راه‌های دورزدن هزینه‌های کمرشکن تالارهای عروسی

    کد خبر :89850

 

قدیم‌ترها وقتی حرف از ازدواج پیش می‌آمد شاید تنها سختی کار همان گرفتن جواب بله از خانواده عروس بود. هیچ کس دغدغه هزینه‌های برگزاری مراسم عروسی را نداشت. همه اقوام دست به دست هم می‌دادند و مقدمات برگزاری مراسم عروسی را آماده می‌کردند. هر کسی کاری انجام می‌داد مثلا یکی که ذوق هنری بیشتری داشت، سفره عقد را تزیین می‌کرد و دیگری که ثروتمندتر بود، خانه‌بزرگ خود را در اختیار عروس و داماد قرار می‌داد تا مراسم خود را با شکوه هر چه تمام تر در آن برگزار کنند.

به گزارش  بازتاب  خراسان نوشت : بعد از برگزاری مراسم نیز عروس و داماد بی‌آن که خرج زیادی کرده باشند زندگی مشترک خود را شروع می‌کردند. اما با گذشت زمان و کوچکتر شدن خانه‌ها ، نگرش مردم نیز تغییر کرد. مردم با شدت زیادی به تجمل‌گرایی روی آوردند به حدی که اگر داماد نگون بخت در مراسم خواستگاری بیان می‌کرد که استطاعت مالی پرداخت هزینه‌های مراسم عروسی را ندارد یا حتی ترجیح می‌دهد که مراسم متناسب با جیب او و کم خرج تر برگزار شود، خیلی محترمانه جواب منفی دریافت می‌کرد. حتی داشتن صفات عالی انسانی هم دلیلی بر پذیرفتن او نمی‌شد. هزینه‌های سر به فلک کشیده تالارها از آن دست هزینه‌هایی است که همچون قل و زنجیری آهنین بر پای پسران مانع از ازدواج آن‌ها می‌شود. گاه عروس و داماد تنها آرزوی وصال دارند و از تمامی این هزینه‌ها دوری می‌کنند اما خانواده‌ها به جای این که خوشبختی فرزند خود را اولویت قرار دهند، بیشتر به فکر چشم و همچشمی و راضی نگه داشتن مردم هستند. ترجیح می‌دهند که دوست و آشنا بعد از برگزاری جشن عروسی تا سال‌ها آن‌ها را نقل هر مجلس کرده و شکوه و ابهت شان را در شب مذکور دهان به دهان بچرخانند حتی اگر سال‌ها مراسم فرزندانشان به تاخیر بیفتد و آن‌ها در عذاب باشند. برای آشنایی بیشتر با هزینه تالارها با یکی از برجسته ترین مدیران تالارهای مشهد گفت وگویی ترتیب داده ایم. بنا به درخواست ایشان از آوردن نام خودداری کرده ایم.

اجاره تالار‌ها در مناطق مختلف شهر به چه صورتی است؟

اجاره تالارها با توجه به درجه بندی آن‌ها در سطح شهر از مبلغ حدود 500 هزار تومان تا 900 هزار تومان متغیر است. البته مبلغ فوق برای تعداد 300 نفر در سه ساعت می‌باشد و برای هر نفر اضافه سه هزار تومان و هر ساعت 100 هزار تومان به مبلغ فوق اضافه می‌شود.

اجاره باغ تالار‌ها چطور؟ قیمت آن‌ها چه تفاوتی با تالارها دارد؟

باغ تالارها معمولا در خارج از شهر است که ورودی آن‌ها حدود دو تا سه برابر تالارهاست.

این قیمت‌هایی که بیان کردید با قیمت بازاری تفاوت دارد، دلیل این تفاوت قیمت چیست؟

قیمت‌های گفته شده، نرخ رسمی اتحادیه تالار داران است. اما در بازار معمولا نرخ‌ها مبلغی حدود دو تا شش برابر آن‌ است.

بین اجاره تالارها و گرفتن ورودی برای هر نفر چه فرقی وجود دارد؟ کدام تالار‌ها هم ورودی دارند و هم اجاره را به صورت جدا دریافت می‌کنند؟

اجاره تالارها و ورودی از نظر اتحادیه یک جا دیده شده و تفاوتی ندارد. البته در عمل تالارها برای مجالس عروسی که پذیرایی شیرینی و میوه دارد و زمان بیشتری به مجلس اختصاص می‌دهد مبلغ ورودی و هزینه‌های غذا، میوه و شیرینی را جدا دریافت می‌کند. در عرف صنعت تالاردارها، معمولا زمانی که غذا و پذیرایی با تالار باشد مبلغ اخذ شده به عنوان ورودی و در صورتی که غذا و پذیرایی با مشتری باشد، مبلغ اخذ شده به عنوان اجاره دریافت می‌شود.

آیا مشتریان می‌توانند در صورت برابر نبودن نرخ‌های اتحادیه با قیمت‌های موجود در بازار شکایت کنند؟

بله، این حق مشتری است. شاکیان ابتدا به صنف مربوط مراجعه کنند و در صورت رسیدگی نشدن، می‌توانند به مراجع قضایی رفته و طرح شکایت کنند.

مردم از این تفاوت قیمت‌ها آگاهی دارند؟

معمولا نه. چون هیچ تالاری با قیمت مصوب کار نمی‌کند، برای همین مشتریان با مراجعه به تعدادی از تالارها و استعلام قیمت‌ها ، با مقایسه قیمت‌های اعلام شده، تالار مورد نظر را انتخاب می‌کنند و از قیمت واقعی مطلع نمی‌شوند.

چرا نظارت در بازار نداریم؟

نظارت نسبی در بازار وجود دارد. البته در صورتی که موضوع توسط مشتریان تالارها به اتحادیه یا مراجع قضایی منعکس شود.

منوی غذاها چه قیمت‌هایی دارد؟ اگر تالاری بدون غذا، شیرینی و میوه اجاره شود چه فرقی با غیر آن دارد؟

منوی غذا بسته به نوع، وزن، و نوع اقلام به کار رفته در آن مانند گوشت منجمد یا تازه، برنج ایرانی یا صادراتی فرق می‌کند. البته معمولا قیمت اعلام شده به مشتری با بهترین مواد مصرفی مطابقت دارد، که در عمل بعضا این مواد استفاده شده کیفیت کمتری دارند. برای مشتری اگر تالار را بدون غذا، میوه و شیرینی اجاره کند و شخصا آن را تهیه کند به صرفه تر خواهد بود.

بین تالارها چه رقابت‌هایی بر سر جذب مشتری وجود دارد؟

علاوه بر تخفیف در قیمت منوی غذا، تبلیغات تالارها برای کیفیت بهتر غذا، شیرینی و میوه و همچنین استفاده از نیروهای بیشتر و مجرب‌تر برای پذیرایی خواهد بود. ضمن این که بیشترین خدمات برای جذب مشتری توسط تالار داران، حذف ورودی و فقط ارائه غذا، میوه و شیرینی است.

اگر بخواهیم تالاری کم هزینه داشته باشیم چه باید کرد؟ چه امکاناتی حذف خواهد شد؟

معمولا در مجالس عروسی مراسم حاشیه‌ای مانند ورودی عروس و داماد، آتش بازی، گروه موسیقی و… بسیار هزینه بر است و می‌‌تواند به صرفه تر یا حتی حذف شود. با اجاره تالارها با هزینه مناسب تر، سفارش غذا به آشپزخانه‌ها، به عهده گرفتن هزینه‌ میوه و شیرینی توسط مشتری و استفاده نکردن از گل فروشی، آرایشگاه و مزونی که تالار‌ها پیشنهاد می‌دهند، می‌توان از هزینه‌های غیر متعارف کاست. مورد دیگری که هزینه‌های زایدی را به مشتریان تحمیل می‌کند، استفاده از شرکت‌های برگزار کننده مراسم است. این شرکت‌ها معمولا هزینه دلالی خود را از مشتری می‌گیرند و همچنین تخفیف‌های ویژه‌ای از تالارها در یافت می‌کنند.

ضمن تشکر از شما، اگر صحبت دیگری با خوانندگان ما دارید، بفرمایید.

در پاسخ به سوالات قبلی تان بیشتر موارد اعلام شده جهت استفاده مشتریان تالارها بود. واقعیت این است که تالاردارها هم با وجود هزینه‌های زیاد نگهداری و تعمیرات ساختمان تالار، حقوق پرسنل، بیمه و مالیات و همچنین اجاره تالارها قادر به تامین مخارج و سود لازم نیستند. به عنوان مثال اجاره یک تالار در وسط شهر در سال جاری بین 30 تا 40 میلیون تومان به صورت ماهیانه بوده است. لذا به صورت طبیعی قیمت‌های مصوب هیچ گاه هزینه‌های تالار داران را تامین نمی‌کند.

در پایان نیز پیشنهاد این جانب جلوگیری از اسراف در مجالس عروسی است. خیریه‌هایی که در سطح شهر وجود دارد باید با هماهنگی با تالارها و صاحبان مجالس، غذا، میوه و شیرینی اضافه را دریافت کنند و به نیازمندان برسانند.

نکات کلیدی در مدیریت صحیح هزینه‌ها

اول از همه سعی کنید تعداد دقیق مهمان‌ها یتان را مشخص کنید. با شمارش دقیق تعداد مهمان‌ها به راحتی می‌توانید از هزینه‌های اضافه که برای افراد احتمالی در نظر می‌گیرید، بکاهید.

تاریخ مراسم ازدواجتان را به گونه‌ای بچینید که پنج شنبه شب‌ها یا مناسب‌های خاص نباشد و ترجیحا نیمه دوم سال باشد چرا که به خاطر کم بودن تعداد مراسم‌، هزینه‌های مراسم کمتر و تخفیفات زیادی وجود خواهد داشت که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

در قرار دادی که با تالار می‌بندید گزینه‌هایی را برای جلوگیری از تلف شدن مالتان در نظر بگیرید. مثلا ذکر کنید در صورت تغییر زمان برگزاری مراسم، شما هزینه اضافی پرداخت نخواهید کرد.

تالارهایی که در مرکز شهر وجود دارند، شهرتی به هم زده اند یا امکانات خارق العاده‌ای دارند، در نتیجه هزینه‌های گزافی برای همان یک شب از شما طلب خواهند کرد. به راحتی می‌توانید با اجاره تالاری در اطراف شهر با امکاناتی کمتر، بسیاری از هزینه‌های خود را کم کنید.

از هزینه‌های اضافی مانند تزیین شمع یا فانوس و سفارش ده‌ها مدل غذای عجیب و غریب که تنها جیب شما را خالی می‌کند، اجتناب کنید.

در صورت تمایل تنها می‌توانید مراسم تان را به صرف شیرینی و میوه برگزار کنید و از پرداخت هزینه برای شام معاف شوید. مراسم را تنها با حضور دوستان و اقوام درجه یک خود برگزار کنید. با این کار هزینه‌های قابل توجهی را کاهش می‌دهید. حتی با پولی که با این صرفه جویی ذخیره می‌کنید، می‌توانید عروستان را به ماه عسلی رویایی ببرید.

درباره کارت عروسی هم می‌توانید با سلیقه خود وارد عمل شوید و خودتان آن‌ها را طراحی و درست کنید. تنها زحمت آن این است که باید یکی دوماهی وقت بگذارید. یا حتی می‌توانید به صورت اینترنتی از مهمانان خود دعوت به عمل آورید و از هزینه‌های کارت بکاهید. یادتان باشد به اقوام خیلی نزدیک نیازی نیست کارت بدهید، به صورت زبانی هم آن‌ها را دعوت کنید، قطعا از شما قبول خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید