آغاز عملیات اجرای پروژه WIM با همکاری پلیس راه

    کد خبر :88496

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی پروژه WIM با همکاری پلیس راه خبر داد.

به گزارش بازتاب  و به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مهندس داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان در همایش مرتبط با ITS، اظهار داشت: چند سالی است که در کشور استفاده از تجهیزات نوین برای کنترل معابر، جاده‌ها و کاربران مطرح است. از این رو سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در ۱۰ سال گذشته به کارگیری این تجهیزات را در دستور کار داشته است که اعتباراتی از طریق سازمان یا منابع استانی برای قراردادها صرف شده اما قرارداد اخیر در سال ۱۳۹۴ با قراردادهای قبلی متفاوت است و این بار هدفمندتر از گذشته موضوع ITS مورد نظر بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حجم و مقیاس این قرارداد که باعث به وجود آمدن یک جریان فکری درحوزه ITS در کشور شد ادامه داد: نکته‌ای که در جلسات و نشست‌ها همواره بدان تاکید شده این است که صرفاً انجام امور انتخاب پیمانکار ، خرید و نصب تجهیزات مناسب با بهترین قیمت، انجام مناقصه و تشریفات قانونی لازم برای اجرای پروژه با بهترین شرایط هدف نیست بلکه مهمتر از آن این است که در اجرای این پروژه‌ها فرصت محدودی به‌دست‌آمده تا از این طریق تولید ثروت صورت بگیرد.

وی افزود: با اذعان به این موضوع باید منابع به صورتی مدیریت شود که درنهایت ثروت جدیدی در کشور به وجود آورد. کما این‌که دیدگاه تولید ثروت در اجرای پروژه ITS موجب شد تا با پلیس‌راه، شرکت مبین ایران، پیمانکاران طرح، متخصصان شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصص در این حوزه در کنار هم قرار گرفتند و ماحصل آن تولید ثروت برای کشور می‌باشد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه سخنان خود گفت: تولید ثروتی که در ITS حاصل‌شده است خود می‌تواند زمینه‌ساز صدور این‌گونه خدمات فنی و مهندسی به سایر کشورها، به‌خصوص کشورهای همسایه باشد و یا در سایر نهادها و ارگانها همچون شهرداریها مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: این همان تولید صادرات محور و ارزآوری است که در تمام اقتصادها به دنبال آن هستند. تجربه‌ای که اجرای ITS به‌دست‌آمده این بود که سال‌ها این سامانه‌ها به‌صورت پراکنده در کشور به اجرا گذاشته شد، اما عدم حصول نتیجهٔ مدنظر و ماهیت کار ایجاب کرد که سازمان این پروژه را به‌صورت متمرکز و یکپارچه به یک شرکت توانمند واگذار کند.

کشاورزیان افزود: البته این شرکت می‌تواند با استفاده از شرکت‌های دارای تجربه و صلاحیت توانمند و کوچک پروژه را اجرا کند. شرکت‌های کوچک می‌تواند در نصب دوربین، انتقال دیتاها، نگهداری و سایر کارهای که در پروژه تعریف‌شده است، با پیمانکار اصلی همکاری داشته باشند. بدین ترتیب فرصت برای انجام کار توسط شرکت‌های کوچک‌تر فراهم‌شده و یک شرکت مادر محل تجمیع تجربیات مفید خواهد بود و مسئولیت کل کار را عهده‌دار خواهد شد.

کشاورزیان با ابراز امیدواری از انجام پروژه نصب و نگهداری سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور با زمان پیش‌بینی‌شده در طرح با همت پیمانکارمربوطه، از اجرای پروژه‌های دیگر در حمل‌ونقل جاده‌ای از جمله WIM که با همکاری پلیس راه طراحی و برنامه‌ای گردیده و به پیمانکار توانمندی واگذار شده است خبر داد.

در ادامه این مراسم سردارمحمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه کشور نیز با استناد به آمار و گزارش‌های موجود عمده‌ترین عامل بروز سوانح رانندگی را عامل انسانی قلمداد کرد و افزود: برای کاهش نقش عامل انسانی در حوادث رانندگی دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، طی سال‌های ۸۵-۸۴ سیاست‌هایی اجرا شد که سبک ارشادی و تاکیدی در قالب این‌که متخلفین دیگر نباید تخلف کنند، منجر به افزایش ۱۷ درصدی تخلفات در کشور شد.

وی ادامه داد: در یک نگاه ، فرهنگ‌سازی ، اطلاع‌رسانی و آموزش برای تغییر رفتارها حاکم است و در دیدگاه دیگر که سنتی است فقط بر برخورد با تخلف تأکید دارد و بر این پایه تأکید دارد که برخورد با تخلفات باعث اصلاح رفتارها می‌شود. بر اساس تجربیات به دست آمده هر دو دیدگاه به‌تنهایی تبعاتی به دنبال دارند؛ اما آنچه کارشناسان و پژوهشگران به آن رسیده‌اند و منطقی‌تر است تلفیق هر دو نگاه است. آنها آموزش توأم با کنترل، نظارت و برخورد با تخلف را مؤثر می‌دانند.

سردار حمیدی عنوان کرد: آموزش فرهنگ ترافیکی باید از سنین پایین از مهدکودک‌ها و مدارس شروع شود و در این مقاطع حقوق شهروندی، احترام به آن و سایر تکالیف شهروندی باید به کودکان آموزش داده شود.

وی به اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و افزود: در سالهای اخیر اقدامات موثری صورت گرفته و نتایج آن اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی پس از گذشت چهل سال توسط مجلس شورای اسلامی بود ولی قبل از آن مقام معظم رهبری نیز هشدار دادند که وضعیت تصادفات زیبنده کشور نیست و باید آمار این بخش به حداقل ممکن برسد که نهایتاً علیرغم رشد سفرها و افزایش تولید خودرو در کشور و تمام متغیرهایی که می‌توانست در سوانح تاثیر افزایشی داشته باشد از جمله تعطیلات چند روزه و پایان هفته باید گفت کشور در سال ۹۵ شاهد کاهش تصادفات و تلفات بود.

سردار حمیدی ادامه داد: از اقدامات موثر در کاهش تصادفات و سوانح رانندگی در سالهای اخیر اصلاح قوانین و مقررات، هماهنگی بین دستگاهی و مشخصاً حوزه راه، هماهنگی بین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس‌راه باید برشمرد.

وی نصب ۶۰۰ دستگاه دوربین کنترل سرعت ظرف کمتر از یک سال را مثبت ارزیابی کرد و افزود: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تمرکز و استفاده از شرکت‌های توانمند توانست علیرغم مشکلات زیرساختی ظرف کمتر از یک سال اقدامات مناسب و موثری بانجام برساند که امید است با ادامه روند برنامه‌های آموزشی همگام با نظارت، کنترل، هوشمند سازی جاده‌ها، نصب تجهیزات و سامانه‌های مختلف لازم آمار تصادفات به حداقل ممکن کاهش یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید