جدیدترین اخبار
۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۵ اجتماعی کد خبر :89593

راهکار طلایی برای کنترل و مدیریت خشم و هیجان در بحث و دعوا

به خودتان یادآوری کنید که خشم، هیچ چیزی را اصلاح نمی‌کند و فقط باعث بدتر شدن همه چیز می‌شود.

کنترل کردن خشم می‌تواند یکی از کارهای چالش‌برانگیز در زندگی بسیاری از افراد باشد. با این‌حال، نکات راهنمای زیادی برای مدیریت خشم وجود دارند که هم ساده هستند و هم کاربردی. خشم، یکی از احساسات طبیعی بشری است، اما مواجهه درست با آن واقعا اهمیت ویژه‌ای دارد. خشم کنترل‌نشده و بی‌مهار می‌تواند به سلامتی فرد و روابط اجتماعی او صدمه بزند و حتی در بعضی از موارد هم پیامدهای جبران‌ناپذیر و ناگواری داشته باشد. اگر برای کنترل کردن خشم خودتان آماده هستید، می‌توانید از ترفندهای راهنمای زیر کمک بگیرید:

قبل از صبحت کردن، فکر کنید

در لحظاتی که خشم به اوج خودش می‌رسد، به زبان آوردن عبارت‌های نادرستی که بعدا نتیجه‌ای جز پشیمانی ندارند، واقعا رایج است. با این‌حال، شما باید قبل از هر صحبتی، چند لحظه به خودتان زمان بدهید و افکار خودتان را جمع کنید. این وقفه به طرف مقابل هم اجازه می‌دهد تا همین کار را با خودش انجام بدهد.

وقتی که آرام شدید، خشم خودتان را بیان کنید

پس از این‌که آرامش خودتان را به دست آوردید و توانستید واضح فکر کنید، دلیل خشم و ناراحتی خودتان را به زبان بیاورید. اشکالی ندارد که کمی در این حالت هیجان‌زده شوید، ‌اما هرگز نباید رویکرد نزاع‌جویانه، پرخاشگرانه و خشونت‌آمیز داشته باشید. بنابراین، دغدغه‌ها و نیازهای خودتان را مستقیما و کاملا واضح بیان کنید، بدون این‌که در صدد آسیب‌رسانی به طرف مقابل یا کنترل او برآیید.

کمی ورزش کنید

یکی از فواید فعالیت فیزیکی، این است که می‌تواند استرس را کاهش بدهد و همان‌طور که می‌دانید،‌ استرس از عوامل موثر در شکل‌گیری یا تشدید خشم است. اگر احساس کردید که خشم شما رو به افزایش می‌رود، ‌کمی پیاده‌روی کنید یا در فضای باز بدوید. هر گونه فعالیت بدنی دیگر هم می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد.

زمان استراحت در نظر بگیرید

زمان استراحت فقط برای کودکان نیست. پس شما هم می‌توانید در روزهای استرس‌زا و پُرمشغله از وقفه‌های کوتاه برای بازیابی تمرکز و آرامش خودتان استفاده کنید. همین وقفه‌های کوتاه و به‌ظاهر ناچیز،‌ می‌توانند احساس شما را بهتر کنند و اجازه بدهند که خشم یا مشکل پیش رو را راحت‌تر بررسی کنید.

راه‌حل‌های ممکن را شناسایی کنید

به‌جای این‌که فقط روی عامل‌های موثر در خشم خودتان تمرکز کنید، برای پیدا کردن راه‌حل مناسب دست به کار شوید. آیا اتاق آشفته و کثیف فرزندتان واقعا شما را دیوانه کرده است؟! پس به‌راحتی در آن اتاق را ببندید! آیا همسرتان هر شب برای شام دیر به خانه می‌رسد؟! پس ساعت صرف شام را به تاخیر بیندازید. به خودتان یادآوری کنید که خشم، هیچ چیزی را اصلاح نمی‌کند و فقط باعث بدتر شدن همه چیز می‌شود.

جمله‌های خودتان را با «من» شروع کنید

برای جلوگیری از حالت عیب‌جویی یا تحقیر که هر دو باعث افزایش تنش می‌شوند، از فاعل «من» برای شروع جمله‌های خودتان و توصیف مشکلات کمک بگیرید. شما باید در این شرایط هم کاملا محترمانه و متشخص رفتار کنید. برای مثال، این دو جمله را با هم مقایسه کنید: «تو هیچ وقت در هیچ کدام از کارهای خانه کمک نمی‌کنی!»؛ «من ناراحت شدم، وقتی که تو میز شام را بدون کمک به من رها کردی و رفتی».

کینه به دل نگیرید

بخشندگی، ابزار قدرتمندی در مناسبات انسانی است. اگر به خشم و احساسات منفی دیگر اجازه بدهید که احساسات مثبت را از بین ببرند،‌ رفته‌رفته در بددلی و بی‌عدالتی غرق می‌شوید. اما اگر بتوانید دیگران را ببخشید، هم از موقعیت‌های آزاردهنده درس می‌گیرید و هم روابط اجتماعی خودتان را تقویت می‌کنید.

از طنز برای فاصله‌گیری از تنش کمک بگیرید

جدی‌تر کردن اوضاع می‌تواند تنش بین طرفین را بدتر کند، ولی استفاده از طنز و شوخی برای مواجهه با اموری که باعث عصبانیت شما شده‌اند، تنش را کاهش می‌دهد و باعث آرامش‌تان می‌شود. البته شوخی و بذله‌گویی نباید به سخنان ریشخندآمیز و گزنده تبدیل شود، چون نتیجه معکوسی دارد و همه چیز را به هم می‌ریزد.

مطالب مرتبط

روی خط خبر

  • سقوط مرگبار تابلوی تبلیغاتی در تبریز
  • آتش سوزی مهیب در ایالت کالیفرنیا
  • کنسرت هنرمندان اروپا در حمایت از زلزله‌زدگان ایران
  • سرویس‌دهی اتوبوسرانی به زائران پیاده امام رضا(ع)
  • تکذیب فوت ۱۰۰ نفر در مسکن مهر کرمانشاه
  • خارج کردن اثاث زلزله زدگان از خانه‌های ناایمن
  • علت حادثه تیراندازی قزوین از سوی پلیس اعلام شد
  • دستگیری برداشت کنندگان غیرمجاز شن و ماسه در رودبار گیلان
  • بانک های عامل پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان مشخص شد
  • یک تست شخصیت شناسی جالب
  • حمام نفت ویژه ثروتمندان/عکس
  • پایان سکوت ۳ ساله گروه موسیقی«ایلیا»
  • قطعه مشترک خواننده شیعه و سنی به مناسبت هفته وحدت/عکس
  • پنتاگون خبر داد: بیش از ۲۰ هزار تجاوز جنسی نظامیان آمریکایی
  • پولی که با معامله ۲ پیتزا جهانی شد / بانک‌مرکزی: ریسک بیت ‌کوین بالاست
  • گزارش المانیتور از کسب و کار در رسانه‌های اجتماعی در ایران؛ از ویدیوهای بی‌کیفیت و مضحک تا مهاجرت فروشندگان برندها از مزون ها به تلگرام و اینستاگرام
  • آغاز فعالیت تشکیلات خودگردان در گذرگاه مرزی رفح
  • کشته‌های مسکن مهر به ۱۰۰ نفر رسید/ ۱۵ هزار واحد روستایی و ۴ هزار واحد شهری تخریب کامل شدند
  • آلودگی ۶۰ درصدی “بن‌سای” و “لاکی‌بامبو”های چینی و تایلندی
  • استقرار و راه‌اندازی بالن اینترنت پرسرعت در سرپل‌ذهاب
  • کشف لاشه گاو دریایی عجیب در روسیه
  • دریادار خانزادی: نیاز امروز نیروی دریایی حضور در دریاهاست
  • نویسنده‌ای که در سینما مشهورتر است
  • احترام برومند: چرا روحیه مردم را تضعیف می‌کنید؟
  • نهضتی برای آمریکا/ دولتی که استکبارستیزی را بی‌ادبی می‌دانست!
  • درمان مصدومان زلزله رایگان است/ هشتمین بیمارستان صحرایی فردا راه‌اندازی می‌شود
  • سردار پاکپور: سپاه روزانه هزاران پرس غذای گرم برای زلزله‌زدگان تهیه و توزیع می‌کند
  • دیدار سعد الحریری با امانوئل ماکرون
  • ارسال سومین محموله امدادی شهرداری تهران به مناطق زلزله‌زده
  • ریاض المالکی: زیر بار سیاست فشار و باج گیری آمریکا نمی رویم