معضل جهانی در پاکسازی آدامس‌های جویده

    کد خبر :88042

آدامس‌های جویده و رها شده در سطح خیابان‌ها در تمام شهرهای جهان مشاهده می‌شوند و در بسیاری از شهرها تلاش‌های مسئولان برای از بین بردن این زباله‌های چسبنده و سمج بی‌نتیجه بوده‌ است.

به گزارش ایسنا، با وجود فراگیر بودنِ معضل انداختن آدامس‌های جویده و رها شده در سطح خیابان‌ها در شهرهای سراسر جهان و بی‌ثمر بودن تلاش‌های مسئولان در بسیاری از شهرها برای خلاصی از شر این زباله‌های سمج، مقامات شهری مکزیکو سیتی همچنان برای مقابله با این معضل شهری دست از تلاش نکشیده‌اند.

در مکزیکو سیتی هر شب تعدادی کامیون حامل ۱۵ مامور نظافت برای پاکسازی یکی از خیابان‌های این شهر که به عابران پیاده اختصاص دارد به محل اعزام می‌شوند. این افراد به اسلحه‌های بخاری مجهز هستند و وظیفه دارند سطح خیابان‌ها را از این زباله‌های چسبنده پاک کنند.

این افراد در سه شیفت کاری هشت ساعته و برای مدت سه روز در این خیابان که مجموع مساحت آن ۹۰۰۰ متر مربع است، کار می‌کنند. در پایان به طور متوسط کارگران در مجموع ۱۱ هزار تکه آدامس جویده شده جمع‌آوری کرده‌اند.

مبارزه با آدامس‌های جویده و رها شده در خیابان‌ها در تمامی شهرهای سراسر جهان ادامه دارد. وال استریت ژورنال از آدامس به عنوان “طاعون سیاه” در شهر نیویورک نام برده است.

همچنین در مکزیکو سیتی موضع ویژه‌ای برای مقابله با این معضل اتخاذ شده و قرار است کمپینی برای افزایش آگاهی از هزینه‌های اجتماعی و زیست محیطی آدامس‌های جویده شده و رها شده در سطح خیابان‌ها راه اندازی شود.

به گفته کارشناسان مکزیکی در آدامس‌های رها شده در سطح خیابان ۴۰ هزار نوع باکتری وجود دارد. علاوه بر این، پرندگان با بلعیدن این مواد دچار خفگی می‌شوند.

با این حال در سال‌های اخیر تکنولوژی‌های موجود در سطح جهان ارتقاء پیدا کرده و مجازات خاطیان شدیدتر شده است.

به گزارش گاردین، شورای شهر “بورنموث” در انگلیس در سال ۲۰۰۲ تصمیم گرفت با اختصاص محل‌های مخصوصی افراد را تشویق کند که آدامس‌های خود را در این نقاط مشخص رها کنند هرچند به دلیل عادت مردم به پرت کردن این زباله‌ دردسرساز، طرح مزبور نیز موفق‌آمیز نبود.

همچنین در سال ۱۹۹۲ جویدن آدامس در سنگاپور ممنوع شد و عدم رعایت آن با جریمه ۵۰۰ دلاری برای فرد خاطی همراه است

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید