رقابت اپل و هوآوی در اروپای شرقی

    کد خبر :89549

مؤسسه تحقیقاتی Canalys، گزارش خود را از بازار گوشی هوشمند در مرکز و شرق اروپا در سه‌ماهه دوم سال ٢٠١٧ منتشر کرد.

 طبق این گزارش، در فصل یادشده، ١٥,٦ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در این منطقه عرضه شده که در این میان سامسونگ با دراختیارداشتن حدود یک‌سوم بازار پیشتاز است. با وجود حضور پررنگ اپل در بازار موبایل ایالات متحده، تسلط این شرکت بر بازار سایر مناطق کم‌رنگ‌تر است. در اروپای مرکزی و شرقی نیز، اپل طی فصل به‌تازگی مجددا به رتبه سوم سقوط کرد و پشت سر هوآوی قرار گرفت. از دیگر نکات قابل‌ توجه در وضعیت بازار موبایل این منطقه در سه‌ماهه اخیر، می‌توان به رشد چشمگیر شائومی اشاره کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از شرق، در سه‌ماهه دوم سال‌ جاری میلادی، سامسونگ عرضه گوشی‌های هوشمند خود در منطقه اروپای مرکزی و شرقی را با ١٤ درصد رشد سالانه به ٤.٩ میلیون دستگاه گوشی هوشمند رساند و موفق شد ٣٢ درصد از بازار این منطقه را در اختیار خود بگیرد. Canalys رشد فروش گوشی‌های هوشمند‌ سامسونگ را به تقاضای قدرتمند برای گوشی‌های سری Galaxy A و  Galaxy J – که در سال ٢٠١٧ به‌روزرسانی شدند – نسبت می‌دهد. البته Galaxy S٨ نیز – چه در بین اپراتورها و چه در خرده‌فروشی‌ها – فروش خوبی داشت، اما برخی از دست‌اندرکاران فروش، میزان تقاضا برای این پرچم‌دار را بیش از آنچه هست، برآورد کرده بودند. شرکت چینی هوآوی با عرضه ١.٨ میلیون گوشی هوشمند در بازار اروپای مرکزی و شرقی، موفق شد ١٢ درصد از بازار گوشی هوشمند این منطقه را از آن خود کند و جایگاه سابقش را از اپل پس بگیرد (تنها با عرضه حدود ٥٠ هزار گوشی هوشمند بیشتر از اپل). نقطه قوت هوآوی در این منطقه، گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده بوده و P١٠ Lite پرفروش‌ترین گوشی هوشمند هوآوی در این دوره لقب گرفت.

در منطقه اروپای مرکزی و شرقی، هوآوی در سال ٢٠١٦ همواره جلوتر از اپل بود، اما در نخستین فصل از سال ٢٠١٧، اپل موفق شد جایگاه خود را پس بگیرد. بن استَنتِن (Ben Stanton)، تحلیلگر مؤسسه Canalys، بر این باور است که برگ برنده اپل در سه‌ماهه نخست آن بود که این شرکت توانست بسیاری از مشتریان خود را راضی کند که آیفون فعلی خود را به آیفون٧ پلاس ارتقا دهند. در مقابل، هوآوی نتوانست به هدفی که در سال ٢٠١٦ برای خود تعیین کرده بود، دست یابد و از موضوع رضایت نداشت. به گفته استنتن، تیم فروش هوآوی در سال گذشته قصد داشت به عرضه ١٤٠ میلیون دستگاه در سال برسد و از این رو موجودی انبار خود را به حد بسیار زیادی افزایش داد. اما هوآوی دوباره با رشدی ١١درصدی در سه‌ماهه دوم ٢٠١٧ بازگشته است. درحال‌حاضر این شرکت موجودی خود را تا حد زیادی ترخیص کرده و عملکرد بسیار مطلوبی دارد.

سال گذشته، هوآوی در اظهارنظری بلندپروازانه، اعلام کرد که قصد دارد در دو سال آینده، اپل را کنار زده و به دومین فروشنده بزرگ گوشی هوشمند در دنیا تبدیل شود. البته در این زمینه پیشرفت‌هایی در مقیاس جهانی حاصل شده، اما رقابت در برخی مناطق بسیار دشوار است. بد نیست بدانید در سه‌ماهه اخیر، عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند هوآوی تنها سه میلیون کمتر از اپل بوده است.

شرکت شائومی در فصل اخیر ١,١ میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به مرکز و شرق اروپا عرضه کرد و با کسب هفت درصد از این بازار، بعد از اپل در رتبه چهارم قرار گرفت. این در حالی است که شائومی کمی بیش از یک سال است که به بازار اروپای مرکزی و شرقی ورود کرده، از این رو Canalys این شرکت را فروشنده برجسته فصل اخیر در این بازار می‌داند. عمده موفقیت شائومی در این منطقه، مدیون رده محصولات مقرون‌به‌صرفه Redmi بوده، چراکه بازار اروپای مرکزی و شرقی (موسوم به CEE) حساسیت بالایی نسبت به قیمت دارد. گفتنی است گوشی هوشمندRedmi ٤A – با عرضه بیش از ٣٥٠ هزار دستگاه – پرفروش‌ترین دیوایس شائومی در بازار CEE در سه‌ماهه دوم بوده است. تیم کولینگ، تحلیلگر ارشد Canalys، معتقد است شائومی قصد دارد رشد سریع هوآوی را تکرار کند، اما باید توجه داشت این دو شرکت تفاوت‌های زیادی با هم دارند. هوآوی در اصل یک شرکت مخابراتی بود و به پشتوانه این کسب‌وکار خود توانست گوشی‌های هوشمندش را از کانال اپراتورهای مخابراتی به فروش برساند. اما شیوه کار شائومی متفاوت بوده و این شرکت برای عرضه محصولاتش در بازار CEE دست به دامان شرکت توزیع‌کننده ABC Data در لهستان شده است. البته این شرکت، پای گوشی‌های هوشمند شائومی را به سرعت به بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت الکترونیک لهستان (یعنی Allegro) و خرده‌فروشی‌های مهمی مانند Media Markt، Media Expert و  Komputronik باز کرده است. به اعتقاد تیم کولینگ، شائومی برای گسترش هرچه بیشتر برند خود در سراسر دنیا، باید با استفاده از پتنت‌های مناسب، ابتدا از به‌وجودآمدن دعاوی قضائی جلوگیری کند و در مرحله بعد با همکاری شرکایی در امر توزیع، برند خود را در بازاری که به‌شکل فزاینده‌ای کالازده‌ شده، تثبیت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید