سوریه؛ در مرکز توجه مذاکرات پوتین و اردوغان

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۹:۵۵

روسای جمهوری روسیه و ترکیه امروز در دیداری اضطراری، برخی مشکلات در روابط دوجانبه و راه‌های حل و فصل مناقشه در سوریه را بررسی می‌کنند.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری «نووستی»، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد، “ولادیمیر پوتین” و “رجب طیب اردوغان” روسای جمهوری روسیه و ترکیه امروز، چهارشنبه، در بندر سوچی (جنوب روسیه) روند حل و فصل مناقشه در سوریه، مبارزه مشترک با تروریسم و همچنین طیف وسیعی از مسائل مربوط به روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار می دهند.  رئیس جمهوری ترکیه برای یک دیدار کاری و به دعوت همتای روسی خود به روسیه سفر می کند.

بر اساس اعلامیه کرملین، «رهبران دو کشور طیف وسیعی از مسائل مربوط به روابط دوجانبه روسیه و ترکیه، از جمله روند اجرای  توافقات صورت گرفته در تاریخ 10 ماه مارس در جریان ششمین نشست شورای همکاریهای روسیه و ترکیه در بالاترین سطح در مسکو را مورد تبادل نظر قرار خواهند داد. علاوه بر این مسائل مهم در عرصه بین المللی و منطقه ای، بخصوص در رابطه با مبارزه مشترک دو کشور با تروریسم و حل و فصل مناقشه در سوریه نیز در این دیدار مورد بررسی قرار می گیرد.»

ملاقات قبلی پوتین و اردوغان در ماه مارس سال جاری در مسکو انجام گرفته بود و از ابتدای سال 2017 تاکنون نیز رهبران دو کشور پنج مرتبه با یکدیگر گفتگوی تلفنی انجام داده اند.

همانطور که انتظار می رود، اصلی ترین موضوع در مذاکرات امروز سوچی، حل و فصل مشکلات در سوریه است که حتی ممکن است بخش دوم دستورکار این دیدار، یعنی همکاریهای اقتصادی-تجاری بین روسیه و ترکیه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

برنامه سفر کنونی اردوغان به روسیه از قبل برنامه ریزی نشده بود و می توان گفت که روند اوضاع اخیر در سوریه به گونه ای بوده که روسای جمهوری دو کشور مجبور شده اند در دیداری فوق العاده به تبادل نظر در این باره بپردازند.

مذاکرات پوتین و اردوغان در مورد روابط دوجانبه نیز همانطور که انتظار می رود حول و حوش مشکلات موجود در عرصه صادرات و واردات دوجانبه است، چرا که روسیه همچنان از ورود محصولات کشاورزی ترکیه به این کشور جلوگیری کرده و آنکارا نیز محدودیتهایی در زمینه خرید غلات روسی اعمال می کند و این وضعیت هنوز حل و فصل نشده باقی مانده است.

بر اساس اطلاعات منابع خبری دیپلماتیک، در مذاکرات روسای جمهوری روسیه و ترکیه، مسئله امکان خرید سامانه های دفاع ضدهوایی «اس-400» توسط ترکیه نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مذاکرات پیرامون این موضوع از زمستان سال گذشته تاکنون ادامه داشته، ولی تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی از سوی مسکو و آنکارا در این رابطه شنیده نشده است.  البته مقامات بلندپایه ترکیه، از جمله وزیر دفاع و وزیر امور خارجه این کشور تاکنون بارها علاقه مندی آنکارا برای خرید این تسلیحات تدافعی مدرن روسی را اعلام کرده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید