سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد

‍۶ اولویت کاری وزارت بهداشت در دولت دوازدهم

    کد خبر :87791

قائم مقام وزیر بهداشت شش اولویت کاری این وزارتخانه در دولت دوازدهم و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در جهت تحقق آن‌ها را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری در تشریح برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای حوزه سلامت در دولت دوازدهم گفت: برنامه‌ای که برای این دوره از وزارت بهداشت به مجلس ارائه شد برنامه کاملی است و طبق گزارش مکتوب معاونت نظارت مجلس، این برنامه بیشترین انطباق را با اسناد بالادستی، قانون برنامه ششم توسعه، سیاست‌های کلی نظام سلامت همچنین قانون احکام دائمی کشور دارد. در مجموع طبق اعلام معاونت نظارت مجلس، برنامه ارائه شده بیش از ۹۴ درصد منطبق و همسو با برنامه‌های توسعه‌ای کشور است البته در مورد ۶ درصد مابقی نیز ما توضیحات مکتوب کاملی را ارائه کرده‌ایم که این موارد هم منطبق با قوانین مختلف کشور است.

وی افزود: چشم انداز اصلی این برنامه تا سال ۱۴۰۴ است و با همکاری دولت، مجلس و کلیه ارکان نظام همچنین همکاری و همیاری مردم باید تا سال ۱۴۰۴ به لحاظ سلامتی جایگاه اول را در منطقه داشته باشیم. بر این اساس لازم است امید به زندگی سالم ارتقا یابد و سلامت و تغذیه سالم فراهم شود. همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست محیطی و … اهمیت دارد.

حریرچی در ادامه گفت: ماموریت ما تحقق سلامت همه جانبه و انسان سالم با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان است. در این جهت نکته کلیدی آن است که باید مسئولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه کل جامعه را در تامین سلامت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این مباحث را از طریق تداوم طرح تحول سلامت و اصلاحات ساختاری در نظام بهداشت انجام خواهیم داد،اظهارکرد: بی‌تردید پایداری در منابع و صرفه‌جویی را سرلوحه کارمان قرار خواهیم داد همچنین کمیت و کیفیت خدمات افزایش خواهد یافت. نکته مهم آن است که سلامت باید اجتماعی شود و این مبحث با مشارکت کل جامعه و همکاری‌های فرابخشی میسر خواهد شد.

قائم مقام وزیر بهداشت در تشریح شش اولویت این وزارتخانه در دولت دوازدهم گفت: اولویت اول ما تداوم، ارتقاء و نهادینه‌سازی طرح تحول سلامت است؛ طرحی که موجب رضایت ۸۰ درصدی مردم شد البته ممکن است در جاهایی نیز به تصحیح نیاز باشد که اقدامات لازم به صورت عالمانه انجام خواهد شد.

وی استقرار نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده را دیگر اولویت این وزارتخانه در چهار سال پیش رو خواند و اظهارکرد: این برنامه در روستاها با محوریت بهورز و پزشک خانواده و در شهرها با محوریت مراقب سلامت و پزشک خانواده پیش خواهد رفت. اقدامات مربوط به فراهم آوردن زیرساخت‌های استقرار نظام ارجاع در ۱۰ استان و در قالب شبکه جامع خدمات سلامت آغاز شده است. برنامه تحول و نوآوری در آموزش و پژوهش پزشکی اولویت دیگر این وزارتخانه خواهد بود.

حریرچی با اشاره به اهمیت تامین منابع مالی پایدار برای نظام سلامت گفت: در چهار سال پیش رو تلاش خواهیم کرد تا از نفت و درآمدهای ناپایدار، خود را جدا کنیم. همچنین لازم است کنترل هزینه‌ها انجام شود که این امر اعمال خواهد شد و از اقدامات اصلی وزارت بهداشت در چهار سال پیش رو است.

وی اصلاح ساختار نظام سلامت را دیگر اولویت این وزارتخانه خواند و اظهارکرد: به این ترتیب لازم است تولیت وزارت بهداشت در حوزه سلامت تقویت شود همچنین چابک‌سازی‌های لازم همان طور که رئیس جمهور اعلام کرد، صورت خواهد گرفت و هر مسئولیتی را که بتوانیم واگذار کنیم، حتما انجام خواهد شد.

حریرچی رصد مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت مانند اعتیاد، طلاق، بیکاری، آلودگی‌های زیست محیطی و … را اولویت ششم این وزارتخانه در دوره جدید ذکر و اظهارکرد: این اقدامات با همکاری‌های بین بخشی و مطالبه گری انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ۸۰۰ هزار نفر کارکنان نظام سلامت در بخش‌های مختلف گفت: سالانه ۸ میلیون بستری دولتی و در مجموع حدود ۱۰ میلیون بستری در بخش‌های دولتی و خصوصی داریم همچنین ۸۰۰ میلیون بار مراجعه به نظام سلامت طی سال انجام می‌شود. بر همین اساس امیدواریم با همکاری‌های بین بخشی، تلاش و مجاهدت مدیران مورد اعتماد مردم، مجلس و دولت بتوانیم به خدمت‌رسانی ادامه دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره تصمیمات اتخاذ شده در زمینه تعیین تکلیف بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی و سرنوشت این سازمان بیمه گر در بحث تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای همچنین بدهی‌های سازمان بیمه سلامت اظهارکرد: در هر حال سازمان‌های بیمه گر در قبال بیمه‌شدگان خود تعهداتی دارند و این بیمه‌شدگان نیز چه در بخش‌های دولتی و چه غیر از آن در حوزه‌های بستری و سرپایی خدماتی را دریافت می‌کنند. همه ارکان نظام و از جمله سازمان‌های بیمه گر نیز قبول دارند که این بیمه شدگان، خدمات مورد نیازشان را در اغلب مواقع زیر قیمت تمام شده خدمت در بخش دولتی دریافت می‌کنند. البته ارائه این خدمات هنوز در شأن مردم نیست و باید اقدامات اساسی دیگری در همین راستا انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تاخیر سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد گفت: امسال برای سازمان بیمه سلامت اعتبار مناسبی در نظر گرفته شده که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است. طی چند روز اخیر سازمان برنامه و بودجه ۲۴۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات بیمه سلامت را تخصیص داده است که امیدواریم با تزریق آن بتوانیم بخشی از مطالبات بیمارستان‌ها همچنین قسمتی از مشکلات دارویی را حل کنیم.

وی افزود: در شش ماه اول سال گذشته حدود ۸۰ درصد اعتبارات بیمه سلامت تخصیص داده شد که امیدواریم امسال نیز در این جهت حرکت شود. در مورد سازمان تامین اجتماعی نیز همانطور که رئیس جمهور دستور داده‌ است سهم «نه بیست و هفتم» درمان باید تنها به درمان اختصاص داده شود و تامین اجتماعی باید تاخیرهایش را جبران کند. بهترین مرجع برای این موضوع، اظهارات و تاکیدات رئیس جمهور در جلسه معرفی ودفاع از وزرای پیشنهادی در مجلس همچنین دفاعیات دکتر ربیعی از خود در مجلس است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید