دوسالانه‌های تجسمی باید منظم شوند

    کد خبر :88326

عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران معتقد است گرچه برخورد اداره هنرهای تجسمی با انجمن ها بسیار محترمانه است اما گفتگوها عموما به نتیجه نمی رسد.

امیر سقراطی عضو هیات مدیره و روابط عمومی انجمن هنرمندان نقاش ایران درباره نامه جدید دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به انجمن ها برای ارائه پیشنهادها درباره برگزاری مستمر دوسالانه های تجسمی گفت: در این نامه عملا ۵ روز برای پاسخگویی تعیین شده است که این ضرب العجل برای پاسخ از سمت انجمن ها در حالیکه سال هاست دوسالانه ها با تاخیر برگزار می شود وقت بسیار کمی است. متاسفانه این یک حس بدگمانی را در طرف مقابل یعنی انجمن ها ایجاد می کند که گویی برای یک رفع تکلیف و انجام مراحل یک کار اداری این نامه نگاری صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه انجمن ها خواسته های مشخصی در این زمینه دارند که بارها هم مطرح شده است، عنوان کرد: نه فقط درباره دوسالانه ها بلکه درباره کل مسایل عرصه تجسمی کشور بارها سخن گفته ایم اما اتفاقاتی می افتد که سوءتفاهم ها را دامن می زند مثلا در نامه ای که برای دیدار و گفتگو درباره جشنواره تجسمی فجر به انجمن ها فرستاده شده بود قید شده بود دیدار با آقای ملانوروزی است ولی وقتی به جلسه رفتیم آقای ملانوروزی حضور نداشتند و آقای سیاهکارزاده به عنوان دبیر اجرایی و آقای زارعی رییس موزه هنرهای معاصر تهران هم چند دقیقه ای بیشتر در جلسه نماندند و در نهایت ما ماندیم و آقای آقایی و آقای حقیقت شناس در حالیکه روی سخن ما بر اساس متن دعوتنامه آقای ملانوروزی بود.

این هنرمند نقاش افزود: تا امروز هر وقت از اعضای هیات مدیره انجمن ها خواسته شده است که برای جلسه ای بیایند، آمده اند و حسن نیت خود را نشان داده اند البته ناگفته نماند که در دوره جدید وزارت ارشاد رفتار با انجمن ها بسیار محترمانه و اصل بر گفتگو بوده اما نکته اینجاست که این گفتگوها به سرانجام نمی رسد. مثلا پیش از این با وزیر ارشاد وقت، آقای مرادخانی معاون هنری و نمایندگان مجلس درباره مسایل جاری هنرهای تجسمی به خصوص درباره ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به اروپا صحبت کرده ایم اما در برخی از جلسات اصلا به سوال ها جواب روشنی داده نشده و بعد آن هم به قول ها عمل نمی شود.

سقراطی نقد دیگر خود به جلسات را اینگونه مطرح کرد: در حالی که هم دبیر و هم شواری سیاستگذاری جشنواره تجسمی فجر انتخاب شده بودند به انجمن ها گفتند بیایید و نظر بدهید. به نظر شما در این شرایط ما دقیقا چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ آیا قبل از همه این مراحل نمی شد از مشارکت انجمن ها استفاده کرد؟ من فکر می کنم وزارت ارشاد یک جاهایی تکلیف روشنی با انجمن ها ندارد و این ایجاد سوءتفاهم می کند.

وی اضافه کرد: ما در دیدار با نمایندگان مجلس هم گفتیم که براساس گزارشی که از اعلام بودجه سال ۹۶ دولت به مجلس ارائه شده پانزده مورد حمایت از انجمن ها دیده و برایش بودجه در نظر گرفته شده است و نکته مهم این است که این بودجه گرفته شده ولی به انجمن ها داده نشده است. مساله دوسالانه ها هم به بودجه بر می گردد. دو سال پیش به انجمن هنرمندان نقاش ایران گفتند بیایید و دوسالانه را برگزار کنید که ما چند پژوهشگر را که زیر نظر یک نقاش تحقیق می کردند مسئول تحقیق درباره بی ینال های مهم هنری جهان کردیم و بعد طرحی برای برگزاری دوسالانه بین المللی هنر تهران ارائه کردیم ولی آقای ملانوروزی گفتند انجمن هنرمندان نقاش ایران نمی تواند بی ینال هنر برگزار کند و باید فقط دوسالانه نقاشی برگزار کند اما بعد در یک افتتاحیه ای ایشان اعلام کردند ارشاد می خواهد خودش بی ینال هنر برگزار کند. این در حالی است که انجمن به دلیل ارتباط با متخصصان و پژوهشگران هنر امکان صحیح و درست یک دوسالانه منطقه ای را در توان خود می بیند.

عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران بیان کرد: انجمن هنرمندان نقاش سال ۱۳۸۲ دوسالانه ششم نقاشی را برگزار کرد و بعد دو دوره بعدی را به دلایلی به انجمن نسپردند، در حالی که کیفیت برگزاری دوسالانه ششم همواره مورد تایید صاحبنظران تجسمی بود. وقفه طولانی هم برای برگزاری دوسالانه ها رخ داده است که اگر ارشاد خود را متولی تمام و کمال این امر می داند پس چرا با این همه وقفه برگزار کرده است؟ به گمانم اگر قرار است دوسالانه ها برگزار شود باید با رویکردی معاصرتر برگزار شود و کلیت هنر معاصر در هر رشته بازشناسایی و بررسی شود وگرنه برگزاری دوسالانه ها تنها یک رفع تکلیف خواهد بود.

وی در پایان گفت: ما این نامه را در نهایت، حسن نیت دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد تلقی می کنیم و انتظار داریم دولت هم حسن نیت و وظیفه انجمن ها در قبال مسایل جاری فضای تجسمی کشور را درک کند و به آن احترام بگذارد. مهمترین خواسته ما هم این است که همانطور که جشنواره تجسمی فجر برگزار می شود، دوسالانه ها هم سر تقویم خود برگزار شوند اما با کیفیت تر از قبل و به روزتر و توسط انجمن ها. لازم است بودجه در اختیار انجمن ها و نقش ارشاد فقط حمایتی باشد. حتی ما در انجمن پیشنهاد استقرار دبیرخانه دائمی دوسالانه ها را هم دادیم تا طی دو سال کل فعالیت های نمایشگاهی کشور را رصد کنند و بر اساس اطلاعات و دیتاهای به دست آمده، دوسالانه را برگزار کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید