وزير كشور:يك بانو را به عنوان معاونم انتخاب مي‌كنم/راي به من، تاييد سياست داخلي دولت تدبير و اميد بود/همه مجلسيان به من اعتماد كردند

    کد خبر :88123

مجلس به بنده اعتماد كرد. همه فراكسيون‌هاي مجلس تصميم گرفتند كه به بنده راي دهند. به نظر من اين نشان‌دهنده تاييد سياست داخلي دولت تدبير و اميد بوده است.
در روزي كه حسن روحاني براي دفاع از وزيران پيشنهادي كابينه دوازدهم راهي بهارستان شد، از خواست خود براي انتخاب سه وزير زن گفت؛ خواستي كه در نهايت هم عملي نشد، در واقع هماني بود كه در قالب انتظارات مردم و نيمي از جمعيت كشور در زمان برگزاري انتخابات مطرح و پس از پيروزي حسن روحاني به مطالبه‌اي اصلي تبديل شده بود.به گزارش نامه نیوز ، اگرچه هربار براي تحقق اين مطالبات، وعده‌ها سرداده شد و هر بار خبر از رايزني مولاوردي براي ارايه ليستي از زنان توانمند به حسن روحاني رسيد، اما در آخر به توصيه‌نامه‌اي ختم شد كه روحاني آن را نه تنها در جلسه هيات دولت، بلكه در صحن علني مجلس هم عنوان كند. در سه‌شنبه‌اي كه رييس‌جمهور منتخب پشت تريبون مجلس قرار گرفت و آنجا كه نوبت به دفاع از رحماني‌فضلي، وزير پيشنهادي كشور رسيد، از خواسته‌هايي گفت كه پيش از اين بين او و وزير كشورش رد و بدل شد، خواسته‌هايي كه البته نه تنها شامل حال «زنان» مي‌شد بلكه اقوام و اهل سنت را نيز در بر مي‌گرفت. روحاني در نطقش گفت: «از رحماني‌فضلي خواسته‌ام براي تقويت و انسجام ملي در سطح ملي در بخش‌هاي مختلف از «زنان» و «اهل سنت» استفاده كنند. براي ما شيعه و سني، بلوچ و كرد فرقي ندارد. ما انتظار داريم بستر براي نقش آفريني زنان، توسعه مناطق مرزي مبارزه با قاچاق كالا، مبارزه با خشونت وافراطي‌گري و امثال آن فراهم شود». با اين توصيه رسمي كه حسن روحاني خطاب به وزير كشور داشت، مي‌شد انتظار تقويت جايگاه زنان در اين وزارتخانه را داشت؛ انتظاري كه رحماني‌فضلي در پاسخ به آن تاكيد مي‌كند كه حتما يك بانو را به عنوان معاونم انتخاب خواهم كرد.

راي به من، تاييد سياست داخلي دولت تدبير و اميد بود
از رحماني‌فضلي، گزينه وزارت كشوري كه برخي چهره‌هاي سياسي نسبت به معرفي دوباره‌اش از سوي حسن روحاني، انتقاداتي را مطرح كرده بودند اما در نهايت با راي بالايي، اقامتش در ساختمان فاطمي تمديد شد، در خصوص اعتماد مجدد بهارستاني‌ها پرسيديم. او البته با اين عنوان كه آن مباحث شايعه بود، پاسخگوي سوالاتي در مورد اقدامات آتي خود در وزارت كشور شد. رحماني‌فضليدر واكنش به اين سوال كه «اصلاح‌طلبان مجلس يك‌بار ديگر به شما اعتماد كرده‌اند»، عنوان كرد «همه مجلسيان به من اعتماد كردند» و در ادامه از اقداماتي كه در وزارتخانه تحت تصدي خود براي پاسخ به اين اعتماد انجام خواهد داد، اين‌گونه ياد كرد: «مجلس به بنده اعتماد كرد. همه فراكسيون‌هاي مجلس تصميم گرفتند كه به بنده راي دهند. به نظر من اين نشان‌دهنده تاييد سياست داخلي دولت تدبير و اميد بوده است». او در ادامه گفت: «در واقع نمايندگان ٤ سال عملكرد وزارت كشور را به عنوان محوري‌ترين دستگاه حاكميتي در حوزه سياست داخلي، مورد بررسي قرار دادند و بر سياست‌هاي دكتر روحاني، رييس‌جمهوري مهر تاييد زدند. البته در اين جلسات و از سوي نمايندگان مباحث و موضوعات و پيشنهاداتي هم به بنده ارايه شده كه حتما آن را در دستور كار قرار مي‌دهم.» وي به تعاملاتي كه در آينده با مجلسيان خواهد داشت اشاره كرد و گفت: «از نمايندگان تشكر مي‌كنم؛ حتما تعاملات‌مان را با مجلس بيشتر تقويت مي‌كنيم و حتما هم از نظرات آنها در حوزه‌هاي مختلف بيشتر استفاده مي‌كنيم.» رحماني‌فضلي با تاكيد بر اينكه وزارت كشور به اين هماهنگي‌ها و تعاملات زياد نيازمند است، عنوان كرد: «به اين دليل كه ما تا آخرين سطوح جغرافيايي كشور كه روستاها هستند با نمايندگان و مردم ارتباط داريم، بايد تعاملات بيشتري داشته باشيم كه اميدوارم كه خداوند اين ظرفيت و قابليت را در من ايجاد كند تا بتوانم جوابگوي محبت نمايندگان باشم.»

١٥١ بانو را به كار گرفته‌ايم
وزير كشور در ادامه و در پاسخ به اين پرسش كه رييس‌جمهوري در دفاع از شما و در صحن علني مجلس بر بهره‌مندي از نيروي زنان، اقوام و اهل‌سنت در وزارت كشور تاكيد كرده‌اند، اكنون با آغاز به‌كار خود در اين وزارتخانه‌ چه برنامه‌اي براي تحقق خواسته‌هاي او داريد، گفت: «ما بيشترين تعداد بانوان را يعني چيزي حدود ١٥١ نفر را در دوره قبل به‌كار گرفته‌ايم. از معاونين استانداري گرفته تا فرمانداري‌ها و بخشداري‌ها و معاونين آنها. در خصوص اقوام هم كه ديگر سفارش آقاي روحاني بوده است. از توانمندي‌هاي ١٣١ نفر در حوزه‌هاي مختلف كه آن هم باز در رده‌هاي معاونين استاندار، بخشدار و فرماندار هستند، بهره برده‌ايم.» وي با تاكيد بر اينكه هم‌اكنون ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي بيشتري در اين ٤ سال و در مسير كار و عمل ايجاد شده است، ابراز اميدواري كرد كه ان‌شاءالله با توصيه‌اي كه رييس‌جمهوري داشته‌اند از ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي اين افراد بيشتر استفاده كنيم. وي در پايان تاكيد كرد: يك معاون خانم براي خودم تعيين خواهم كرد.

انتصاب معاون زن از سياست‌هاي ابلاغي رييس‌جمهوري است
اما در ميان اعضاي كابينه، معصومه ابتكار هم از اجرايي شدن توصيه رييس‌جمهوري براي به‌كارگيري زنان در حوزه‌هاي مختلف گفت. معاون امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با «اعتماد» عنوان كرد: در مورد حضور زنان در مسووليت‌هاي اجرايي، رييس‌جمهوري خوشبختانه سياست جدي‌اي را اعلام كردند كه در دولت دوازدهم حتما بايد در سطح معاونت در وزارتخانه‌ها، بانوان حضور داشته باشند. بنابراين انتصاب معاون زن و به احتمال خيلي زياد بحث حضور جوانان در اين سمت، از سياست‌هاي ابلاغ شده است. وي تاكيد كرد: طبق اين سياست‌ها ٣٠ درصد پست‌هاي مديريتي دستگاه‌ها به آنان اختصاص خواهد يافت.

منبع: روزنامه اعتماد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید