با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی؛

کلینیک‌ اختلالات شناخت و حافظه در سراسر کشور راه‌اندازی شد

    کد خبر :87962

ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی در پروژه‌ای کشوری، کلینیکهای اختلالات شناخت و حافظه را راه‌اندازی کرد.

به گزارش پویا؛ راه‌اندازی کلینیکهای اختلالات شناخت و حافظه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی تحت عنوان پروژه‌ای کشوری از یک سال‌ونیم گذشته آغاز شده است.

با راه‌اندازی این کلینیک‌ها، دوره‌های آموزشی برای آموزش متخصصان در حوزه سالمندی از مهر ماه امسال برگزار خواهد شد هر چند که از همان یک سال و نیم گذشته، فراخوان برای جذب متخصصان طب سالمندی انجام شده است.

بر این اساس مراسم افتتاحیه نخستین دوره آموزشی پروژه کشوری کلینیکهای اختلالات شناخت و حافظه در هفته گذشته با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی برگزار شد تا گام مؤثری در زمینه پیشگیری از بیماری آلزایمر برداشته شود.

اهمیت این حوزه و همچنین سالمندی بر کسی پوشیده نیست زیرا دنیا در حال خاکستری شدن است؛ به گونه‌ای که در هر ثانیه دو نفر به سن 60 سالگی می‌رسند از این رو در سال 2012 حدود 11 درصد جهان سالمند بود و این میزان در سال 2050 به 22 درصد افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که در کشورهای پیشرفته رشد سالمندی ثابت مانده اما در ایران رشد سالمندی رو به افزایش است؛ به گونه‌ای که بر اساس آخرین آمارها، 10 درصد جمعیت کشور سالمند است و این میزان در سال 2025 به 10.5 درصد و در سال 2050 به 27 درصد افزایش خواهد یافت و این در حالی است که بی‌سوادی به ویژه در میان زنان سالمند افزایش می‎یابد.

البته باید گفت آلزایمر یک بیماری وابسته به سن و در کشورهای توسعه نیافته با شیب تند رو به افزایش است اما این بیماری سال گذشته در امریکا کاهش یافت و امیدهایی را در زمینه مهار این بیماری ایجاد کرده است.

اگر تشخیص آلزایمر پنج سال زودتر صورت گیرد، با استفاده از داروهای موجود می‌توان فراموشی را به تعویق انداخت که آگاهی‌رسانی به جامعه، نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند.

همچنین کلینیکهای اختلالات شناخت و حافظه با عملکرد خود در این زمینه بسیار مؤثر هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید