تهدید هندی‌ها برای به چنگ آوردن «فرزاد ب»

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۹:۴۶

هند آخرین تلاش‌های خود را برای به چنگ آوردن قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد ب به کار می‌گیرد هندی‌ها واردات نفت از ایران را 25 درصد کاهش می‌دهند تا شایدایرانی‌ها تحت فشار قرار گرفته و این قرارداد را به آنها واگذار کنند.

به نقل از رویترز، هند در نظر دارد که میزان سفارشات نفت از ایران را نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش دهد.

یک فرد مطلع گفت: این اقدام هندی‌ها در پی مشاجره گازی با ایران صورت می‌گیرد. هندی‌ها به دنبال توسعه میدان گازی «فرزاد ب» در ایران هستند، اما هنوز پاسخ مثبتی از سوی ایران دریافت نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش، کاهش در حجم نفت وارداتی هند از ایران از سوی پالایشگاه‌های دولتی هندوستان پتلوریو، برات پتلوریو،‌مانگالور و شرکت‌های پتروشیمی و ایندیانول، انجام می‌گیرد.

بر اساس اعلام یک منبع مطلع از درخواست‌های نفتی هند، این میزان کاهش حجم واردات نفت هند از ایران را در سال جاری به 370 هزار بشکه در روز می‌رساند.

بر اساس آمار کشتیرانی شرکت تامسون رویترز، هند بعد از چین مشتری اصلی نفت ایران محسوب می‌شود و از سال گذشته روزانه 510 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرد.

این منابع اعلام کردند: میزان کاهش واردات نفت خام در سال 2017 و 2018 از سوی پالایشگاه‌های دولتی 199 هزار بشکه در روز است که این میزان کاهش نسبت به سال گذشته یک سوم کاهش دارد.

آنها با بیان اینکه بعضی  شرکت‌های خصوصی قراردادهای خود را تمدید کرده‌اند، گفتند پالایشگاه‌های خصوصی اسار و HPCL، میتال انرژی، سال گذشته قراردادهای خود را برای خرید به ترتیب 120 و 20 هزار بشکه در روز تمدید کردند. اکثر پالایشگاه‌های دولتی اظهارنظری در این باره نکردند و شرکت‌های اسار و HEML هم اظهاراتی در این مورد نکرده است.

وزیر نفت هند گفته است که نظری در این باره ندارد. تحلیل‌گران معتقدند علاوه بر بحث مشاجره گازی ایران و هند این کشور از واردات نفت از اروپا که قیمت ارزان‌تری دارند سود بیشتری می‌برند. و این مسئله باعث شده که نفت آنها برای هندی‌ها جذاب‌تر باشد.Aهندی‌ها از خاورمیانه وارد می‌کنند همچنین شرکت نفتی روس‌نفت به ویژه بعد از اینکه پالایشگاه اسار هند را خریداری کرد بیشتر تمایل دارد نفت از ونزوئلا خریداری کند.

البته در این میان همه پالایشگاه‌های هندی تمایل به کاهش سفارشات خرید از ایران ندارند،‌یکی از منابع گفت:‌ در این میان پالایشگاه‌های خصوصی طی 7 سال گذشته قراردادهای خرید 30 هزار بشکه در روز نفت سنگین از ایران دارند.

با این حال میزان تقاضای نفت هند برای واردات حدود 4.6 میلیون بشکه در روز است و سومین کشور بزرگ واردکننده بعد از آمریکا و چین محسوب می‌شود و یکی از معدود کشورهایی است که همچنان تجارت خود را با ایران در دوران تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران که تا سال 2016 ادامه داشت، قطع نکرد.

میدان گازی«فرزاد ب» حدود 10 سال پیش توسط شرکت هندی OVL در بلوک فارس کشف شد اما این شرکت به دلیل تحریم‌ها آن را توسعه نداد. اخیرا شرکت ONGC طرح سه میلیارد دلاری برای توسعه این میدان را مطرح کرد.اما هنوز پاسخی از سوی مقامات ایرانی دریافت نکردند. اخیراً هم هندی‌ها تهدید کرده بودند که اگر ایران توسعه میدان گازی «فرزاد ب» را به هندی‌ها ندهد آنها واردات نفت از ایران را کاهش خواهند داد.

اخیراً زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرد: انعقاد تفاهمنامه با شرکت‌های روسی برای توسعه میدان گازی «فرزاد ب» انجام خواهد شد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید