قنبری: آرزوی اصولگرایان برای جدایی اصلاح‌طلبان از روحانی اتفاق نمی‌افتد/ ائتلاف دولت با اصلاحات مقطعی و زودگذر نبود/حرکت دولت در مسیر عقلانیت بود اصلاح‌طلبان چه می‌خواهند؟

    کد خبر :88656

یک فعال اصلاح طلب گفت: طیف هایی از اصولگرایان می خواهند القا کنند که اصلاح طلبان دنبال فاصله گرفتن از آقای روحانی هستند اما اصلاح طلبان تا 1400 همان مسیر دولت یازدهم را خواهند رفت چون بین اهداف آقای روحانی و اصلاح طلبان اختلافی وجود ندارد که منجر به جدایی آنها از هم شود.

وقتی روحانی کابینه خود را اعلام کرد برعکس سال 92 اصلاح طلبان بیشتر از اصولگرایان به انتقاد پرداختند همین مسئله موجب شد برخی تحلیلگران اصولگرا بگویند تا 1400 روز به روز اصلاح طلبان از روحانی فاصله می گیرند اما داریوش قنبری ضمن رد این تحلیل می گوید: اصلاح‌طلبان با حمایت از روحانی به بخش های زیادی از اهداف خودشان رسیدند.

برخی اصولگرایان معتقدند تا سال 1400 روز به روز از روحانی فاصله می گیرند، نظر شما چیست؟

این آرزوی اصولگرایان است که این اتفاق بیفتد ولی هرگز این طور نمی شود که اصلاح طلبان و آقای روحانی از هم جدا شوند. به هر حال آقای روحانی شعارهایی را مطرح کرده که تحقق شان خواست اصلاح طلبان است بنابراین اصلاح طلبان از او حمایت خواهند کرد و این حمایت تا 1400 از آقای روحانی ادامه خواهد داشت. البته بعضی مسائل این روزها مطرح می شود و ما می بینیم طیف هایی از اصولگرایان می خواهند القا کنند که اصلاح طلبان دنبال فاصله گرفتن از آقای روحانی هستند اما من چنین دیدگاهی را نمی پذیرم. اصلاح طلبان تا 1400 همان مسیر دولت یازدهم را خواهند رفت چون بین اهداف آقای روحانی و اصلاح طلبان اختلافی وجود ندارد که منجر به جدایی آنها از هم شود. البته طیف افراطی جریان اصولگرا می خواهد اختلاف بین روحانی و اصلاح طلبان ایجاد کنند و به آن دامن بزنند اما فقط زاییده ذهن آنهاست گرچه تلاش دارند به این علاقه و آرزو جنبه تحلیلی هم بدهند و آن را در بین نخبگان سیاسی و بعد نزد افکار عمومی جا بیاندازند. قطعا ائتلاف دولت و اصلاح طلبان تداوم خواهد یافت و این ائتلاف مقطعی و زودگذر نبود که بخواهد بعد از مدتی گسسته شود. در مجموع اصلاح طلبان به خاطر منافع ملی و دفع یکسری تهدیدها از کشور اعتدال را انتخاب و حمایت کردند. به نظرم اصلاح طلبان با حمایت از آقای روحانی به بخش های زیادی از اهداف خودشان رسیدند.

آقای حجاریان گفتند این وضع معرفی کابینه نشان می دهد کف گیر روحانی به تک دیه خورده است، نظر شما چیست؟ آقای روحانی چقدر توانست انتظارات را برآورده کند؟

آقای روحانی دغدغه هایی برای پیشبرد اهداف و شعارهای خود دارد و سعی کرد افرادی را انتخاب کند که در مسیر تحقق شعارها و خواسته های ملت قدم بر می دارد و با همین دیدگاه افراد کابینه را انتخاب کرد. امروز 8 نفر از کسانی که انتخاب شدند و آقای روحانی نیز آنها را معرفی کرده همان وزرای دولت یازدهم بودند و عملکرد قابل قبولی داشتند. مجلس هم نشان داد به توانمندی این وزرا ایمان دارد. بقیه وزرا هم که معرفی شدند خیلی جدید نیستند یا معاون وزیر بودند یا مثل آقای شریعتمداری سابقه وزارت در کارنامه خود داشتند. بنابراین شناخت کامل از آنها بوده که آقای روحانی آنها را معرفی کرده است. در مجموع اعضای کابینه دوازدهم به اهداف آقای روحانی معتقد هستند و در همان سو حرکت خواهند کرد و همراهی و هفکری داشتند. معتقدم در این مسیر مشکلی نخواهد بود. درست است برخی دوستان اصلاح طلب این انتظار را دارند که کابینه کلا اصلاح طلب باشد و من هم بدم نمی آید که این اتفاق بیفتد ولی آنچه که است آقای روحانی وعده داد از معتدلان دو جریان استفاده می کند و باید به آن وعده وفا می کرد، بر همین اساس به چینش کابینه پرداخت و امروز می بینیم که از معتدلان هر دو جریان سیاسی در کابینه حضور دارند. به نظرم اعضای کابینه با وعده آقای روحانی مطابق است. چه اشکالی دارد اصولگرای معتدلی در کابینه باشد و در مسیر اصلاح و اصلاح طلبی حرکت کند.

آیا وزیر کشو چنین ویژگی داشت؟

آقای رحمانی فضلی وزیر کشور در مسیر اصلاحات حرکت کرد و اقدامات خوبی انجام داد، در جهت توسعه حقوق و آزادی های شهروندی قدم برداشت، زمینه را برای فعالیت احزاب و گروه های سیاسی و سازمان های مردم نهاد مهیا کرد و فضای امنیتی حاکم بر کشور در دولت گذشته شکسته شد. فضای امنیتی گذشته از بین رفت، فضای سیاسی خوبی در کشور حاکم است. در مجموع آقای رحمانی فضلی در این مسیر تلاش و حرکت کرد بنابراین هیچ شک ندارم که عملکرد رحمانی فضلی در مسیر اصلاح بود و بر همین اساس می توان رأی بالای آقای رحمانی فضلی را در مجلس تفسیر کرد. شاید فقط اندکی از تندروها به او رأی ندادند.

تندروهای اصولگرا یا اصلاح طلب؟

تا آنجا که مطلع هستم تندروهای اصولگرا به آقای رحمانی فضلی رأی ندادند. قریب به اتفاق فراکسیون امید با آقای رحمانی فضلی همسو بودند و حمایت کردند. در مجموع رأی اعتماد بالا به آقای رحمانی فضلی بی نظیر است. وزیر کشوری در سال های گذشته سراغ نداریم که به اندازه آقای رحمانی فضلی رأی موافق گرفته باشد. این نشان می دهد آقای رحمانی فضلی در مسیر اعتدال حرکت کرد، اصلاح طلبان، اصولگراهای معتدل و منصف راضی هستند. در مجموع جهت حرکت وزارت کشور در مسیر عقلانیت بود. ما اصلاح طلبان در کل چه می خواهیم؟ باید دنبال عملکردها و حرکت های عقلانی و خردمندانه باشیم. هر کسی در این مسیر حرکت کند فعل و حرکتش اصلاح طلبانه است. معتقدم مناقشه بر سر افراد نباید باشد. مناقشه درباره شخصیت ها بیشتر باید روی اقدامات و عملکردها باید متمرکز شد. درباره عملکردها را نیز باید براساس موانع و مشکلات قضاوت کرد.

منبع:نامه نیوز

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید