آيا پنتاگون عليه ترامپ شورش مي کند؟

    کد خبر :88590

روزنامه انگليسي گاردين نوشت: ترامپ رئيس جمهور آمريکا يک خطر روشن و واضح براي اين کشور محسوب مي شود.
به گزارش بازتاب، روزنامه گاردين در گزارشي به قلم جو مک لين با عنوان «براي نجات جهان به ژنرال هاي نظامي دولت ترامپ دل نبنديد»، نوشت: آشوب در کاخ سفيد همچنان ادامه دارد و استيو بانن جديدترين تلفات آن بوده است. با وجود تلاش هاي فراوان جان کلي رئيس جديد کارکنان کاخ سفيد -که يک ژمرال بازنشسته نيروي دريايي آمريکاست- براي برقراري نظم، منبع واقعي اين آشوب خود رئيس جمهور آمريکاست.
اين موضوع به نوبه خود براي سياست هاي داخلي بد است، اما با توجه به وخامت اوضاع در افغانستان و شبه جزيره کره، نگراني هاي کاملا منطقي در اين باره وجود دارد که رئيس جمهور ما ممکن است در توئيتر خود از آغاز يک جنگ خبر دهد.
طي آخر هفته، جه جانسون وزير سابق امنيت داخلي آمريکا گفت:‌ «صادقانه بگويم، اگر دوستانم جان کلي يا جيمز ماتيس نزد من بيايند و بگويند ما به فکر استعفا دادن از اين کاخ سفيد هستيم من به آنها مي گويم خير اين کار را نکنيد.» او همچنين گفت:‌ «ما براي هدايت (کشور) به افرادي همانند جان کلي، جيم ماتيس، اچ آر مک مستر نياز داريم.»
تجربه من نشان مي دهد که پنتاگون اجازه نمي دهد رئيس جمهور هر کار احمقانه اي که مي خواهد انجام دهد. پنتاگون همچنين اجازه نمي دهد آنها دستورات انتحاري براي آغاز حملات صادر کنند. فراتر از همه آن که، آنها دستور مضحک ترامپ را براي ممنوعيت حضور افراد ترنس در ارتش ناديده نگرفته اند. درست است؟ در ميان مقامات اين بحث وجود دارد که بايد يک کميته غير رسمي «براي نجات آمريکا»‌ تشکيل شود که متشکل از ژنرال ها و شمار کمي از سناتورهاي جمهوري خواه است.
کنترل مدني بر ارتش يکي از ابداعات و ارزش هاي دموکراسي آمريکا محسوب مي شود. کشور ما نخستين کشور از زمان ژوليوس سزار بود که از رود روبيکن عبور کرد و شوراي نظامي حاکم متشکل از ژنرال هاي کاريزما را رد کرد.
زماني که جورج واشنگتن از مأموريت خود به عنوان فرمانده ارتش قاره اي استفعا داد، هيچ کسي در جهان نمي توانست آن را باور کند. آنها به طور کامل از او انتظار داشتند خود را پادشاه اعلام کند. زماني که جورج سوم از اين موضوع مطلع شد، گفت:‌ «اگر او اين کار را انجام دهد او بزرگترين مرد در جهان مي شود.» و به همين گونه بود.
اما دونالد ترامپ، جورج واشنگتن نيست. از اين رو، در دهه دوم قرن بيست و يکم، ما خود را در شرايط خطرناکي مي بينيم و از چيزهايي که پدرانمان به ما آموخته اند، درس نگرفته ايم. به خاطر بياوريد، دموکراسي ما همچنان در حالت آزمايشي قرار و دويست و چهل و يک سال قدمت دارد و بسيار شکننده تر از آني است که ما ممکن است متصور باشيم.
تنها يک مورد در تاريخ آمريکا وجود دارد که ارتش نافرماني از دولت مدني را مد نظر داشت و جورج واشنگتن اين شورش را سرکوب کرد.
در حال حاضر، مقامات ارتش ما ممکن است با يک گزينه حتي دشوارتر مواجه باشند. آيا اگر يک دستور غير اخلاقي يا انتحاري از سوي يک فرمانده نامتوازن صادر شود، آيا آنها نافرماني را مد نظر قرار مي دهند؟ و در حال حاضر، با توجه به تاريخ خونين جنگ، آيا احتمال تضمين اين روند وجود دارد؟
تضعيف يک رئيس جمهور منتخب قطع نظر از اين که او تا چه ميزان رشوه خوار است يا تضعيف او تا چه ميزان قابل توجيه است، مطمئنا سبب ايجاد يک بحران قانوني خواهد شد. کنگره چه کاري مي تواند انجام دهد؟ دادگاه ها چطور؟
پيشنيه تاريخي فراواني در اين باره وجود ندارد اما در سال هزار و هشتصد و سي و دو، دادگاه عالي آمريکا سياست اندرو جکسون را غير قانوني اعلام کرد. جکسون نيز در واکنش به اين حکم کفت: «آقاي رئيس تصميم خود را گرفته است، اکنون اجازه دهيد او آن را اجرا کند.»
آيا خودداري پنتاگون از اطاعت از دستورات رئيس جمهور به مثابه يک شورش است؟ يا يک کودتاي نظامي؟ اگر برخي از فرماندهان تصميم بگيرند از رئيس جمهور اطلاعت کنند و دستورات فرمانده کل پنتاگون را ناديده بگيرند، چه اتفاقي رخ خواهد داد؟ آنها عليه پنتاگون خواهند شد تا اين شورش را سرکوب کنند؟
اما بايد گفت ترامپ يک خطر واضح و حاضر براي کشور ما محسوب مي شود. ما يک فرد فريبنده و خودشيفته را انتخاب کرديم که حتي برخي از مقامات حزب خود او فکر مي کنند او به صورت خطرناکي بي ثبات است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید