۴۷۵ زائر اولی به برکت وقف به عتبات اعزام شدند

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۰۹

مدیرکل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف با بیان اینکه اجرای طرح اعزام زائران حرم حسینی از محل عواید موقوفات به عنوان یکی از کار ویژه‌های این سازمان برگزار می‌شود، گفت: ۴۷۵ زائر اولی به برکت وقف به عتبات اعزام شدند.

حمید عسگری سوادجانی درباره طرح اعزام زائران حرم حسینی اظهار کرد: اجرای طرح اعزام زائران حرم حسینی از محل عواید موقوفات به عنوان یکی از کار ویژه‌های این سازمان برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال با اجرای این طرح و صرف هزینه‌ای بالغ بر 4 میلیارد و 700 هزار ریال از عواید 226 موقوفه مرتبط بیش از 475 زائر و عاشقان کربلای معلی که تاکنون به زیارت این حرم مقدس مشرف نشده‌اند، به این سفر معنوی اعزام شدند.

مدیرکل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف هدف از اجرای این طرح را اجرای امینانه و متمرکز نیات موقوفات این حوزه برشمرد و گفت: شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی از عملکرد موقوفات و آثار و برکات وقف، ترویج فرهنگ زیارت و بهره‌مندی از برکات زیارت عتبات عالیات و ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور از جمله اهداف این طرح است.

سفر زائر اولیها به عتبات از مرز مهران و شلمچه

عسگری با بیان اینکه سفر معنوی زائران به عتبات عالیات از مرز مهران و مرز شلمچه آغاز شده است، تصریح کرد: سفر معنوی زائر اولیها از دهم اردیبهشت ماه از مرزهای مهران و شلمچه به عتبات عالیات آغاز شده است که از تعداد 475 نفر زائر، تعداد 434 نفر از شهر مهران و 41 نفر از مرز شلمچه به صورت زمینی اعزام شدند و بازگشت این زائران هم 18 اردیبهشت ماه خواهد بود.

«تهران» بیشترین زائر، «سمنان» کمترین زائر

وی افزود: بیشترین اعزام زائران مربوط به این طرح، از استان تهران با 122 زائر و کمترین آن مربوط به استان سمنان با 2 زائر است.

مدیرکل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف یادآور شد: واجدان شرایط این طرح علاوه بر افرادی که در وقف‌نامه‌ها، مطابق نیات واقفان مشخص شده‌اند شامل خدام ثابت و افتخاری بقاع متبرکه و مساجد و افراد ساکن در مناطق محروم و روستایی، روحانیون و مدیران مراکز فرهنگی و قرآنی هستند.

عسگری گفت: امیدواریم با اجرای صحیح و امینانه نیات واقفان در ارتباط با زیارت عتبات عالیات، شاهد ترویج فرهنگ زیارت و ایجاد وقفهای جدید در این زمینه باشیم تا در سالهای آینده افراد بیشتری که تاکنون به زیارت عتبات مشرف نشده‌اند و توان مالی برای حضور در این سفر را ندارند از این طرح بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین موقوفه‌هایی که در سطح کشور درآمد آنها به این امر اختصاص یافته موقوفه میرزا محمد علی‌آبادی وزیر در جنوب تهران، موقوفه آقا شیخ محمد امام تجریشی و موقوفه حاج ملاعلی کنی در شهر ری هستند که بیشترین هزینه را برای اعزام زائران عتبات بر عهده گرفته‌اند.

مدیرکل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف درباره آسیبهای ساختاری در اجرای نیات واقفان متذکر شد: یکی از این آسیبها، آسیبهای ساختاری است که شامل عدم توجه به اجرای نیات در ساختار سازمان اوقاف و امور خیریه و درهم تنیدگی در حوزه اجرای نیات بود که برای حل این معضل در ساختار سازمان تغییراتی ایجاد شد.

عسگری گفت: آسیبهای نگرشی و فرهنگی از قبیل نگرشهای سنتی و عدم نوآوری، نگاه جزیره‌ای و منفرد به موقوفات و عدم به رسمیت شناخته شدن اجرای نیات به عنوان ماموریت اصلی سازمان یکی دیگر از آسیبهایی بود که در گذشته نه چندان دور در حوزه اجرای نیات واقفان در سازمان اوقاف وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد:اجرای قانونمند و ضابطه‌مند با رویکرد شفاف‌سازی و اتخاذ وحدت رویه در اجرای نیات علاوه بر زمینه سازی وقف‌های جدید مشارکتی و ارتقای بهره‌وری موجب ترویج و اشاعه فرهنگ وقف نیز خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید