عادت هاي عجيب و غريب روساي جمهور آمريکا (2)

    کد خبر :87909

رييس جمهور آمريکا اگر قدرتمندترين فرد جهان نباشد بدون شک يکي از 3 فرد قدرتمند در جهان است که بر کشوري حکومت مي کند که از لحاظ نظامي، اقتصادي، علمي و نفوذ سياسي قوي ترين کشور جهان به شمار مي آيد و نقش بسيار تعيين کننده اي در رخدادهاي جهان و تنظيم مناسبات کشورها دارد هر چند هيچگاه در اين زمينه منصفانه عمل نکرده است.

اگر بخواهيم منطق را در نظر بگيريم بايد بگوييم که کسي که در رأس اين کشور قرار مي گيرد بايد انساني فوق العاده بي نقص و مبرا از هر عيب بزرگ يا عادت عجيب و غريبي باشد اما چيزي که در واقع ديده مي شود تا حدود زيادي با اين منطق متضاد است. اين روزها با حضور رييس جمهوري عجيب و غريب در کاخ سفيد که برخلاف ساکنان گذشته ي کاخ سفيد شخصيت کاملاً غيرسياسي دارد در مي يابيم که حتي رياست جمهوري کشوري مانند ايالات متحده نيز دستکم عادات عجيب غريبي خواهد داشت.
البته دونالد ترامپ ثابت کرده که مشکل وي فراتر از عادات و رفتارهاي نسنجيده و عجيب و غريب است و مي توان به يقين ادعا کرد که وي در زمينه ي سياسي اطلاعات لازم براي رياست جمهوري را ندارد.
در قسمت اول اين مطلب به شما گفتيم که بسياري از رهبران ايالات متحده در سال هاي دور و نزديک پس از استقلال از بريتانيا عادات عجيب و غريبي داشته اند و به برخي از آن ها نيز اشاره کرديم. در ادامه ي اين مطلب مي خواهيم تعدادي ديگر از اين رفتارهاي باورنکردني روساي جمهور ايالات متحده را براي شما بازگو کنيم که مطمئناً تاکنون اطلاعي از آن ها نداشتيد.
11- کالوين کوليج

شنيده ايم که بسياري از افراد براي سلامتي شان اهميت زيادي قائل بوده و به همين دليل از روش هاي درماني و داروهاي مختلفي استفاده مي کردند اما روش کالوين کوليج کمي با ديگر افراد متفاوت بوده است.
اما بر اساس گفته هاي کتاب «کاخ سفيد: محرمانه» (White House: Confidential)، سي امين رييس جمهور ايالات متحده از ماليدن وازلين به سرش لذت مي برد. وي اين کار را هر روز صبح و در هنگام صبحانه خوردن در رختخواب انجام مي داد. کوليج بر اين باور بود که ماليدن وازلين به سر در هنگام صبحانه براي سلامتي او مفيد خواهد بود.
بر اساس گزارش هاي مختلف زماني که کالوين کوليج سمت معاونت رييس جمهور را بر عهده داشت به او لقب «کالوين خاموش» (Silent Cal) داده بودند زيرا سعي مي کرد کمتر صحبت کند.
12- ميلارد فيلمور

فيلمور از مشهورترين و به ياد ماندني ترين روساي جمهور ايالات متحده نبوده است اما يک چيز در مورد او بسيار عجيب و البته جالب به نظر مي رسد. او به شدت به کتاب و کتابخواني علاقه داشت. وي در يک خانواده ي فقير به دنيا آمده و در خانه ي آن ها تنها سه کتاب وجود داشت که متعلق به پدرش بودند: يک انجيل، يک سالنامه و يک کتاب سرود مذهبي.
بدين ترتيب وي به شدت به کتاب علاقمند شد و پس از ورود به کاخ سفيد همراه با همسرش اولين کتابخانه ي دائمي کاخ سفيد را راه اندازي کردند. حتي قبل از اين که بودجه ي کتابخانه ي کاخ سفيد در کنگره به تصويب برسد نيز از محل بودجه ي کاخ سفيد اولين کتاب کتابخانه جديد خود را که يک ديکشنري بود خريداري کرد.
علاقه ي وي به کتاب به حدي بود که در عصر روز کريسمس سال 1851 جان خود را براي کتاب به خطر انداخت. داستان از اين قرار است که صبح آن روز ماموران آتش نشاني به وي اطلاع دادند که کتابخانه ي کنگره آتش گرفته است. بدين ترتيب وي پشت يکي از وسايل اطفاي حريق که با اسب رانده مي شد پريد و به کمک آتش نشانان شتافت.
برخي از اعضاي کنگره و کابينه ي دولت که از شجاعت فيلمور به وجد آمده بودند با وي همراه شدند. وي همچنين به بخش اطفاي حريق پايگاه نيروي دريايي دستور داد که به کمک آتش نشانان بيايند. عمليات خاموش کردن آتش تا ظهر روز بعد ادامه داشت و در نهايت 35٫000 کتاب باارزش در آتش سوختند اما فيلمور عاشق کتاب بار ديگر کتابخانه ي کنگره را ساخت.
13- بنجامين هريسون

وقتي که بنجامين هريسون براي اولين بار در سال 1889 وارد کاخ سفيد شد هنوز جريان الکتريسيته وارد اين محل نشده بود و تمامي چراغ هاي ساختمان کاخ سفيد گازي بودند. با اين وجود هريسون در سال 1891 دستور برقي کردن سيستم روشنايي درون محل کار خود را صادر کرده و شخصاً بر آن نظارت داشت اما بعد از پايان کار هم او و هم همسرش از روشن کردن کليدهاي برق خودداري کردند.
دليل اين کار غرور و خود بزرگ بيني نبود بلکه آن ها به شدت مي ترسيدند که در نتيجه ي دست زدن به تجيهزات برقي که تکنولوژي جديد و ترسناکي به نظر مي رسد دچار برق گرفتگي يا اتفاق ناخوشايندي شوند. در آن دوران افراد بسيار کمي به استفاده از الکتريسيته براي تامين روشنايي ايمان داشتند که در آن زمان تنها حدود يک دهه از اختراع آن مي گذشت.
14- يوليسيز گرانت

همه شنيده ايم که يوليسيز سايمون گرانت، هجدهمين رييس جمهور ايالات متحده به دليل تاکتيک هاي نظامي اش در دوران جنگ داخلي آمريکابه «قصاب بيرحم» (bloody butcher) معروف شده بود. اما بر اساس گزارش هاي تاريخي وي طرفدار خشونت نبوده و به ادعاي خودش از جنگ و خونريزي دوري مي کرده و حتي از اسلحه بيزار بوده است.
بر اساس زندگي نامه ي ژنرال گرانت، وي به شدت از کشتن حيوانات دوري مي جسته و با ديدن خون چنان حالش بد مي شده که گوشت نمي خورد مگر اين که آن را کاملاً کباب مي کردند. شعار انتخاباتي او در دوران رقابت هاي انتخاباتي رياست جمهوري اين بود: ” بگذاريد صلح برقرار باشد”. وقتي که در انتخابات برنده شد، يک جمهوري خواه در رأس کاخ سفيد قرار گرفت که از اسلحه، جنگ، کشتن حيوانات و خوردن گوشت بيزار بود.
15-ويليام هاوارد تافت

در گذشته جوکي در مورد رياست جمهوري ايالات متحده وجود داشت بدين مضمون: مردي وارد يک مغازه شده و بزرگ ترين قالب کره را بر مي دارد. سپس خوب آن را بررسي مي کند که از همه بزرگ تر باشد. صندوق دار از او مي پرسد: مي خواهيد با اين همه کره چکار کنيد؟ مرد جواب مي دهد: اين يک راز است و خواهش مي کنم که اين موضوع را به کسي نگوييد”.
اين جوک در دوران رياست جمهوري ويليام هاوارد تافت توسط کارکنان کاخ سفيد براي قايم کردن يک حقيقت ناراحت کننده مورد استفاده قرار مي گرفت. در آن دوران گفته مي شود که بزرگ جثه ترين رييس جمهور آمريکا يعني آقاي تافت، يک بار در وان حمامش گير کرده بود و در نهايت به کمک 4 مرد و نيم کيلو کره از داخل وان بيرون آورده شد.
اين شايعه چنان فراگير مي شود که حتي بچه هاي خودش نيز از ان اطلاع پيدا مي کنند. هيچ مدرکي دال بر وقوع اين رخداد وجود ندارد و تنها يکي از مشاوران کاخ سفيد اين ادعا را کرده است.
با اين وجود مدارک متعددي وجود دارد که ثابت مي کند وان هاي حمام بسيار بزرگي به دستور تافت و صرفاً براي او ساخته شده بود. حتي در کشتي يو اس اس نورث کارولينا نيز هنگامي که رييس جمهور تافت با آن از کانال پاناما مي گذشت يک اتاقک بزرگ وجود داشت که با وان حمامي پهن مجهز شده بود. بعد از پايان سفر دريايي، اين وان به دستور تافت به کاخ سفيد منتقل شد و تا پايان دوره ي رياست جمهوري او در همانجا باقي ماند.
16- هربرت هوور

در دوران رياست جمهوري هربرت هوور هنوز خدمتکاران سياهپوست آفريقايي-آمريکايي در کاخ سفيد خدمتکار بودند. اما هوور و همسرش دوست نداشتند خدمتکاران را در محل اقامت خود در حال انجام کار ببينند يا از طرف ديگر نيز دوست نداشتند که خدمتکاران آن ها را در حال انجام کارهايشان ببينند.
به همين دليل خدمتکاران روشي را ابداع کرده بودند تا هنگام کار با رييس جمهور و بانوي اول مواجه نشوند. براي مثال يک زنگ را وقتي يک بار به صدا در مي آوردند يعني رييس جمهور در اقامتگاه است و وقتي سه بار زنگ مي خورد يعني بانوي اول در اقامتگاه کاخ سفيد حضور دارد.
بنابراين خدمتکاران به محض شنيدن صداي زنگ در کمدها يا پشت بوته ها يا هر جاي ديگري قايم مي شدند تا رييس جمهور و همسر او آن ها را نبينند. اين موضوع چنان تکرار شد که سال ها ادامه يافت و هري ترومن پس از مطلع شدن از موضوع آن را قدغن اعلام کرد.
17-وارن هاردينگ

رييس جمهور هاردينگ هميشه به شدت خود را مشغول کار مي ديد به همين دليل سعي مي کرد با کارهاي خلاقانه خستگي کار زياد را از تن خود بيرون کند. از اين رو به محض اين که فرصتي پيدا مي کرد گروهي از سياستمداران شياد ملقب به «دار و دسته ي اوهايو» (Ohio gang) را صدا زده و با آن ها پوکر بازي مي کرد و خوش مي گذراند.
آليس روزولت، دختر تدي روزولت در مورد حال و هواي اين بازي ها چنين گفته است:” اتاق پر از دوستان او و فضا پر از دود تنباکو مي شد،همه جا پر از زيرسيگاري، سيني و مشروبات الکلي بود. همه دکمه هاي جليقه هايشان را باز کرده و پاها همه روي ميز بود و يک سطل براي تف کردن نيز کنار آن ها قرار داشت”. در حالي که رييس جمهور از اين کار به شدت لذت مي برد تنها يک مشکل وجود داشت و آن اين که وي بازيکن خوبي در پوکر نبود و مبالغ هنگفتي را مي باخت.
18- جان اف کندي

شايد جان اف کندي يکي از مسحور کننده ترين و خوش قيافه ترين رييس جمهورهاي تمام تاريخ ايالات متحده باشد اما در خفا وي با بيماري هاي متعددي دست و پنجه نرم مي کرد و براي درمان ناخوشي هاي خود از داروهاي مخدر بسياري استفاده مي نمود.
پروفسور رابرت دالک،استاد تاريخ دانشگاه بوستون در کتاب خود با عنوان «زندگي ناتمام: جان اف کندي، 1917-1963» (An Unfinished Life: John F. Kennedy, 1917-1963) فاش کرده است که کندي از کوليت روده، مشکل پروستات، بيماري اَديسون و پوکي استخوان کمر رنج مي برد. به گفته ي دالک وي هر روز داروهاي مختلفي مانند کدئين ، ريتالين و هورمون تيروئيد مصرف مي کرد و کمتر روزي پيش مي آمد که وي به شدت احساس درد نکند.
به گفته ي پروفسور دالک، در هنگام ماجراي خليج خوک ها و بحران موشکي کوبا، کندي براي تسکين درد و ناراحتي هاي خود از داروهاي مختلفي استفاده مي کرد.
حتي در يک برهه ي زماني مجبور شد براي کاهش دادن اثرات جانبي ديگر داروهايي که مصرف مي کرد از داروهاي ضد افسردگي استفاده کند. در کمال ناباوري و با توجه به اين که بخش زيادي از اعضاي کابينه ي او پزشک بودند وي توانست بيماري هاي خود را از آن ها، رسانه ها و عموم مردم مخفي نگه دارد. به ادعاي شبکه ي خبري ABC News، کندي روزي 12 دارو را همزمان مصرف مي کرد و در مواردي که دچار اضطراب مي شد اين تعداد افزايش پيدا مي کرد.
منبع خبر: روزياتو

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید