هیچ توجیهی برای عدم معرفی وزیر علوم و انتخاب سرپرست وجود ندارد/ عدم معرفی وزیر علوم به‌بهانه فشارها قانع‌کننده نیست

    کد خبر :87677

عضو هیات رییسه کمیته سیاست داخلی و حقوقی فراکسیون امید مجلس با تاکید بر این‌که عدم معرفی وزیر علوم به‌بهانه فشارها قانع‌کننده نیست، گفت: هیچ توجیهی برای عدم معرفی وزیر علوم و انتخاب سرپرست وجود ندارد.

محمدجواد فتحی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به عدم معرفی وزیر برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: به هر حال وزارت علوم، یک وزارتخانه بسیار مهم است که شرایط خاص خود را دارد.

او با بیان این‌که وزارت علوم سر و کارش با نخبگان جامعه و فرهیختگان است، گفت: قاعدتاً مطالبات و خواسته‌های اساتید، دانشجویان، فرهیختگان و نخبگان جامعه باتوجه به نگرش عمیق و تخصصی آنها به مسائل مختلف جامعه با دیگر اقشار متفاوت است و به همین دلیل اداره یک وزارتی که سرشار از نخبگان است، کاری سخت و مستلزم دقت‌نظر فراوان و دخیل کردن همه اساتید و دانشجویان در فرایند اصلاح وضع فعلی دانشگاه‌هاست.

هیچ توجیهی برای عدم معرفی وزیر علوم و انتخاب سرپرست نیست

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس تاکید کرد: با این حال شخصاً درمورد عدم معرفی وزیر برای این وزارتخانه و معرفی سرپرست توجیه درستی پیدا نمی‌کنم و معتقدم باتوجه به این‌که حوزه وزارت علوم، حوزه‌ای است که برای سایر وزارتخانه‌ها نیز وزیر تربیت می‌کند، پیدا کردن وزیر برای خود وزارت علوم نباید طولانی شود؛ هم‌اکنون اکثر وزرایی که معرفی شده‌اند و رای اعتماد گرفته‌اند عضو هیات علمی دانشگاه‌ها و زیرمجموعه وزارت علوم هستند.

به تعویق افتادن معرفی وزیر علوم در حضور افراد توانمند دانشگاهی وجهه خوبی ندارد

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در شرایطی که افراد قابل و توانمند بسیاری برای اداره وزارت علوم وجود دارند، نباید انتخاب وزیر به تعویق بیافتد و این مسئله، شکل و وجهه خوبی ندارد.

عدم معرفی وزیر علوم به‌بهانه فشارها قانع‌کننده نیست

او در پاسخ به این سوال که علت عدم معرفی وزیر علوم، برخی محدودیت‌ها مطرح شد، گفت: در حد همین شایعات مسائلی را شنیدم اما فکر نمی‌کنم این دلیل قانع‌کننده ای باشد؛ چرا که برای اداره وزارت علوم افرادی همچون فرجی‌دانا و توفیقی بسیارند و دانشگاه های ما سرشار و مملو از شخصیت های ممتاز هستند و رییس‌جمهوری حتماً می‌تواند انتخاب خوبی داشته باشد.

فتحی همچنین تصریح کرد: نکته مبنایی و حائز اهمیت دیگری که باید بیش از این، به آن بپردازیم این است که به نظر می‌رسد، گستردگی حدود ماموریت‌ها، اختیارات و وظایف وزارت علوم هیچ مبنای علمی و تیوریک مشخصی ندارد. باید همان‌طور که تمامی کشورهای توسعه‌یافته پیش رفتند، ما نیز به دانشگاه‌ها اعتماد کنیم و به سمت استقلال دانشگاه‌ها برویم.

اداره وزارت علوم توسط دانشگاه‌ها رقابتی میمون ایجاد می‌کند

او گفت: پیشرفت دانشگاه‌ها و تعالی دانش و علوم به‌نوعی با بحث استقلال دانشگاه‌ها ارتباط ملموس و محسوسی دارد. این‌که دانشگاه‌ها در زمینه نحوه پذیرش دانشجو، اداره دانشگاه و وضعیت علمی و پژوهشی مختار باشند، می‌تواند رقابت میمونی میان دانشگاه‌ها ایجاد کند و باعث پیشرفت علم و دانش در کشور شود.

لزوم اعتماد به دانشگاه‌ها و سپردن مسئولیت اداره وزارت علوم به آن‌ها

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران یادآور شد: هم‌اکنون اختیارات و وظایف وزارت علوم در بسیاری از کشورها به خود دانشگاه‌ها سپرده شده و دانشگاه‌ها نیز با رویکرد علمی و تخصصی مشکلات را به بهترین نحو حل کرده‌اند. در کشور ما هم قدمت برخی دانشگاه‌ها مثل دانشگاه تهران، جندی شاپور و تربیت معلم از وزارت علوم بیشتر است؛ بنابر این فکر میکنم به روش استقرایی و رصد امور ستادی محوله به وزارت علوم می‌توان برخی از این ماموریت‌ها را به دانشگاه ها سپرد و ستاد وزارت علوم را چابک کرد.

درست نیست وزارتخانه‌های که برای دیگر وزارتخانه‌ها وزیر می‌سازد، بی‌وزیر بماند

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با تاکید بر این‌که اطلاعی از تداوم کار سرپرست فعلی وزارت علوم به‌عنوان وزیر ندارد، گفت: به هر حال اداره وزارت علوم با سرپرست غیرقابل‌توجیه است؛ چرا که می‌توان نخبگان بسیاری را سراغ گرفت که توانایی اداره وزارتخانه را دارند.

فتحی در پایان تصریح کرد: وزارت علوم، وزارتخانه‌ای است که برای دیگر وزارتخانه‌ها وزیر می‌سازد و درست نیست که خود این وزارتخانه بدون وزیر بماند و با سرپرست اداره شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید