تمرکز نظام اداری کشور باید از تهران برداشته شود

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۰۶

استاد دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید: تمرکز نظام اداری کشور در پایتخت باید برداشته شود و همه دستگاه‌ها نیز در این راستا به قانون تمکین کنند.

لطف‌الله فروزنده یکی از مهمترین چالش و آسیب‌هایی که شهر تهران با آن مواجه است را موضوع حاشیه‌نشینی خواند و اظهار کرد: حاشیه‌نشینی پیامدهای همچون فقر و ناهنجاری‌های اجتماعی را به دنبال دارد و دلیل این مسئله نیز مهاجرت‌های مردم از روستاها به شهرهاست.

وی با بیان اینکه نخستین برنامه شورای شهر باید ساماندهی حاشیه‌نشینان باشد گفت: معتقدم باید وضعیت بهداشت، مسکن و کار حاشیه‌نشینان سامان یابد.

فروزنده معضل دوم شهر تهران را که نیاز به برنامه جدی دارد را ترافیک خواند و افزود: حمایت از توسعه و گسترش مترو و به طور کلی وسایط نقلیه عمومی می‌تواند یکی از راهکاری اساسی برای کنترل و کاهش ترافیک شهر تهران مدنظر قرار گیرد.

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس به تمرکز همه فعالیت‌های اداری در تهران به عنوان یکی دیگر از چالش‌ها و معضلات شهر تهران اشاره کرد و گفت: باید تمرکز زدایی از تهران به طور جدی در دستور کار قرار گیرد زیرا امروز شهر تهران مرکز سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اداری کشور است و همین مسئله موجب ازدحام جمعیت در تهران و نهایتاً ترافیک می‌شود. کلان شهر تهران امروز جمعیت بسیار بالایی دارد وقطعاً تمرکز زدایی نظام اداری می‌تواند از سفر‌های غیر ضرور به پایتخت جلوگیری کند. در این راستا باید ارائه الکترونیکی خدمات اداری و شهری را بیش از پیش گسترش داد.

فروزنده با تأکید بر تقویت و مدیریت مناطق شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: قطعاً تقویت و مدیریت مناطق شهری می‌تواند نقش موثر در ساماندهی وضع تهران ایفا کند.

وی در ادامه به ناهنجاری‌های اجتماعی در شهر تهران اشاره کرد و افزود: امروزه متاسفانه ناهنجاری‌های اجتماعی بسیاری مثل مواد مخدر و باندهای فاسدی در تهران وجود دارد که می‌توان با برنامه‌های اثباتی و ایجابی به حداقل رساند.

این استاد دانشگاه گفت: شهرداری تهران که حداقل چهار وزارتخانه را در دل خود جای داده باید هدف را خدمت به مردم قرار دهد و در این راستا امور را تسهیل و با فساد درونی خود مبارزه کند و انگیره لازم را در کارکنانش به وجود آورد.

فروزنده اضافه کرد: اوقات فراغت مردم و ایجاد بستر مناسب برای تفریح خانواده‌ها از دیگر مسائلی است که باید در اولویت قرار گیرد؛ البته در این حوزه قدم‌های خوبی برداشته شده اما باید بیش از پیش ساماندهی و برنامه‌ریزی شود.

این استاد دانشگاه در تهران به ساماندهی مشاغل در شهر تهران اشاره کرد و گفت: کار در تهران با توجه به تنوع موجود باید به سمت مشاغل نو برود و صنایع مزاحم  یا صنایع کوچک و گسترده در شهرک‌های صنعتی ساماندهی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید