فدای سر وزیر که اجاره 40 درصد گران شده!

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ ۱۱:۵۰
    کد خبر :89714

در حالی که رکود بازار مسکن، مالکان را به سمت دریافت اجاره بیشتر سوق داده، برخی آمارها از 40 درصد گران‌تر شدن اجاره‌بها می‌گویند.

به گزارش جام نیـوز، در حالی که رکود بازار مسکن، مالکان را به سمت دریافت اجاره بیشتر سوق داده، برخی آمارها از 40 درصد گران‌تر شدن اجاره‌بها می‌گویند.

روزنامه فرهیختگان در این زمینه از قول کارشناسان مسکن نوشت: «از سال 95 که سود بانکی کاهش یافت میزان اجاره‌بها نسبت به سال قبل ۳۰ تا۴۰ درصد افزایش داشته است، به‌طور مثال یک واحد ۶۷ متری نوساز سال ۹۵، شصت میلیون تومان رهن کامل بود ولی در حال حاضر مالک با هشتاد و پنج میلیون تومان رهن هم راضی نیست.»

«اگر به این منوال پیش برود مستاجر زیر اجاره‌بها خرد می‌شود و وضعیت خوبی نخواهیم داشت.»

یک کارشناس درباره میزان معاملات فروش و اجاره در این چند سال اخیر گفت: «بخش فروش که تعطیل شده است و اجاره هم در همین دو، سه ماهه صورت می‌پذیرد و الان فقط داریم زندگی روزمره را می‌گذرانیم و متاسفانه هیچ رفاه حداقلی وجود ندارد.»

وی درباره وضعیت بازار مسکن گفت: «آنقدر وضعیت خراب است که معاملات املاکی‌های جدید از این کار بیرون آمده‌اند و خیلی از آژانس‌ها تعطیل شده‌اند.»

یک کارشناس مسکن دیگر درباره میزان افزایش اجاره‌بها در این منطقه افزود: «در این سال‌های اخیر تقریبا 50 درصد قیمت‌ها بالا رفته و هر چقدر خانه کوچک‌تر باشد گران‌تر و متراژ خانه بالاتر برود ارزان‌تر است.»

از سوی دیگر روزنامه آرمان در گزارشی خاطرنشان کرد: بازار مسکن این روزها تبدیل به بزرگ‌ترین دغدغه مردم شده و بسیاری از مستاجران نگران وضعیت نابسامان اجاره مسکن هستند. افزایش نجومی نرخ‌های اجاره و نایاب شدن رهن کامل واحدهای مسکونی از جمله مشکلات این حوزه محسوب می‌شود. اجاره ‌بهای مسکن همواره تابعی از نرخ تورم و میزان رشد قیمت مسکن است، به این صورت که هزینه اجاره‌نشینی در بازه این دو نرخ، نوسان می‌کند. اکنون با وجود اینکه همه انتظار داشتند افزایش نرخ اجاره کمتر از نرخ تورم باشد این اتفاق نیفتاد و حتی در برخی مناطق تا سه برابر نرخ تورم بوده است. بیت‌ا… ستاریان، کارشناس بازار مسکن در رابطه با این افزایش نرخ اجاره‌بها در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: «به‌دلیل اینکه بازار رکودزده فعلی جایی برای گردش پول ندارد، بنابراین پول مالکان بازدهی خوبی در این بازار ندارد، به همین دلیل ترجیح می‌دهند که جای ودیعه، اجاره بگیرند.»

به طور طبیعی زمانی که بازار مسکن در رکود باشد و رونق در این بازار اتفاق نیفتد عموما گرایش مالکان به سمت اجاره و رهن افزایش پیدا می‌کند. این باعث می‌شود فشار بسیاری به مستاجران وارد شود. در سال‌های اخیر کاهش تولید مسکن و حداقل تولید را داشته‌ایم که همین امر به افزایش اجاره بها دامن زده است.

یادآور می‌شود در جلسه رأی اعتماد مجلس، وزیر راه و شهرسازی با کسب 188 رأی ابقا شد.

کارشناسان می‌گویند اگر بازار مسکن رونق می‌گرفت و دولت و وزیر راه با مسکن مهر لجبازی نمی‌کردند، از طریق این رونق می‌شد 200 شاخه شغلی صنعتی و اقتصادی دیگری را نیز فعال کرد.است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید