بهرام قاسمی در نشست خبری:

۳ معاونت منطقه‌ای وزارت خارجه ادغام می‌شوند/ رد ادعای کاهش اعتبار روادید ایران

    کد خبر :87695

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه گفت: مواضع ما درخصوص همه پرسی کردستان عراق روشن است. سیاست ما درخصوص تمامیت ارضی عراق نیز روشن است. صحبت‌های سرلشکر باقری نیز روشن و دقیق بوده است.

به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تبریک به دولت دوازدهم و آرزوی موفقیت برای وزرای جدید گفت: برای همه وزرای محترم دولت دوازدهم آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم موفق باشند.

او در پاسخ به سوالی درباره برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق و واکنش نیروهای پیش مرگه به سخنان سردار باقری در این باره اشاره کرد و اظهار داشت: همه آزاد هستند،صحبت کنند. مواضع ما درخصوص همه پرسی کردستان عراق روشن است. سیاست ما درخصوص تمامیت ارضی عراق نیز روشن است. صحبت‌های سرلشکر باقری نیز روشن و دقیق بوده است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره رایزنی‌های ایران و افغانستان درخصوص حل و فصل مسائل تصریح کرد: طبیعی است درخصوص آمد و شد هیات‌ها، درخصوص زمان رفتن هیات‌ها مسائلی پیش بیاید. گفت‌وگو در دستورکار دو کشور است و امیدواریم زمان گفت‌وگوهای طرفین مشخص و جلسات کمیته‌های پنج گانه مشخص شود.

قاسمی درخصوص رویدادهای نژادپرستانه امریکا و عدم‌ موضع‌گیری ترامپ در این باره خاطرنشان کرد:‌ موضع امریکا و دولت جدید و استانداردهای دوگانه آنها مشخص است. در این رویدادها سیاست‌های دوگانه امریکا خود را نشان می‌دهد و به نظرم عدم موضع‌گیری ترامپ چیز جدیدی نیست.

او درباره برنامه‌های وزارت امور خارجه برای مقابله با بدعهدی‌های امریکا ابراز داشت: همانطور که آقایان روحانی و ظریف در روزهای اخیر بیان کردند، یکی از اهداف و ویژگی‌های دولت جدید، بحث حمایت از برجام و حفاظت از آن و دستاوردهایش است که به طرق مختلف این موضوع باید پیگیری شود. برجام یک بحث بین‌المللی و چندجانبه است و کشورهای مهم دنیا حامی آن هستند امیدواریم با توافق و تفاهم بین‌المللی از برجام و دستاوردهای آن حفاظت به عمل آوریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر سردار باقری به ترکیه بیان کرد: سفر رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران به ترکیه همانطور که در رسانه‌ها منعکس شد، سفر بی‌نظیری بود. درحدود ۴۰ سال گذشته در این سطح با ترکیه تبادلی نداشتیم. این سفر به دعوت همتای آقای باقری صورت گرفت. ایشان با یک هیات عالی رتبه به آنکارا رفت و صحبت‌های مهم و تعیین‌کننده‌ای صورت پذیرفت. دیدار سازنده‌ای با رئیس‌جمهور و مسئولان نظامی ترکیه هم داشتند.

قاسمی افزود: درباره این سفر باید کمتر صحبت کرد چون در آینده می‌توانیم شاهد آثار مثبت این سفر درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای باشیم. ما آن را سفر موفقی می‌دانیم. قرار شد این رایزنی‌ها ادامه یابد و ادامه گفت‌وگوها را در سطوح مختلف در تهران را داشته باشیم چون به تعمیق همکاری‌ها در حوزه مسائل منطقه‌ای اعتقاد داریم.

او با بیان اینکه این سفر در برهه خاصی در روابط کشورها صورت می‌گیرد، یادآور شد: در این سفر همکاری از یک فاز به فاز دیگر ورود می‌کند و می‌توانیم درخصوص همکاری‌های نظامی و امنیتی گفت‌وگو و رایزنی داشته باشیم. می‌توان آن را یک گام جهشی در روابط ایران و ترکیه بدانیم و امیدوارم به نفع مردم دو کشور و مردم منطقه و کمک به صلح و ثبات در منطقه بحران‌زده ما باشد.

خبرنگاری مدعی شد که اعتبار روادید ایران در طول دولت یازدهم کاهش یافته است که سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: من از اساس با این مساله مخالف هستم و آن را رد می‌کنم. تصور نمی‌کنم وضعیت امروز بدتر از گذشته است بلکه وضعیت ما در نقاط دیگر بهتر است. برای ورود شهروندان‌مان به قطر، در لیست اخیر منتشر شده این کشور قرار داریم و شهروندان و بازرگانان ما می توانند تحت شرایطی که برای همه کشورها است، برای یک ماه به قطر سفر کنند و این مسئله تا ۵ ماه قابل تمدید است.

قاسمی روند طی شده برای اعتبار بخشی به ویزا را مثبت دانست و گفت: این مسئله یکی از موضوعات مهم وزارت امور خارجه است و بتوانیم از وضعیت مطلوب‌تری برخودار باشیم ولی مجموعا شرایط ما نسبت به گذشته نامطلوب‌تر نیست و بهتر هم شده است. گفت‌وگوهای کنسولی خوب و بسیاری صورت گرفته و امیدواریم شاهد نتایج آن باشیم.

او در رابطه با برخورد بد سفارتخانه‌ها با شهروندان ایرانی اظهار داشت: این مسئله جدیدی نیست ولی سفارتخانه‌هایی که این رویکرد را داشتند در حال تغییر روند و رفتار خود هستند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درخصوص برنامه دستگاه دیپلماسی در حوزه مسائل اقتصادی تصریح کرد: مسائل اقتصادی در وزارت امور خارجه هیچ گاه مغفول نبوده است ولی با توجه به اولویت‌های جدید درکشور در حوزه مسائل اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم و رسالتی که برای وزارت امور خارجه اندیشه شده تا به کشور در حوزه مسائل اقتصادی کمک کند، برای تخصصی شدن و چابک شدن قرار شده معاونت اقتصادی تشکیل شود. این مسئله به سازمان امور اداری استخدامی رفت و مورد تصویب قرار گرفت و احتمالا طی هفته‌های دیگر کارش را شروع می‌کند.

قاسمی با بیان اینکه وزارت امور خارجه متصدی مسائل اقتصادی نیست، خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه هماهنگ‌کننده و تسهیل‌کننده مسائل اقتصادی خواهد بود و وظیفه اصلی در امور اقتصادی همچنان برعهده دستگاه‌‌های اصلی است.

او ادامه داد: یک بحث دیگر تقویت بخش‌های اقتصادی سفارتخانه‌های ماست تا به بتوانند به بخش‌های اقتصادی دولت و بخش خصوصی کمک کنند. جذب سرمایه‌ خارجی، اعزام نیروی کار، توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و… است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ساختار جدید وزارت امور خارجه ابراز داشت: در چارچوب ساختار جدید مصوب شده، با استفاده از تجارب گذشته و نیازهای وزارت امور خارجه و کشور و شرایط جدید، در جهان امروز و منطقه ما اولویت‌ها می‌تواند دائما جابجا شود پس نیاز به تغییراتی بود. این تغییرات براساس نیازها بود. سه معاونت منطقه‌ای جای خود را به معاونت سیاسی خواهند داد و با یکدیگر ادغام می‌شوند.

قاسمی اضافه کرد: معاونت سیاسی و اقتصادی ادارات کلی در حوزه دوجانبه کار می‌کنند، فعالیت می‌کنند. البته این ادارات زیر نظر وزیر خواهند بود. معاونت بین‌المللی در جای خود خواهد بود. معاونت کنسولی با همان شرح وظایف باقی می‌ماند البته ممکن است اسمش تغییر یابد. دو مرکز سخنگویی و دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای و همچنین مرکز آموزش و پژوهش با تغییراتی به کار ادامه خواهد داد. ممکن است جابجایی نیز صورت بگیرد. معاونت اداری نیز به کار خود ادامه می‌دهد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید