاتی متوقف نخواهد شد و اگر نوع سرویس اختلال داشته باشد تغییر می کند. مواردی مثل تاخیر های موقتی انجام می شود که بسیار کم است و تکراری نخواهد بود.

مه آبادی گفت: در دو سال اخیر با اقداماتی در زمینه آزادسازی نرخ و نوسازی ناوگان تحول خوبی در شبکه راه های هوایی کشور ایجاد شده است. نسبت به دو سال گذشته پذیرای ترافیک سنگینی هستیم و ترافیک ها دوبرابر شده است باید سعی کنیم عملیات منطبق با دستور العمل باشد و پروازها وقفه ای نداشته باشند. پروازهای خروجی که تعداد محدودی بودند ۱۲ تا ۳ بعد از ظهر دیروز تأخیر داشتند و امیدواریم سامانه جدید مستقر و این موضوع هم برطرف شود.

وی افزود: باید سامانه ها را نوسازی کنیم، در حال ساخت و سفارش سامانه ها هستیم و در دوران نوسازی به سر می بریم و باید اطلاعات کارشناسی ارائه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید