سالانه 6 میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار می‌میرند

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۵۳
رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی گفت: در حال حاضر در سطح جهان یک میلیارد مصرف کننده سیگار داریم که 80 درصد آنها در کشورهای جهان سوم هستند، همچنین سالانه 6 میلیون نفر در سطح جهان به دلیل مصرف سیگار فوت می‌کنند.
مصطفی معین رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی در بیستمین همایش سالانه آسم و آلرژی اظهار داشت: در یکصد سال اخیر بیماری‌های واگیردار جای خود را به بیماری‌های غیر واگیر داده‌اند که عوامل اجتماعی، اقتصادی، در شیوع بیماری‌های غیر واگیر نقش اساسی داشته است.

وی افزود: دیابت، بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی و همچنین سرطان‌ها از جمله شایع‌ترین بیماری‌های غیر واگیر هستند.

معین تصریح کرد: شیوع این بیماری‌ها ارتباط تنگاتنگی با عوامل اقتصادی و اجتماعی و همچنین سبک زندگی افراد دارد. زندگی در محیطی که هوای آلوده، مرطوب یا خشک داشته باشد می‌تواند در برون بیماری‌های مزمن تنفسی تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: دسترسی افراد به خدمات بهداشتی و درمانی نیز یکی از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و همه بخش‌ها و سازمان‌ها باید با محوریت وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های تنفسی نقش ایفا کنند.

وی افزود: عنوان شعار همایش امسال «هوای بهتر، تنفس بهتر» است که این موضوع نشان دهنده اهمیت تنفس هوای سالم است.

رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی عنوان کرد: نقش عوامل اجتماعی در بروز بیماری‌های غیر واگیر و تنفسی حدود 55 تا 60 درصد است و همچنین موضوع ژنتیک افراد 30 درصد تأثیر دارد.

معین در خصوص سایر عوامل خطر اظهار کرد: عدم تحرک و چاقی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف سیگار و همچنین افزایش مصرف الکل در سال‌های اخیر باعث شیوع بیماری‌های تنفسی بوده است.

وی افزود: در حال حاضر 334 میلیون نفر در سطح جهان به بیماری‌ آسم مبتلا هستند همچنین 500 میلیون نفر مبتلا به آلرژی در سطح جهان وجود دارد و به طور کلی می‌توان گفت 1.5 میلیارد انسان در سطح جهان به بیماری‌های مزمن تنفسی مبتلا هستند.

رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی در خصوص مصرف سیگار در جهان توضیح داد: در حال حاضر در سطح جهان یک میلیارد مصرف کننده سیگار داریم که 80 درصد آنها در کشورهای جهان سوم هستند که از این تعداد 6 میلیون سالانه در سطح جهان به دلیل مصرف بی‌رویه سیگار فوت می‌کنند.

معین در پایان گفت: سرطان ریه نیز دومین رتبه مرگ به علت سرطان را در کشور از آن خود کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید